چهره سال هنر انقلاب اسلامی:

کاش سفارشی نظام بودم!

۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ۱۴:۲۰:۲۲
کد خبر: ۸۳۴۹۱۵
کاش  سفارشی نظام بودم!
چهره سال هنر انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه هنرمندان جوان انقلاب اسلامی نباید از مسیری که در آن گام بر می‌دارند خسته شوند، گفت: من برای اکثر فیلم‌هایم جنگیده ام.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ ابراهیمی حاتمی کیا در مراسم پنجمین دوره معرفی چهره سال هنر انقلاب اسلامی به عنوان چهره سال انتخاب شد در سخنانی پس از دریافت هدایا عنوان کرد: چرا دروغ بگویم، خوشحالم که در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی دیده می‌شوم. این لحظه برایم لحظه بسیار ارزشمندی است و به آن افتخار می‌کنم. من ۳۸ سال است که در عرصه فیلمسازی فعالیت می‌کنیم به اندازه عمر انقلاب اسلامی و تا یادم می‌آید دغدغه‌های زیادی برای فیلم ساختن داشته ام و الان هم دیگر سنم به اندازه‌ای رسیده که زیاد حرف بزنم. هر چند که برخی این را دوست ندارند.

وی گفت: راهی که ما طی کردیم راه ساده و آسفالته نبود. ما راه را با هم ساختیم و در آن حرکت کردیم. در این مسیر زحمت‌های بسیار زیادی کشیدیم. گاهی به ما می‌گویند هنرمندپروپاگاندا! کاش واقعاً این گونه بود. کاش از سوی نظام و قوه عاقله آن به ما سفارشی شده بود؛ اما باور کنید که حرکتی وجود نداشت. آقامرتضی (آوینی) انرژی می‌داد اما مسیر من هموار نبود. اکثر فیلم‌های من مسئله داشتند و باید برای نمایش آنها می‌جنگیدم. از فیلم مهاجر که در آن صحنه‌ای که فرمانده به گوش قهرمان داستان سیلی می‌زند را بر نتافتند و می‌خواستند فیلم را توقیف کنند تا همین حالا. همیشه جنگیدم و نیش‌ها و متلک‌ها را شنیدم.

حاتمی کیا ادامه داد: وقتی می بینم جوانان تازه نفس با یک انگ یا یک هو شدن سست می‌شوند و می‌گویند دیگر نمی‌خواهیم باشیم به این نتیجه می‌رسم که به آنها بگویم مسیری که در آن قدم گذاشته ایم اتوبان همت شما است، مسیر ساده ای نیست. مسیری است که در آن خون ریخته شده است. به راحتی نمی‌توان از آن دست کشید و به راه عافیت طلبی رفت. باید نیش زبان و متلک‌ها را تحمل کنید.

این کارگردان سینما تصریح کرد: من در مسیر خودم گریه‌ها کرده ام. در همین حوزه هنری بارها و بارها جلوی آقا مرتضی (آوینی) گریه کردم و گفتم نمی کشم از آنچه بر من می‌رود. از سنگینی نگاه شبه روشنفکرها به امثال او پناه می‌بردیم و امروز هم تازه نفس‌ها به صبوری نیاز دارند تا به سرعت از مسیر ما خارج نشوند. کسانی که با نام شهید و جنگ وارد عرصه هنر می‌شوند باید بدانند که نباید از این مسیر به سادگی دست کشید. بدانند نباید کسانی باشند که با این مسیر بخواهند مشهور شوند، خسته نشوند. ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی تازه آغاز راه است و مسیر پیش رو است. می دانم که خسته ایم اما باید پیش برویم تا انشاالله همانها که پشتوانه این مسیرند به کمک ما بیایند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادکرد دیگری از شهید آوینی و انتقادها از نوع نگاه به او گفت: این روزها خیلی تلاش می‌کنند تا مرتضی را لائیک کنند. برنامه‌های مختلفی حتی در تلویزیون پخش می‌کنند که او را از آسمان به زمین بکشند ولی او همچنان بالا است. او و ما نمی‌خواستیم فقط هنرمند شویم. گوساله سامری شهرت را نمی‌خواستیم و با آن، خودمان را مسئله دار نمی‌کردیم. امروز هم باید مواظب باشیم. من خوشحالم که همسنگری مانند مرتضی سرهنگی امروز این جایزه را به من می‌دهد. از شما هم می‌خواهم که دعا کنید از این راه، کوتاه نیاییم و پیش برویم.

نظر شما