داوری میلیونی مردم در انتخاب برترین های تلویزیون

۱۳۹۷/۱۱/۲۳ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۱۱۵۸۲
داوری میلیونی مردم در انتخاب برترین های تلویزیون
یکی از اتفاقات پنجمین جشنواره جام جم، راه اندازی بخش مردمی است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ این بخش که برای اولین بار در این جشنواره در حال برگزاری است و امسال به آن اضافه شده باعث می‌شود تا همه مردم، فرصت داوری در جام جم را پیدا کنند. در واقع، آوردگاهی برای قضاوت میلیونی با آرای چند ده میلیونی مردم است. به همین دلیل هم می‌توان بخش مردمی را مهم‌ترین آیتم دوره پنجم جشنواره جام جم دانست که هیجان و گرمای ویژه‌ای به بزرگ‌ترین رویداد رسانه‌ای کشور بخشیده است. ضمن اینکه چند میلیون نفر از مردم، بدون هیچ محدودیتی امکان مشارکت در یک جشنواره به عنوان داور را یافته‌اند. به این ترتیب که عموم هموطنان عزیزمان می‌توانند با ارسال نظر خود، برترین‌های تلویزیون طی یک‌سال اخیر را برگزیده کنند و آثاری که بیشتری رأی را کسب کنند، برگزیده بخش انتخاب مردمی لقب خواهند گرفت. در این نظرخواهی، رأی همه شرکت کنندگان از ارزش مساوی برخوردار است؛ از هر قوم و گروه سنی و با هر سطح از تحصیلات و طبقه اجتماعی، برای نخستین بار این حق را یافته‌اند تا بهترین برنامه‌های تلویزیونی را انتخاب کنند و جایزه بدهند.

این بخش از این منظر حائز اهمیت قلمداد می‌شود که مردم، اصلی‌ترین ضلع رسانه ملی هستند. چون مقصد اصلی همه فعالیت‌ها و تولیدات صداوسیما، شهروندان جامعه محسوب می‌شوند. بنابراین در نظر گرفتن آراء مخاطبان در برگزاری جشنواره‌ای برای انتخاب و معرفی برترین‌های سیما، نشان دهنده توجه مدیریت تلویزیون به نظر مردم است. اینکه برای معرفی و تقدیر از برگزیده‌های این بخش، یک مراسم مستقل و مجزا در نظر گرفته شده، خودش گویای جایگاه قابل توجه آن نزد رسانه ملی و مدیریت سیماست. یعنی پس از پایان رأی‌گیری از مردم و مشخص شدن برندگان، مراسمی در نیمه دوم اسفند ماه در فرهنگسرای بهمن برگزار خواهد شد.

کمیسیون مردمی پنجمین جشنواره جام جم، خود به 6 بخش تقسیم شده که مخاطبین سیما می‌توانند بر اساس کد دستوری اعلام شده، برترین‌های بخش‌های «سریال‌های تلویزیونی»، «برنامه‌های پرمخاطب»، «برنامه‌های شاخص»، «بازیگران مرد و زن»، «مجریان مرد و زن» و «بهترین تیتراژ تلویزیونی» را با رای خود انتخاب کنند.

همزمان با آغاز رأی گیری از مردم، برنامه «خیابان جام جم» نیز مختص این بخش از شبکه سه، پنج و هفت سیما در حال پخش است. در این برنامه، علاوه بر حضور عوامل هر یک از برنامه‌های راه یافته به رقابت، مصاحبه‌های میدانی با مردم درباره نقاط ضعف و قوت این برنامه‌ها انجام و پخش می‌شود.

گرچه نظر و دیدگاه کارشناسان از منظر آسیب‌شناسی و همچنین مشخص شدن نقاط قوت برنامه‌های سیما حائز اهمیت است، اما با توجه به مخاطب محوری برنامه‌های سیما، آراء مردمی نیز ضریب نفوذ و تأثیرگذاری برنامه‌ها را مشخص خواهد کرد. تجربه نشان می‌دهد که برنامه‌هایی با بیشترین استقبال از سوی جامعه مواجه می‌شوند که به نیازها و مطالبات مردم توجه بالاتری دارند. پس اجرای چنین طرحی برای انتخاب پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون، سوگیری و تمایل مردم را هم برای مدیران و هم برنامه سازان رسانه ملی مشخص می کند؛ با تحلیل آرای مردمی و شناسایی دلایل علاقه مردم می توان نقشه راه و مهندسی برنامه های سیما را تقویت کرد.

همچنین بخش مردمی باعث شده تا جشنواره جام جم، رویکرد مشارکتی و تعاملی هم پیدا کند. یعنی در این کارزار، دیگر فقط برنامه سازها و مدیران سیما نیستند که پیام ها یا محصولات خود را به مردم منتقل می کنند، بلکه ارتباطی دو سویه بین مخاطب و رسانه برقرار می گردد. با توجه به اینکه قضاوت و انتخاب آثار برتر در جشنواره جام جم، بر تولیدات آینده معاونت سیما تأثیرگذار است و برنامه سازان برتر، در اولویت ساخت محصولات آینده رسانه ملی قرار می گیرند، بنابراین، مردم با مشاکرت خود در این بخش، می توانند برای تولید برنامه های تلویزیون، تعیین تکلیف کنند.

ضمن اینکه ایجاد این بخش و باز گذاشتن فضایی برای اعلان نظرات مردم درباره برنامه های سیما، از نظر اعتماد مخاطب به رسانه نیز اهمیت دارد. در واقع، معاونت سیما با در اختیار گذاشتن چنین اهرمی برای همراهی عموم مردم در انتخاب بهترین های تلویزیون، راهی را برای طرح مطالبات مردم از رسانه ملی باز کرده است. به طور طبیعی، مخاطبان یک رسانه هر چه بیشتر میدان را برای مشارکت، اعلام نظر و دخیل کردن خواسته های خود در برنامه ها باز تر ببینند، علاقه، احترام و اعتماد افزون تری نیز به آن رسانه می یابند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز