در شبکه چهار سیما؛

بنیان گذار کتابداری نوین مهمان شوکران می‌شود

۱۳۹۷/۰۸/۲۸ - ۱۰:۱۰:۵۷
کد خبر: ۷۷۷۵۹۶
بنیان گذار کتابداری نوین مهمان شوکران می‌شود
همزمان با هفته کتاب نوش‌آفرین انصاری از بنیانگذاران کتابداری نوین ایران به برنامه «شوکران» می‌آید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ شانزدهمین قسمت برنامه تلویزیونی «شوکران» دوشنبه ۲۸ آبان با حضور نوش‌آفرین انصاری از بنیانگذاران کتابداری نوین ایران از شبکه چهار پخش می‌شود.

وی متولد ١٣١٨ در هندوستان، از شاگردان محمدعلی جمالزاده و عباس زریاب خویی، دبیر شورای کتاب کودک (از ابتدای انقلاب تاکنون)، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد کتابداری از مدرسه عالی ژنو در سوئیس و دانشگاه مک گیل کانادا، دکترای کتابداری از دانشگاه تورنتو، عضو سابق هیأت علمی و مدیر گروه کتابداری دانشگاه تهران، رئیس پیشین کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، موسس گروه کتابداری در دانشکده علوم تربیتی، برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی است.

از تالیفات انصاری می‌توان به «تاسیس کتابخانه‌ها در روستا»، «توسعه کتابخانه‌های عمومی»، «مجموعه مقالات درباره کتاب و کتابداری»، «کتاب برای همه»، «کتاب و اجتماع» و ترجمه «مدخل تاریخ اسلامی» اثر ژان سوواژ اشاره کرد که به عنوان کتاب سال برگزیده شد، اشاره کرد. همچنین ۲ اثر «زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی نوش‌آفرین انصاری» به کوشش امید قنبری و مجموعه «کتاب، کتابداری و کتاب پژوهی در نوشته‌های نوش آفرین انصاری» به کوشش علی بوذری درباره این پیشکسوت عرصه کتابداری نوشته شده است.

انصاری در برنامه «شوکران» شانزدهم گفته است: مگر همه شهروندان یک سرزمین نیستیم؟ مگر دولت از ما نیست و ما از دولت نیستیم؟ چرا دولت‌ها نباید از سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن) پند بگیرند و وارد یک جای کوچک بشوند اما دستاوردهای بزرگ ببینند؟ چرا این گفتگو بین سمن‌ها و دولت‌ها در این سال‌ها ضعیف بوده یا بعضاً سیاسی بوده؟ این نقص بزرگی است.

«شوکران» محصول مشترک حوزه هنری و شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی علی قربانی است که دوشنبه‌ها حوالی ساعت ٢١ روی آنتن می‌رود و بازپخش آن نیز روزهای سه‌شنبه ١٠ صبح، جمعه ۱۴ و یکشنبه ساعت ١٩ است.

نظر شما