بررسی سرقت فیلمنامه ها در دفترهای سینمایی و تلویزیونی؛ (بخش سوم)

قانون کپی رایت در مورد فیلمنامه ها اجرا شود/ سریال «نیوجرسی» را سریعا متوقف کنید!

۱۳۹۸/۰۴/۱۸ - ۰۵:۴۹:۰۰
کد خبر: ۸۶۵۰۴۶
قانون کپی رایت در مورد فیلمنامه ها اجرا شود/ سریال «نیوجرسی» را سریعا متوقف کنید!
اخیرا شنیده شده برخی قصه ها، سوژه ها یا حتی فیلمنامه ها توسط سازندگان به سرقت می رود. درمورد این موضوع با تهیه کنندگان و نویسندگان به گفت و گو پرداختیم. محسن شایانفر تهیه کننده آثاری چون «ملکوت»، «خسته دلان»، «هست و نیست»، «شب برهنه» می گوید: باید تدبیری اندیشده شود تا قانون کپی رایت حداقل در این اِشل رعایت شود. فقط در این صورت است که این موضوع ریشه کَن خواهد شد.

محسن شایانفر، تهیه کننده سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در مورد سرقت فیلمنامه که این روزها توسط سازندگان یا نویسندگان صورت می‌گیرد گفت: متاسفانه این روزها با این مسئله روبه‌رو هستیم. خودم اخیرا این موضوع را تجربه کردم و هم اکنون درگیر آن هستم. دو سال پیش در جریان ساخت سریال «هست و نیست» سوژه «نیوجرسی» به ذهنم خطور کرد. داستان را نوشتم و در خانه سینما ثبت کردم. تمام مراحل و مقدمات ساخت این فیلم آماده بود اما به دلیل تداخل با سریالی ساخت آن را به تعویق انداختم.

وی در ادامه افزود: چند هفته گذشته شنیدم کارگردانی می‌خواهد با همین طرح، همین مضمون و با همین نام سریالی بسازد. درحالی که این سوژه کاملا شخصی بوده و از کدواژه آن می‌توان متوجه شد کپی‌برداری و سرقت صورت گرفته است. در حال حاضر شکایت کردم و حتما این موضوع را تا انتها پیگیری خواهم کرد. هم اکنون مراحل رسیدگی در حال طی شدن است و می‌خواهم سریعا تولید این سریال را متوقف کنند.

تهیه‌کننده سریال «ملکوت» به لزوم رعایت قانون کپی رایت در این زمینه تاکید کرد و بیان داشت:  این درست نیست تهیه‌کنندگان، نویسندگان از روی دست یکدیگر دزدی کنند. هرکس باید ایده بکر و دست نخورده خودش را بسازد، در غیر این صورت مردم با دیدن سوژه‌های تکراری توی ذوق‌شان می‌خورد و تمام فیلم‌ها و سریال‌ها برایشان تکراری می‌شود و هیچ جذابیتی نخواهد داشت. باید تدبیری اندیشده شود تا ما قانون کپی رایت را حداقل در این اِشل رعایت کنیم. فقط در این صورت است که این موضوع ریشه کَن می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز