گزارش هفته؛

فیلمنامه‌های نوروزی چه فضا و مشخصاتی باید داشته باشند؟

۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۰۹:۵۶:۰۰
کد خبر: ۸۳۰۱۹۵
فیلمنامه‌های نوروزی چه فضا و مشخصاتی باید داشته باشند؟
خبرگزاری برنا به بررسی ویژگی‌های آثار تلویزیونی در ایام نوروز پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

همواره سریال‌های مناسبتی جزو آثار پربیننده تلویزیون بوده و در بین آثار مناسبتی معمولاً مجموعه‌های تلویزیونی که در ایام نوروز پخش می‌شوند مخاطبان بیشتری دارند و معمولاً اینگونه آثار دارای ویژگی‌هایی هستند که مخاطبان طبق عادت هر ساله انتظاراتی از این آثار دارند و به نوعی این ویژگی‌ها به یک مشخصه فنی و هنری تبدیل شده‌اند که به همین منظور خبرنگار برنا با برخی از نویسندگان تلویزیون در رابطه با ویژگی‌های لازم برای یک اثر نوروزی گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانید.

 

سریال‌های نوروزی باید پرچمدار نوآوری در تلویزیون باشند

بابک کایدان، فیلم نامه نویس سینما و تلویزیون، در گفت و گو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: به دلیل تغییر فصل و نوآوری هایی که فصل بهار به همراه می آورد، طبیعتا سریال های نوروزی نیز باید از همین خصوصیت نوآوری، سرزندگی و سلامتی برخوردار باشد و بتواند مخاطب را به روز کند.

نویسنده سریال «دلدادگان» افزود: چون ورود به سال جدید ما را یک سال به جلو می برد سریال های نوروزی نیز بایستی پرچمدار نوآوری در تلویزیون باشند، با ایده های نو- چه در فرم و چه در محتوا- باید سلیقه مردم را ارتقا ببخشد و نوید یک سال بهتر را به مخاطب بدهد.

گفتنی است بابک کایدان فیلمنامه فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی متعددی را نوشته است که از جمله آنها می‌توان به فیلم‌های سینمایی «زندگی جای دیگریست»، «آینه بغل» و «رحمان 1400» و مجموعه‌های تلویزیونی «سقوط یک فرشته»، «خوب بد زشت» و «هشت و نیم دقیقه» اشاره کرد.

 

سریال‌های نوروزی باید مفرح باشند

امیرعباس پیام، نویسنده تلویزیون و سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا اظهار داشت: اولین ویژگی که یک سریال نوروزی باید دارا باشد مفرح بودن آن است چون نوروز با مناسبت‌های دیگر و روزهای عادی تفاوت‌هایی دارد که حائز اهمیت است.

نویسنده سریال مامور بدرقه افزود: در ایام نوروز به دلیل دید و بازدیدها تمرکز مردم در پیگیری سریال‌ها کمتر است و در زمان‌هایی که فرصت دیدن سریال، چه در مهمانی و سفر و چه در منزل فراهم می‌شود بایستی لحظات خوبی برای مخاطب رقم بخورد. بنابراین از نظر من ویژگی مفرح بودن بسیار مهم است و همین ویژگی ایجاب می‌کند که نویسنده به سمت ژانر طنز و کمدی تمایل پیدا کند و شاید سریال‌های ملودرام نتوانند این انتظار برآورده کنند.

گفتنی است امیرعباس پیام پیش از این فیلمنامه مجموعه‌های تلویزیونی متعددی از جمله «آنام»، «زوج یا فرد»، «مثل زندگی»، «صفر درجه» و «کوچه اقاقیا» را نوشته است.

 

سریال‌های نوروز باید به مخاطب روحیه بدهند

آرش قادری نویسنده تلویزیون و سینما در گفت و گو با خبرنگار برنا اظهار داشت: اصولا جذابیت سریال به زمان پخش آن بستگی دارد، به هرحال با توجه به فضای شاد وپرنشاط نوروز و پشت سر گذاشتن فصل سرما و سالی سخت با همه‌ی فشارهای اقتصادی، سریال‌ها بایستی به مخاطب روحیه تازه دهد و امید بخش باشد.امروز وظیفه‌ی هر رسانه‌ای این است که مخاطب را در شرایط بحرانی امیدوار نگه دارد.

وی در ادامه افزود: همچنین از ویژگی های دیگر سریال‌های نوروزی علاوه بر امیدوارکننده بودن این است که مردم را خوشحال کند و از فضای تلخ فاصله بگیرد. این دو فاکتور امید بخش و مفرح بودن مهمترین ویژگی سریال‎های نوروز است.

گفتنی است آرش قادری فیلمنامه سریال‌های متعددی از جمله  مجموعه‌های تلویزیونی «ماتادور»، «هوش سیاه 2»، «برادر» و «ریحانه» را نوشته است.

 

در نوروز معمولاً فقط یک سریال خوب در تلویزیون می‌توان دید/ بیننده بیشتر به دنبال گذراندن وقت در کنار خانواده و فامیل است

پیمان عباسی، فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون،  در گفت و گو با خبرنگار برنا اظهار داشت:  اولین ویژگی سریال نوروزی جذاب بودن آن است بطوری‌که بتواند مخاطب را به تماشای سریال ترغیب کند. در غالب اوقات فقط یک سریال این امتیاز را به دست می آورد و مابقی سریال ها قربانی آن یک سریال می شوند.

وی افزود: بهترین ژانر برای سریال‌های نوروزی ژانر طنز است چراکه فضای آن فضای شادی است، به خصوص که در ایام نوروز تمرکز مخاطب مانند سایر ایام سال نیست و بیننده بیشتر به دنبال گذراندن وقت در کنار خانواده و فامیل است.

نویسنده سریال نوروزی مسیر انحرافی بیان داشت: سومین ویژگی سریال نوروزی «بازنگری به سنت هاست»؛ سنت هایی که در دو نسل جدید (دهه هفتاد و هشتاد) رو به فراموشی است. سریال های نوروزی باید از ایرانی بودن و آیین های سنتی بگوید و از مفاهیم کلیشه ای که تلویزیون به مخاطب تحمیل می‌کند، به سمت پرداختن به آداب و رسومی که ریشه های ما در آن بنا شده برود.

این نویسنده اظهار داشت: ویژگی آخر که می‌تواند مهمترین خصوصیت سریال‌های ویژه نوروز باشد «پرداختن به بحث خانواده» است؛ با توجه به اینکه گذراندن وقت اعضای خانواده در فضای مجازی  در کشور تبدیل به یک بحران شده است و در ایام تعطیلات نوروز اعضای خانواده و فامیل در کنار هم هستند، تیترهایی که به گرم کردن کانون خانواده بپردازد مهمترین و بهترین تیترهاست.

وی در ادامه پرداختن به اهمیت موضوع خانواده افزود: در صنعت بزرگ سریال سازی آمریکا، ژانری به اسم Family Film وجود دارد که این ژانر با مفاهیمی ساخته می شود که مربوط به خانواده است. نوروز هم بهترین زمان برای پرداختن به موضوع خانواده و مفهموم مهم آن است.

گفتنی است پیمان عباسی، فیلمنامه فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی متعددی از جمله فیلم‌های سینمایی «پرتقال خونی» و «توفیق اجباری» و مجموعه‌های تلویزیونی «مسیر انحرافی» و «بچه‌های نسبتاً بد» را نوشته است.

 

فیلمنامه‌ یک سریال نوروزی باید قصه‌گو باشد

رحمان سیفی زاد نویسنده و کارگردان تلویزیون و سینما در گفت و گو با خبرنگار برنا اظهار داشت: من به یک اصل کلی معتقدم و آن اینکه کیفیت فیلمنامه ها با مناسبت‌ها تعریف نمی‌شود. سریال‌ها چه در نوروز، چه در ماه مبارک رمضان یا محرم و چه سریال‌های روتین، بایستی به لحاظ فیملنامه قدرتمند باشند که مهمترین رکن قدرتمند بودن فیلمنامه در تلویزیون " قصه‌گو بودن" آن است.

وی افزود در چنین مناسبت هایی مثل نوروز پیش فرض این است که تعداد زیادی از مخاظبین از قشرهای مختلف به تماشای تلویزیون خواهند نشست و انتظار دارند که تلویزیون فضای سرگرمی برای آنها فراهم کند. 

این نویسنده و تهیه کننده‌ سینما و تلویزیون گفت علاوه بر قصه‌گو بودن فیلمنامه، کارگردانی خوب، انتخاب بازیگرهای متناسب با نقش‌های نوشته شده می‌توانند یک کار پرکشش و جذاب ایجاد کند. همچنین برای ایام نوروز قصه‌های کمدی، ملودرام یا پلیسی و به دور از فضای تلخ و رئالیستیک، که از لحاظ موضوعی فضایی  پر نشاط  و جذاب ایجاد کند، مناسبتر است.

وی افزود: یکی از پرچالش‌ترین مسائل برای فیلمنامه نویسان سریال‌های نوروزی این است که مخاطبان در رفت و آمدها و مسافرت‌ها به تماشای سریال می‌پردازند و برای اینکه انگیزه‌ی لازم در مخاطب ایجاد شود، فیلمنامه باید فوق العاده جذاب روایت و ساخته و پرداخته شود. در غیر اینصورت مخاطب سریال را پیگیری نمی‌کند یا اگر پیگیری کند رضایت کامل را بدست نمی‌آورد.

در ادامه این نویسنده افزود کاراکترها، کارگردانی، نورپردازی و فضای پر رنگ و لعاب و .... همه عواملی هستند که مخاطب را به تماشا و پیگیری سریال تشویق می‌کند. قطعا کار کمدی اولویت اول برای سریال های نوروزی خواهد بود. فیلمنامه های پلیسی و معمایی هم به دلیل جذاب بودن میتوانند گزینه‌ی مناسبی باشند.

سریال‌های نوروزی بایستی در همان قسمت اول و دوم مخاطب را جذب کند و این شاید سخترین کار نویسنده باشد بخصوص که فرصت این سریال‌ها نسبت به سریال‌های ماه رمضان و ... کمتر است.(حداکثر 15 روز). ضمن اینکه سریال‌های نوروزی در مقایسه با ماه رمضان بایستی پر از تکاپو و نشاط باشد( در حالیکه سریال‌های ماه مبارک رمضان بدلیل شرایط روزه‌داران آرامش و فضای متفاوتی را می‌طلبد)

وی در پایان افزود: نوروز آینده فرصت مغتنمی برای ارائه سریال است چرا که نوروز 98 با ایام سوگواری و ... تداخل ندارد و سریال‌های نوروزی می‌تواند ذهن مخاطب را کمی از فضای رئالیستی کنونی و شرایط اقتصادی این روزها دور کند و مخاطب را در قصه غرق کند. برخلاف ذهنیت بوجود آمده در مورد اینکه فیلمنامه های امروزی قوام لازم را ندارند،امیدوارم در آینده فیلمنامه‌ها از قوام کافی برخوردار باشند و ارزش‌های مادی و معنوی فیلمنامه در تلویزیون به درستی تعریف شوند و وقت و بودجه و فرصت زمانی مناسب در اختیار نویسنده قرار گیرد و بتوان بدون آنکه با دنیای زمخت و خشن واقعی قیاس شد در دنیای قصه‌ها روح مردم را تلطیف داد و فضای شادی را برایشان فراهم آورد.

گفتنی است رحمان سیفی‌آزاد فیلمنامه مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی متعددی را نوشته است که از جمله آنها می‌توان به فیلم‌های سینمایی «من مادر هستم» و «خواب‌زده‌ها» اشاره کرد.

 

با توجه به شرایط جامعه فیلمنامه‌ها بهتر است شاد باشند!

علیرضا مسعودی ضمن اشاره به وضعیت جامعه ویژگی سریال‌های نوروزی را عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط خاص جامعه فیلمنامه‌های نوروزی بهتر است شاد باشند.

علیرضا مسعودی، بازیگر و فیلمنامه نویس، در گفت و گو با خبرنگار برنا اظهار داشت: سالی که گذشت سال بسیاری سختی برای مردم ایران بود و تلویزیون در این وضعیت بهتر است که به بهتر شدن حال مردم توجه کند.

وی افزود: با توجه به شرایط خاص فعلی جامعه و نیاز مردم به شادی و رهایی ذهن آنها از گرفتاری‌ها سریال‌های کمدی و شاد بخصوص در ایام عید موفق‌ترین سریال‌ها خواهد بود.

گفتنی است علیرضا مسعودی فیلمنامه مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی متعددی از جمله مجموعه‌های تلویزیونی  «تنهایی لیلا» و «بزنگاه» و فیلم‌های سینمایی «ناردون»، «ثبت با سند برابر است» و «اکسیدان» را نوشته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز