چهار نسل آهنگسازان ایرانی؛

​دومین نشست خبری سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد

۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - ۰۶:۱۳:۱۳
کد خبر: ۸۰۸۶۶۰
​دومین نشست خبری سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد
​دومین نشست رسانه‌ای مسئولان برگزاری سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر روز دوشنبه، پانزدهم بهمن با حضور شاهین فرهت دبیر هنری، شهرام صارمی دبیر اجرایی، علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و امیر بهاری مدیر روابط عمومی جشنواره و نمایندگان رسانه‌های خبری در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ شاهین فرهت، دبیر سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر در ابتدای این نشست خبری در زمینه برگزاری جشنواره موسیقی امسال گفت:

«فکر می‌کنم تمامی کارهای مربوط به جشنواره به خوبی انجام شده و هم اکنون گروه و هنرمندان مختلف در حال تمرین برای اجرای نهایی آثارشان هستند. برنامه‌های ما به خوبی پیش رفته و امسال شاهد برگزاری یک جشنواره با کیفیت خواهیم بود.» او درباره چگونگی انتخاب گروه‌ها توسط هیات انتخاب و نحوه گزینش آنها گفت: «امسال در هیات انتخاب از هر ژانری متخصص داشتیم؛ البته با توجه به اینکه تمِ اصلی جشنواره اجرای آثار آهنگسازان ایرانی بود ما تمرکز خود را روی این نقطه معطوف کردیم.

در این دوره از جشنواره شاهد حضور هنرمندانی هستیم که برای اولین بار در جشنواره حضور پیدا کرده‌اند و این موضوع می‌تواند به عنوان یکی از نکات مثبت جشنواره مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که من از نحوه انتخاب هیات انتخاب هم بسیار راضی‌ام.» 

همچنین فرهت به این نکته تاکید داشت که امسال برای اولین بار است از چهار نسل موسیقی ایران استفاده شده است: «تمایز جشنواره امسال با سال‌های دیگر توحه به چهار نسل موسیقی ایران است که از پیشکسوتان تا نسل جدید در این جشنواره حضور دارند و اجراهای متفاوتی را روی صحنه می‌برند.»  

علی ترابی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی هم در این نشست به بخش موسیقی پاپ اشاره کرده و توضیح داد: «ما به جز بخش موسیقی پاپ که یک سری شاخصه‌های دیگر برای انتخاب لحاظ شد، همه آثار و گروه‌ها را از سوی هیات انتخاب در جدول جشنواره گنجاندیم. به عبارتی حتی یک نفر از هنرمندان شرکت‌کننده بدون نظر هیات انتخاب به جشنواره وارد نشده است.» 

ترابی هم‌چنین درباره حذف جایزه باربد گفت: «هیچ‌وقت به جهت مسائل مالی جایزه باربد حذف نشده است. ضمن اینکه ما در حوزه موسیقی استانداردهایی در سطح دنیا داریم که اصلا موضوع رقابت در آن وجود ندارد. ضمن اینکه اصلا قرار نیست وزارت ارشاد در قامت دولت به رقابت بخش خصوصی بیاید و جشنواره را رقابتی کند. وقتی بخش خصوصی به درستی می‌تواند موضوع رقابت را داشته باشد این درست نیست که بخش رقابتی در جشنواره حضور داشته باشد.»  

شهرام صارمی هم درباره نحوه حضوره هنرمندان و گروه‌های در جشنواره گفت: « تمام اجراهای جشنواره نمی‌تواند بر اساس فراخوان تنظیم شود. زیرا بسیاری از اجراها هستند که اگر فکر کنید اینها با فراخوان می‌آیند بسیار موضوع اشتباهی است اما بدانید دوستانی که بدون در نظر گرفتن فراخوان در جشنواره حاضر شدند بر اساس تصمیم جمعی هیات انتخاب آثار انجام گرفته است.»  

علی ترابی هم در ادامه پیرامون بحث آیین‌نامه جشنواره گفت : « مطمئن باشید روند تدوین آیین‌نامه کاملا دموکراتیک بوده است. این را هم بدانید در زمانی که بنده در دفتر موسیقی وزارت ارشاد حضور نداشتم فراخوانی از سوی مدیریت این مجموعه از طریق رسانه‌ها منتشر شد که در آن از هنرمندان خواسته شده بود تا پیشنهادات خود را درباره آیین‌نامه اعلام کنند؛ اما متاسفانه استقبال چندانی از این موضوع نشد. پس از این بود که ما تصمیم گرفتیم با حضور یک شورا کار تدوین آیین‌نامه را که قبلا قرار بود به صورت اساسنامه تدوین شود، آغاز کنیم. حتی در زمانی که من در سمت مشاوره مطالعات معاونت هنری وزارت ارشاد بودم این آیین‌نامه بارها و بارها مورد مطالعه و سنجش قرار گرفت و در نهایت توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد. نکته مهم دیگری که می‌توانم به آن اشاره کنم یک بند از آیین‌نامه است که در آن عنوان شده آیین‌نامه بعد از ۲ سال قابل بازنگری است پس مطمئن باشید مبنای تدوین آیین‌نامه به هیچ عنوان سلیقه‌ای نبوده زیرا باید برای تدوین آن فکر زیادی می‌کردیم.»  

مدیر دفتر موسیقی در ادامه به موضوع فقدان تبلیغات شهری مناسب برای برگزاری این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: «متاسفانه سازمانی که مسئول این قضیه بود مشخصا اعلام کرده به دلیل ایام خاص مذهبی از تبلیغات میدانی معذور است. طرح‌های گرافیکی از قبل آماده شده و ما در حال رایزنی برای تبلیغات شهری هستیم.»  

ترابی هم‌چنین درباره معیارهای بخش موسیقی پاپ جشنواره توضیح داد: «بخش موسیقی پاپ امسال بخش مردمی جشنواره موسیقی فجر است که توانسته مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد. ما غیر از این فاکتور و اولویت حضور خوانندگان در ایران، حساسیت دیگری برای برگزاری این بخش نداشتیم.»  

شهرام صارمی هم در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای با اشاره به برنامه‌های ستاد جشنواره برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: «اجرای شادیانه‌های اقوام ایران به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سالن حوزه هنری، برگزاری شش نشست پژوهشی با موضوع چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به مدیریت رضا مهدوی و میزبانی رادیو گفت و گو، اجرای قطعات انقلابی به خوانندگی اسفندیار قره باغی توسط ارکستر ملی، اجرای چند قطعه ملی میهنی با همراهی گروه «همنوازان سایه» و برگزاری جشنواره موسیقی فجر استانی در هفت استان از جمله برنامه‌هایی است که برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تدارک دیده شده است.»  

سی‌و‌چهارمین جشنوار موسیقی فجر از تاریخ 24 تا 30 بهمن ماه در شهر تهران و  هفت استان دیگر برگزار می‌شود.

جشنواره موسیقی فجر

نشست خبری موسیقی

صارمی دبیر اجرایی جشنواره موسقی فجر

نظر شما