بازخوانی پرونده ترانه های تیتراژ سریالهای تلوزیونی _ بخش پنجم

احسان خواجه امیری برای فیلم «برای آخرین بار»

۱۳۹۷/۰۹/۱۴ - ۰۸:۰۶:۵۷
کد خبر: ۷۸۱۳۹۴
احسان خواجه امیری برای فیلم «برای آخرین بار»
ترانه های تیتراژ با صدای خوانندگان بر روی سریالهای مختلف، گاهی در ماندگاری و شناخته شدن مجموعه های تلوزیونی موثر است و یا گاهی خواننده و ترانه بر اثر موفقیت سریال تلوزیونی در ذهن مخاطب ماندگار می شود ، در این پرونده به بررسی برخی از ترانه های ماندگار در سریالهای تلوزیونی می پردازیم.

به گزارش خبرنگار  سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، سابقه استفاده از  ترانه و کلام در فیلم به دوره قبل از انقلاب برمی گردد ، به این صورت که گاهی در طول فیلم برای تاثیر گزاری بیشتر بر روی مخاطب از ترانه های مختلف  با صدای خوانندگان مطرح به صورت صداگذاری شده استفاده می کردند که موجب شهرت و شناخت خوانندگان و ترانه سرایان می شد. امروزه روش استفاده از عنصر هنری کلامی با نام ترانه در سریالهای تلوزیونی دچار تغییرات شده و به نام تیتراژ آغازین و پایانی سریال به صورت یک بخش مجزای موسیقایی صورت می گیرد، که البته گاها اتفاق افتاده است که بر اساس استقبال تماشاگر خوانندگان تیتراژها قطعاتی را در طول سریال نیز اجرا میکنند که مجموعه ای موسیقایی را برای آن مجموعه سریال تشکیل می دهد. در این فرصت می خواهیم به معرفی برخی از کلام های ماندگار و تاثیر گزار سریالهای تلوزیونی بپردازیم . 

سریال برای آخرین بار  در  سال 84 به نویسندگی  حسن انصاریان و محمدرضا آریان و به کارگردانی اکبر منصور فلاح در ماه رمضان از شبکه تهران پخش شد. 

داستان این مجموعه دربارهٔ پدرکشی است. در خلاصه داستان این سریال آمده‌است: «حبیب کارگر ساده‌ای است که در یک کارخانه کار می‌کند اما بنا به دلایلی با دستور رئیسش آقای قندی اخراج می‌شود. در بین راه با دختری که به تازگی در کارخانه مشغول به کار شده هم مسیر می‌شود. حبیب به دختر دل می‌بندد و غافل از اینکه او دختر رئیس کارخانه است تا اینکه… »

یکی از ترانه های ماندگار و تاثیر گذار این سریال به آهنگسازی محمد مهدی کورنگی و خوانندگی  احسان خواجه امیری است که ترانه را سروده و پرداخته است :

 

برای آخرین بار

 

برای آخرین بار خدا کنه بباره
تو این شب کویری یه قطره از ستاره
همیشه بودی و من تو رو ندیدم انگار
بگو ، بگو که هستی ، برای آخرین بار
وقتی دوری ، تنهاییم نزدیکه
قلبم بی تو می ترسه تاریکه

چه لحظه ها که بی تو یکی یکی گذشتن
عمرمو بردن امّا یه لحظه بر نگشتن
تو چشم من نگاه کن،منو به گریه نسپار
حالا که با تو هستم
برای اوّلین بار
برای آخرین بار
وقتی دوری ، تنهاییم نزدیکه
قلبم بی تو می ترسه تاریکه

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز