در افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب؛

تلاش برای احیای صنعت نشر در سال رونق تولید

۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۱۰:۰۱:۲۹
کد خبر: ۸۳۷۳۰۶
تلاش برای احیای صنعت نشر در سال رونق تولید
سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، سه شنبه 3 اردیبهشت ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ این مراسم روز سه شنبه (ساعت 8 صبح) با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی اعضای شورای شهر تهران، عوامل شهرداری و فرمانداری در مجموعه چهل سرا واقع در ضلع جنوبی مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد.

در این مراسم هیاتی از کشور چین به عنوان مهمان سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب و ناشران و اهل فرهنگ حضور داشتند.

مهدی اسماعیلی راد مدیر امور اجرایی نمایشگاه کتاب در مراسم افتتاحیه با تشریح جزئیات آن گفت: تیم اجرایی سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب، از اسفندماه سال گذشته شروع به کار کرده است. به طور کلی متراژ نمایشگاه 110 هزار مترمربع است که 5500 مترمربع آن غرفه بندی شده است. در نمایشگاه امسال، 1500 ناشر در بخش داخلی، 800 ناشر در بخش خارجی ثبت نام کردند که 150 ناشر از این بخش عرب هستند که در مجموع این بخش 110 غرفه را به خود اختصاص داده است. همچنین در این دوره از نمایشگاه میزبان 30 کشور خارجی هستیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه امسال برای اولین است که فقط ناشران دانشگاهی زیر چادر هستند، بقیه غرفه ها مسقف جایگذاری شده اند. امسال توانستیم 50 درصد از بن های خرید کتاب را در قالب کارت ملی هوشمند قرار دهیم که امیدواریم در سال آینده به 100 درصد برسد تا با این کار بتوانیم صرفه جویی کنیم.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در ادامه گفت: خوشحالیم که در 40 سالگی شکوهمند انقلاب اسلامی در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب هستیم و این اتفاق را آغاز می کنیم. انسان پدیده ای است با لایه های متفاوت، کتاب مخلوق این انسان است؛ هیچ پدیده ای مثل کتاب نیست که آینه تمام نمای انسان باشد.

یکی از مهم ترین فواید کتاب، پرورش و پالایش زبان ملل است. اگر گلستان، بوستان، مثنوی، تاریخ بیهقی و... نبود زبان پارسی به این نقطه نمی رسید. در هر ملتی اینگونه است که کتاب مسیر پرورش زبان را آماده می کند. اگر انسان دو ساحت وجودی به نام تفکر و عاطفه دارد، کتاب است که این دو بال را کنار هم پیش می برد.

صالحی افزود: بنده به دو نکته تاکید بیشتری دارم. نکته نخست نقشی است که کتاب در حوزه صنعت دارد. رهبر معظم انقلاب امسال را «رونق تولید» نام گذاشتند. در این عنوان اساسی نباید صنعت نشر را نادیده گرفت. صنعت نشر در اقتصاد ملی کشورها به شکل مستقیم و غیرمستقیم جایگاه بالایی دارد. به شکل مستقیم درآمدی هست که در کشورها ایجاد می کند و به طور غیرمستقیم سهم قابل توجهی است که در حوزه حلقه اشتغال دارد. اگر کتاب مورد اهمیت قرار گیرد، نویسندگان، چاپ خانه داران، کتاب داران، کتاب فروشان و ..تحت اشتغال قرار می گیرند.

کلیسای نوتردام که این روزها به دلیل اتفاق تلخی که برایش افتاد اسمش بر زبان رسانه ها و مردم است در 1831 کلیسای فرسوده و مخروبه ای بود، وقتی ویکتور هوگو کتاب «گوژپشت نوتردام» را نوشت باعث شد این کلیسا مجددا مورد توجه قرار گیرد و به مدت 25 سال بازسازی شود. این نشان می دهد که یک کتاب خوب می تواند فرصت های وسیعی برای اقتصاد شهری بسازد. ما اگر از رونق تولید سخن می گوییم نباید به هیچ عنوان کتاب را فراموش کنیم.

سید عباس صالحی بیان داشت: نکته دوم اینکه کتاب را به عنوان سفیر و سفارتخانه باید دید. دیپلماسی عمومی چون مستمر و فراگیر است از دیپلماسی رسمی موثرتر است. در بین دیپلماسی عمومی، دیپلماسی مبتنی بر کتاب و نشر سهم اصلی را دارد. در جهان ایران را به بوستان، گلستان، تاریخ بیهقی، مثنوی، شاهنامه و..میشناسند، همانطور که ما ملل دیگر را که اهل تمدن هستند با کتاب هایشان می شناسیم. کتاب یک سفیر سیار و فعال است. اگر دیگران می کوشند دیوارهای ارتباطی ما را با جهان بلند کنند، این کتاب است که تک تک آجرهای این دیوار را فرو می پاشد. اگر کسانی می خواهند ملت بزرگ و با تمدن ایران را منزوی کنند این کتاب و ارتباط است که این تخیل و توهم را از بین می برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اظهار داشت: امروز ما می توانیم در این دوره سخت که بدخواهان ایران تلاش می کنند کمربند تحریم را دور ما محکم کنند، با کتاب آن را بازتر کنیم. امسال و سالهای پیش رو جمهوری اسلامی باید دیپلماسی فعال فرهنگی به ویژه کتاب را مورد اهمیت قرار دهد.

سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب با شعار "خواندن توانستن است" از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

نظر شما