۲۳ خرداد ۱۳۲۵ متولد شد؛

به بهانه زادروز بیات موسیقی ایرانی!

۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۱۰:۴۲:۰۸
کد خبر: ۸۵۷۶۳۲
به بهانه زادروز بیات موسیقی ایرانی!
امروز زادروز بزرگ مرد موسیقی ایران بابک بیات خالق آثاری چون سلطان و شعبان، ولایت عشق، جهان پهلوان تختی و بسیاری از قطعات و ترانه های ماندگار است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ "بابک بیات" آهنگساز، نوازنده، تنظیم کننده‌ی برجسته‌ی ایرانی با نام اصلی علی حسین بیات زرندی مطلق در خرداد ماه سال ۱۳۲۵ در شهر تهران به دنیا آمد.

 بیات از سن ۱۹ سالگى در اپراى تهران با موسیقى کلاسیک و جهانى آشنا شد و در حدود پنج سال همکارى خود را با این اپرا ادامه داد. او همچنین دوره‌ی سازشناسی را نیز در خارج از کشور گذراند. بعد از آن با “محمد اوشال” آهنگساز و رهبر ارکستر جاز فولکوریک دوستى عمیقى پیدا کرد. “ایرج جنتى عطایى” شاعر و ترانه سرا و نمایشنامه‌نویس که از دوران کودکى تا قبل از انقلاب با بابک بیات همگام با هم موسیقى را ادامه دادند, در زندگى بیات و خانواده‌اش بسیار موثر بود, که این دوستى به ساخت ترانه‌هاى بسیارى انجامید.

وی در سال ۱۳۴۹ با فیلم "حسن کچل" ساخته‌ی علی حاتمی آغاز کرد. استاد بیات هم چنین موسیقی فیلم "غریبه" را ساخت. بعد از انقلاب بیات موسیقی کاست "خروس زرى پیرهن پرى" را به همراه "احمد شاملو" و کاست‌هاى "سکوت سرشار از ناگفته‌هاست"و "چیدن سپیده‌دم" را با صداى احمد شاملو ساخت. او همچنین موسیقی فیلم “مرگ یزگرد” به کارگردانی "بهرام بیضایی" را ساخت. آخرین سریالى که بیات براى آن موسیقى ساخته‌است سریال ولایت عشق است.

بابک بیات در سال ۱۳۶۹ پس از چند بار کاندید بودن بالاخره جایزه‎‌ی سیمرغ بلورین فجر را براى موسیقی فیلم "عروس" و در خانه سینما براى فیلم "ساحره" جایزه اول موسیقى فیلم را دریافت کرد. در جشن گزارش فیلم جایزه بهترین آهنگ سازى را براى صد سالگى سینما از آن خود کرد. در سال ۱۳۸۱ در مراسمى که در شیراز برگزار شد از بابک بیات و چهار هنرمند بزرگ دیگر ایران تقدیر به عمل آمد. همچنین در همین سال و در مراسمی دیگر از او به خاطر یک عمر تلاش در زمینه ترانه ایران تقدیر شد که در این مراسم پیام‌هایی از ایرج جنتی عطایی، بهرام بیضایی و… قرائت گردید.

بیات در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۵ به علت نارسایی کبدی درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

بابک بیات

 

 

 

نظر شما