بازخوانی پرونده ترانه های تیتراژ سریالهای تلوزیونی _ بخش نخست

محسن چاووشی برای سریال شهرزاد

۱۳۹۷/۰۹/۱۱ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۷۹۹۳۹
محسن چاووشی برای سریال شهرزاد
ترانه های تیتراژ با صدای خوانندگان بر روی سریالهای مختلف، گاهی در ماندگاری و شناخته شدن مجموعه های تلوزیونی موثر است و یا گاهی خواننده و ترانه بر اثر موفقیت سریال تلوزیونی در ذهن مخاطب ماندگار می شود ، در این پرونده به بررسی برخی از ترانه های ماندگار در سریالهای تلوزیونی می پردازیم.

به گزارش خبرنگار  سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، سابقه استفاده از  ترانه و کلام در فیلم به دوره قبل از انقلاب برمی گردد ، به این صورت که گاهی در طول فیلم برای تاثیر گزاری بیشتر بر روی مخاطب از ترانه های مختلف  با صدای خوانندگان مطرح به صورت صداگذاری شده استفاده می کردند که موجب شهرت و شناخت خوانندگان و ترانه سرایان می شد. امروزه روش استفاده از عنصر هنری کلامی با نام ترانه در سریالهای تلوزیونی دچار تغییرات شده و به نام تیتراژ آغازین و پایانی سریال به صورت یک بخش مجزای موسیقایی صورت می گیرد، که البته گاها اتفاق افتاده است که بر اساس استقبال تماشاگر خوانندگان تیتراژها قطعاتی را در طول سریال نیز اجرا میکنند که مجموعه ای موسیقایی را برای آن مجموعه سریال تشکیل می دهد. در این فرصت می خواهیم به معرفی برخی از کلام های ماندگار و تاثیر گزار سریالهای تلوزیونی بپردازیم . 

سریال شهرزاد در بین سال 94 تا 97 در سه فصل پیوسته به نویسندگی و  کارگردانی حسن فتحی و تهیه کنندگی سید محمد امامی از شبکه خانگی به توزیع و پخش شد . 

داستان این سریال از زمان کودتای 28 مرداد به بعد اتفاق می افتد، داستان شهرزاد بیشتر مضمونی رمانتیک دارد و می توان آن را ملودرامی عشقی/جنایی تعریف کرد زیرا این اثر معتقد است "در تندباد حادثه، عشق اولین قربانی است". شهرزاد جزو کارهای خوب در شبکه نمایش خانگی بوده است و با توجه به دارا بودن قصه خوب، کیفیت و انگیزه بالای سازندگانش و پارامتر های لازم، مورد توجه بینندگانش قرار گرفته است.

یکی از ترانه های ماندگار و تاثیر گذار این سریال ترانه رفیقم کجایی از محسن چاووشی است که با سینا سرلک دریک  دوصدایی اجرا شده که  خودِ او ترانه را سروده و پرداخته است :
 

سینا سرلک و محسن چاووشی

یه پاییز زرد و زمستونه سردو
یه زندونه تنگو یه زخم قشنگو
غم جمعه عصرو غریبیه حصرو
یه دنیا سوالو تو سینم گذاشتی
جهانی دروغو یه دنیا غروبو
یه درد عمیقو یه تیزیه تیغو
یه قلب مریضو یه آه غلیظو
یه دنیا محالو تو سینم گذاشتی
رفیقم کجایی دقیقا کجایی
کجایی تو بی من تو بی من کجایی
رفیقم کجایی دقیقا کجایی
کجایی تو بی من تو بی من کجایی
آه خدا , ای حبیبم
یه دنیا غریبم کجایی عزیزم
بیا تا چشامو تو چشمات بریزم
نگو دل بریدی خدایی نکرده
ببین خوابه چشمات با چشمام چی کرده
همه جا رو گشتم کجایی عزیزم
بیا تا رگامو تو خونت بریزم
بیا روتو رو کن منو زیرو رو کن
بیا زخمامو یه جوری رفو کن
عزیزم کجایی دقیقا کجایی
کجایی تو بی من تو بی من کجایی
عزیزم کجایی دقیقا کجایی
کجایی تو بی من تو بی من کجایی

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز