بازخوانی پرونده ترانه های تیتراژ سریالهای تلوزیونی _ بخش سوم

محمد اصفهانی برای سریال تکیه بر باد

۱۳۹۷/۰۹/۱۳ - ۰۶:۲۵:۳۴
کد خبر: ۷۸۰۱۵۶
محمد اصفهانی برای سریال تکیه بر باد
ترانه های تیتراژ با صدای خوانندگان بر روی سریالهای مختلف، گاهی در ماندگاری و شناخته شدن مجموعه های تلوزیونی موثر است و یا گاهی خواننده و ترانه بر اثر موفقیت سریال تلوزیونی در ذهن مخاطب ماندگار می شود ، در این پرونده به بررسی برخی از ترانه های ماندگار در سریالهای تلوزیونی می پردازیم.

به گزارش خبرنگار  سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، سابقه استفاده از  ترانه و کلام در فیلم به دوره قبل از انقلاب برمی گردد ، به این صورت که گاهی در طول فیلم برای تاثیر گزاری بیشتر بر روی مخاطب از ترانه های مختلف  با صدای خوانندگان مطرح به صورت صداگذاری شده استفاده می کردند که موجب شهرت و شناخت خوانندگان و ترانه سرایان می شد. امروزه روش استفاده از عنصر هنری کلامی با نام ترانه در سریالهای تلوزیونی دچار تغییرات شده و به نام تیتراژ آغازین و پایانی سریال به صورت یک بخش مجزای موسیقایی صورت می گیرد، که البته گاها اتفاق افتاده است که بر اساس استقبال تماشاگر خوانندگان تیتراژها قطعاتی را در طول سریال نیز اجرا میکنند که مجموعه ای موسیقایی را برای آن مجموعه سریال تشکیل می دهد. در این فرصت می خواهیم به معرفی برخی از کلام های ماندگار و تاثیر گزار سریالهای تلوزیونی بپردازیم . 

سریال تکیه بر باد به کارگردانی محمود معظمی و تهیه کنندگی حمید رضا مهدوی در سال 1391از شبکه تهران به روی آنتن رفت . 

این مجموعه دربارهٔ دختری به نام عاطفه (افسانه پاکرو) که با قبول شدن در دانشگاه، در رشتهٔ حقوق از شیراز به تهران می‌آید و به دنبال محقق شدن رویاهای خود از جمله پولدار شدن است و با مردی (مهدی فخیم زاده) که هم سن پدرش است در هواپیما، آشنا می‌شود و تصمیم می‌گیرد با او ازدواج کند...

 ترانه ماندگار و تاثیر گذار این سریال به سروده روزبه بمانی به نام تکیه بر باد  است که با صدای محمد اصفهانی خوانده و اجرا شده است . 
محمد اصفهانی
 

تقاص چی رو میگیری

که تا اینجا کشوندیمون

کجای راه رو کج رفتیم

که تا اینجا رسوندیمون

اگه من جای تو بودم

میون این همه دردم

یه روز از چشم این مردم

تو رو یک روز پنهون نمیکردم

تو رفتی بعد تو حالم مثل مردن بود

تو هم تنها شدی اما کجا حالت مثل من بود

اگه دلگیری از دنیا منم مثل تو آشفتم

ولی من جای تو بودم به مردم راست میگفتم

یه دردی سوخت تو سینم که تو از خاطرم بردی

من اون زحمی رو خوردم که تو از حس کردنش مردی

تقاص دلکشی های یه آدم تو همین دنیاست

بزار مارو بسوزونن جهنم تو همین دنیاست

 

 

نظر شما