اسناد تازه تاریخی مربوط به دوره ناصرالدین شاه قاجار کشف شده ؛

کشف تازه اسناد تاریخی دوره قاجار

۱۳۹۷/۱۰/۱۷ - ۱۰:۲۱:۴۲
کد خبر: ۷۹۶۹۳۱
کشف تازه  اسناد تاریخی دوره قاجار
​رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان از کشف هزاران سند مربوط به دوره ناصرالدین شاه در انگورستان ملک‌التجار خبر داد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛  ​رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان از کشف هزاران سند مربوط به دوره ناصرالدین شاه در انگورستان ملک‌التجار اصفهان خبر داد؛ کشفی که می‌تواند بخش‌های تاریک فرهنگ و تاریخ این شهر و حتی کشور را روشن کند.

استخراج اسناد قدیمی

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان درباره چگونگی کشف هزاران سند مربوط به دوره ناصرالدین شاه قاجار در انگورستان ملک‌التجار اصفهان به همشهری می‌گوید: چند سال پیش، دانشجوهایم را به انگورستان ملک‌التجار بردم و در آنجا برایشان کلاس برگزار کردم. در حین بازدید متوجه شدم که یکی از درهای زیرزمین بسته است و وقتی از نگهبان پرسیدم که در چرا بسته است، گفت اینجا انباری متروکه‌ و محل نگهداری کاغذهای باطله است. از زیر در که نگاه کردم، متوجه شدم مجموعه نامه‌هایی همین طور روی هم ریخته و بخشی از سقف روی آن خراب شده است. مسعود کثیری می‌افزاید: می‌دانستم این اسناد باارزش است، اما آن زمان شرایطش را نداشتم که آنها را احیا کنم و با وجود این‌که با کمک دانشجوهایم تلاش‌هایی انجام دادیم، مسئولان وقت همکاری لازم را با ما نداشتند. زمانی که مدیر بخش اسناد، مدارک و کتابخانه ملی مرکزی شدم، اولین کاری که انجام دادم این بود که سراغ اسناد انگورستان ملک‌التجار بروم و با اعضای هیات امنا و بقیه دست‌اندرکاران آنجا گفت‌و‌گو کردم و اهمیت اسناد را برایشان متذکر شدم.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان هم درباره موضوع اسناد کشف‌شده توضیح می‌دهد و می‌گوید: بخش انبوهی از این اسناد معاملاتی است که ملک‌التجار با سرزمین‌ها و تجار مختلف، چه داخل و چه خارج از کشور، داشته است. این اسناد و مدارک نشان می‌دهد حجم مبادلات تجاری بین یک تاجر اصفهانی با روسیه و بمبئی در هند چه میزان بوده، چه کالاهایی وارد اصفهان می‌شده و چه کالاهایی صادر می‌شده است، مال‌التجاره‌ها چه قیمتی داشتند، چقدر عوارض گمرکی دریافت می‌شده و دولت چه مقدار مالیات دریافت می‌کرده است.

 

 

 

نظر شما