آسیب‌شناسی مجموعه‌های اخیر تلویزیون/ بخش سوم؛

خط قرمزهای تلویزیون باید کمتر شود

۱۳۹۷/۰۸/۱۷ - ۱۲:۰۰:۰۸
کد خبر: ۷۷۲۶۹۷
خط قرمزهای تلویزیون باید کمتر شود
شهرام خرازی‌ها از خط قرمزهای تلویزیون سخن گفت و اظهار داشت: با وجود کمرنگ شدن خط قرمزها و محدودیت‌ها هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم و تلویزیون باید خط قرمزهای خود را کمتر کند.

شهرام خرازی‌ها منتقد و نویسنده سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا، اظهار داشت: با توجه به اینکه سریال‌های تلویزیون به شکل پیوسته‌ای پخش می‌شوند نقش مهمی در سرگرمی افراد یک جامعه دارند و مردم بخش اعظمی از اوقات فراغت خود را با آن سپری می‌کنند.

خرازی‌ها خاطرنشان کرد: سریال‌های تلویزیون باید از کشش و جذابیت بالایی برخوردار باشند و اگر از عناصر سرگرم کننده تهی باشند مطمئناً نمی‌توانند در جذب و جلب نظر مخاطب موفق عمل کنند. در واقع در وهله اول مهم‌ترین نکته‌ای که یک سریال به آن نیاز دارد قدرت سرگرم‌کننده بودن است.

وی افزود: ما در عصر انفجار اطلاعات و تعدد کانال‌های تلویزیونی قرار داریم و مخاطب امروز به راحتی با برنامه‌ها و سریال‌های مختلف در سراسر دنیا در ارتباط است به همین دلیل رقابت در این عرصه بسیار سخت خواهد بود. با توجه به این مسائل می‌توان به این مسأله پی برد که تلویزیون به تازگی خط قرمزهایش را کمرنگ‌تر کرده و دیگر سختگیری‌های گذشته را ندارد اما هنوز هم محدودیت‌های بسیاری در تلویزیون اعمال می‌شود که از حد استاندارد فاصله بسیاری دارد و تلویزیون هنوز هم باید محدودیت‌ها و خط قرمزهایش را کم کند.

این منتقد در ادامه این بحث اظهار داشت: از ابتدای امسال شاهد آثاری در تلویزیون بودیم که موضوعات و قصه‌هایشان نشان از فضای بازتر تلویزیون دارد که از این موقعیت بهره جسته‌اند و همین مسأله باعث جذب مخاطبان بیشتری شده اما مطمئناً هنوز به نقطه ایده‌آلمان نرسیده‌ایم. تعداد سریال‌هایی که بتوانند در همان قسمت‌های اول نظر مخاطبان را به خود جلب کنند بسیار کم است و معمولا آثار تلویزیون به علت تعدد قسمت‌هایشان دیده می‌شوند.

خرازی‌ها تصریح کرد: این مشکل که ما نمی‌توانیم نظر مخاطبانمان را در همان قسمت‌های ابتدایی جلب کنیم بسیار جدی است. فیلمنامه‌هایی که به یک اثر نمایشی تبدیل می‌شوند در غالب سریال باید آنقدر قدرتمند باشند که در 4 قسمت اول نظر مردم را به خود جلب کنند و ما این اتفاق را در سریال‌های بسیاری می‌بینیم که در سراسر دنیا ساخته می‌شوند اما ملاک و معیار موفقیت در تلویزیون ما تعدد قسمت‌ها و پخش زیاد است.

وی افزود: کوچ هنرمندان کارکشته و باتجربه تلویزیون از تلویزیون به شبکه نمایش خانگی می‌تواند معضل بزرگی برای تلویزیون باشد ولی سازمان صدا و سیما می‌تواند با کشف استعدادها و از طرفی حمایت از آنها این معضل را از بین ببرد و از طرفی تلویزیون باید از تجربیات هنرمندان قدیمی خود استفاده کند و نباید به راحتی این هنرمندان را از دست بدهد اما نکته مهم و جالب توجه این است که تلویزیون هیچ یک از این کارها را نمی‌کند و هنرمندان خود را به راحتی از دست می‌دهد.

این منتقد در پایان گفت: متأسفانه با وجود پتانسیلی که در نیروی جوان برای ساخت برنامه‌ها و سریال‌های موفق وجود دارد صدا و سیما توجهی به این مسأله ندارد و هنوز زمینه‌ای برای استفاده از نیروی جوان و با استعداد در ساخت برنامه و سریال به وجود نیامده است. در نتیجه ما فقط به بازگشت هنرمندان با تجربه فکر می‌کنیم که در بسیاری از مواقع به نتیجه درستی نمی‌رسیم. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز