در آیین یادبود برادران وفادار عنوان شد؛

چرا آثار وفادارها فروش نمی رود؟/تصنیف "مرا ببوس" و خالقش در خاطره ها می مانند!

۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ۱۴:۴۶:۵۹
کد خبر: ۸۵۸۴۵۴
چرا آثار وفادارها فروش نمی رود؟/تصنیف مرا ببوس و خالقش در خاطره ها می مانند!
آیین نکوداشت « استادان مجید و حمید وفادار» با حضور پیشکسوتان و اهالی موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا آیین بزرگداشت برادران حمید و مجید وفادار به همت خانواده وی و با تلاش های  پوران وفادار بازمانده ای که همواره در حفظ و اشاعه آثار این هنرمندان در تلاش است برگزار شد. 

زنده یاد مجید وفادار در کنار چیره دستی در نوازندگی ویولن با آفرینش آثاری چون'منتظرت بودم'، 'گلنار'، 'عاشقم من'، 'جام طلا'، 'گل اومد بهار اومد'، 'مراببوس'، 'به سوی تو'، 'شب جدایی'، 'زهره'، 'بنده عشق'، 'آمدم'، 'دوست'، 'من و آینه'، 'شمع شبانه'، 'شب‌های تهران'، 'مرا ببوس' و دهها اثر دیگر جایگاه ویژه ای در خاطرات صاحبدلان و شیفتگان موسیقی ایرانی دارد. 

این مراسم با حضور اهالی  هنر، ادب و پیشکسوتان عرصه موسیقی با اجرای مجری اول برنامه،  امین دارابی به عنوان نماینده نسل جوان  آغاز شد که وی پس از قرائت متنی از مجموعه آثار مجیدوفادار خود را خادم فرهنگ موسیقی اصیل ایرانی معرفی کرد گفت  دغدغه تولید و احیای آثار فاخر  ملی ایران رادارد .

در ادامه  شاعر و سخنور ادبی علیرضا پور امید به ایراد سخنرانی پرداخت و  گفت : مجید وفادار نیاز به سخنرانی ندارد و آثارش نشان از اعتبار هنر اوست. وی به دهه ی طلایی سال 1280 خورشیدی و اتفاق های مهم آن دوره، از جمله انقلاب مشروطیت و همچنین ظهورهنرمندان بزرگی چون نیما یویشج، پروین اعتصامی، دانش پژوه، صبا، خالقی، مرتضی خان نی داود، برادران وفادار و محجوبی، نورالهدی مظفری یا پرخیده اشاره داشت.

وی افزود: زمانی که جوانان قحطی سال 1304، تغییر حکومت از قاجار به پهلوی را دیدند و شناسایی هویت افراد با ظهور ثبت احوال و سجلد ایجادشد. مجید وفادار سال 1337 به عنوان خواننده در رادیو مطرح شد و حسین خان اسماعیل زاده و برادران محجوبی در زندگی این دو برادر نقش بسزایی داشتند.

علی رضا امینی مجری این برنامه خاطر نشان کرد: خیلی از آهنگ سازان نسل بعد زیباترین لحظات را با گنجینه برادران وفادار تجربه کردند گنجینه ای که امروز به لطف و تلاش پوراندخت وفادار از این برادران برای تقدیم به جامعه موسیقی ایران حفظ شده است.

امینی در ادامه افزود: آثار برادران وفادار رگه های عاطفی و احساسی و جذب مخاطب را در خود دارد. این آثار دارای زنگ، اورتور، تصنیف و آهنگ سازان به آنالیز فرم این آثار می پردازند . در کتاب خنیاگر 190 نمونه صوتی آن موجود است و در پی تکمیل نُت های آن هستیم. یازده تراک موسیقی از آثار مجید وفادار در حال نشر است . برخی از ابلاغ ها برای وی نیز ثبت و حفظ شده است.

رضا مهدوی دیگر سخنران این مجلس ادبی یادآورشد: آثار مجید وفادار امضای او بود و همانند اثر انگشت منحصر بفرد بود. در این مجلس باید کمتر حرف بزنیم و بیشتر اجراهای خوب بشنویم همانطور که به برکت حضور شهرام صارمی شاهد اجراهای خوب بسیاری در این مجموعه بودیم . وی دوره آهنگ سازی معاصر را به سه دوره زمانی قبل از انقلاب تقسیم کرد( علینقی وزیری، برادران وفادار، ابوالحسن خان صبا)که شاگردان بسیاری تربیت کردند .

مهدوی در ادامه افزود: مجید وفادار شخصیت پروری، گام ها، نُت ها و صداها را خوب می شناسد و نوع خوانش موسیقیایی او با برجستگی شفاف و در نوع خود بی بدیل است. حتی نوجوانانی که این ها را ندیدند دنبال ایرج، کوروس سرهنگ زاده و داریوش رفیعی هستند. گوش نسل امروز با تولیدات روز افزون خلاء دارد . باید در ارج گذاری به نیاکان و گذشتگان قدم برداریم . با این مجالس به نسل جوان کمک کنیم مسیر روشن خود را بیابند و آینده هنری نه فقط در حوزه موسیقی بلکه آینده هنری و فرهنگی

جامعه را در مسیر روشن قرار گیرد. وفادارها در رادیو رشد و نمو یافتند و امروز نقش رادیو در تجلی جایگاه موسیقی کمرنگ شده و مراکز دیگری موسیقی را هدایت می کنند.

مهدوی خاطرنشان کرد: ابوالحسن صبا و شاگردانش در هدایت موسیقیایی تاثیر داشتند آنها در پی تبلیغات نبودند. ژن درست باعث می شود این سیر تحول دارای جوشش شود اما ممالک پیشرفته معتقدند ژن در خلق اثر هنری بی تاثیر است و تمرین و آموزش در امر یادگیری موثرتر است.

مهدوی به غرب شیفتگی دهه هشتادی اشاره کرد و در ادامه تاکید کرد: در هر تحول و وابستگی به تکنولوژی باید به ریشه هایمان وصل باشیم. در بازسازی، بازآفرینی آثار هم باید به این نکته توجه شود. هر اثری به راحتی قابل تغییر و بازسازی نیست نباید از فرهنگ خود دور شویم. چرا امروز آهنگ ماندگار نداریم، وفادارها از درون قلیان داشتند و با موتیف کوتاه ارتباط موثر با مخاطب از شاخصه های آنها بود .

فاضل جمشیدی از مدیران موسیقی در ادامه برنامه به سخنرانی پرداخت و  گفت: مخاطب شناسی موسیقی ایرانی در جامعه شناسی هنری در ایران و آکسفورد کار کردم. خواننده ها طولانی و شاید نازیبا می خوانند و در آواز دافعه ایجاد شده است. مجید وفادارها چه طور در جذب مخاطب موفق هستند. همان طور که کلام زیبا و درست موثر است در آهنگ سازی وقتی رفتار و اثر خوب از هنرمند دیده می شود به دل می نشیند .

جمشیدی به موسیقی فست فودی ، اقتصاد هنر ، اشعار بی هویت در موسیقی امروز اشاره داشت و در ادامه تاکیدکرد: مجید وفادار می خواهد غذای خوب به مخاطب دهد و با اشعارش به مخاطب پیام می دهد و موسیقی و اشعار فاخر ارایه می دهد.

جمشیدی یاد آورشد: باید خودمان را ارزیابی کنیم. موسیقی هم بچه ی این جامعه است. وقتی از رسانه ها حذف می شود چیزی باقی نمی ماند. مشکل جامعه ماکارهای فاخر در موسیقی است نه با خود موسیقی چراکه در کوچه و بازار، رستوران ها و محافل شاهد هر گونه اجرای موسیقی هستیم. همانطور که خانه موسیقی به اداره موسیقی تبدیل شده است.

جمشیدی همچنین اظهارداشت: چرا آثار وفادارها فروش نمی رود؟ چون پولی در سبد خانوارها برای موسیقی نمی ماند. ما شاهدیم هنوز در لندن از موسیقی کلاسیک حمایت می شود. در ایران هم موسیقی مانند فرش و صنایع دستی باید حمایت شود. وی با اجرای قطعاتی از اشعار فریدون مشیری به سخنرانی خود خاتمه داد .

تجلیل از پوراندخت وفادار، اجرای آواز سعید اسماعیل زاده، علیرضا جعفرزاده، مجید حسین خانی، مسعود و مهرداد مظلوم با همراهی نوازندگان محمدرضا امیرقاسمی(پیانو)، نیلوفر باقری نژاد(چنگ)، امیرخسروی سازتار و محمدرضا میرحسنی نوازنده تمبک بخش های دیگر این برنامه بود .

 

 

 

نظر شما
نظرات
جواد سیاره
|
-
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
0
0
من این برنامه را رفتم.از نظر اجرا و مجریان و... خیلی خوب.فقط قسمت موسیقی یک قسمت خوب داشت.تکنوازی پیانو آقای محمدرضا امیرقاسمی و دو ترانه ای که آقای حسینخانی به همراه آقای امیرقاسمی خواندند.ولی سایر خوانندگان بسیار ضعیف و کارنابلد و در شان برنامه نبودند
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز