گزارشی از اجرای یک پروژه تبلیغاتی با استفاده از تخریب دولت؛

راست و دروغ ادعای سانسور گاندو؛ کارگردان: سخنگوی دولت نقد کرد پس یعنی سانسور/ تهیه کننده: صدا و سیما باید پاسخ دهد نه ما!

۱۳۹۸/۰۴/۱۹ - ۱۲:۱۱:۳۳
کد خبر: ۸۶۸۶۳۹
راست و دروغ ادعای سانسور گاندو؛ کارگردان: سخنگوی دولت نقد کرد پس یعنی سانسور/ تهیه کننده: صدا و سیما باید پاسخ دهد نه ما!
" گاندو سانسور شده است" این ادعایی بود که ابتدا برخی رسانه های مخالف دولت مطرح کردند و سپس عوامل سریال گاندو روی آن سوار شدند اما تا امروز علیرغم درخواست مردم و مسوولان دولتی، هیچ کسی نگفته گاندو رو چه کسی سانسور کرده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ ادعای سانسور "گاندو" کاملا هدفمند مطرح شد، این یک اقدام تبلیغاتی بود تا با جنجالی کردن موضوع سریال، مردم را به این سریال حساس کنند و بینندگان آن را افزایش دهند، به همین دلیل هم بود که چند روز پشت سرهم دیالوگ ها سانسور شده با آب و تاب در رسانه های رسمی کشور و فضای مجازی منتشر می شد.

ادعای سانسور توسط دولت در حالی مطرح می شود که عوامل تهیه و تولید گاندو نمی گویند دقیقا چه کسی دستور سانسور را صادر کرده یا برای سانسور آن فشار آورده؟ این سوال را بار اول حسام الدین آشنا در صفحه توئیتر خود پرسید و از عوامل این سریال خواست بگویند دقیقا چه کسی به گاندو فشار آورده؟

عومال این سریال همچنان بر موضع خود هستند، ادعا می کنند گاندو را به دستور دولت سانسور کرده اند ولی حتی نمی دانند چه کسی و چه فشاری؟  مجتبی امینی، تهیه‌کننده این سریال، در پاسخ به پرسش خبرنگار برنا، درباره نهاد یا شخصی که با فشار مستقیم به صدا و سیما منجر به سانسور «گاندو» شده گفت: "این مسأله که فشارهایی بر ما برای ساخت و پخش سریال «گاندو» وجود داشته صحت دارد ولی اینکه چه کسانی صدا و سیما را وادار به سانسور «گاندو» می‌کردند را باید از مسئولان رسانه ملی پرسید!" امینی در برابر اصرار خبرنگار برنا، برای شفاف‌سازی این موضوع، اطلاع‌رسانی درباره عامل اصلی سانسور را بر عهده رسانه ملی دانست و در پاسخ به این پرسش که عوامل پخش بخش‌های سانسور شده سریال «گاندو» در فضای مجازی (با توجه به اینکه تنها تولیدکنندگان سریال و سازمان صدا و سیما می‌توانند به این بخش‌های سانسور شده دسترسی داشته باشند) چه اشخاصی بوده‌اند در ادعایی عجیب و فرار رو به جلو گفت: "هر فیلم و سریالی که ساخته می‌شود، به خصوص در تلویزیون و مخصوصاً در سریالی مثل «گاندو» که نیاز به دریافت مجوز از بخش‌ها و نهادهای مختلف دارد تهیه‌کننده و کارگردان، نسخه اصلی سریال را برای دریافت مجوز علاوه بر تلویزیون به نهادها و مراکز مختلفی می‌فرستند که این‌ها می‌توانند این بخش‌ها را داشته باشند و پخش کنند. از طرفی عوامل بسیاری در تولید یک سریال هستند که نسخه اصلی آن را در اختیار دارند و اینکه بخش‌های سانسور شده «گاندو» در فضای مجازی پخش شده را نمی‌توان تنها متوجه صدا و سیما، تهیه‌کننده یا کارگردان دانست."

جواد افشار، کارگردان گاندو،  اما بیشترین تاکید را در موضوع سانسور داشت، او که چند روز پیش در ادعایی بامزه گفته بود که احتمال دارد اگر از ایران خارج شود او را بازداشت کنند به جای پاسخگویی به موضوع تلاش می کند سخنگوی دولت را زیر سوال ببرد، او می گوید:" نمونه اصلی درباره دخالت مسئولان دولت در سانسور کردن سریال «گاندو» می‌تواند صحبت‌های علی ربیعی، سخنگوی دولت، باشد که پس از نشست‌های دولت از این سریال ایراد می‌گیرد و به شکلی تحقیرآمیز تأکید می‌کند ای کاش این سریال به لحاظ ساختار و فیلمنامه اثر بهتری بود یعنی از نظر ایشان این سریال ضعف دارد و این در حالی است که درباره این مسأله باید کارشناسان مربوطه نظر بدهند." در واقع افشار معتقد است چون ربیعی در مورد کیفیت فنی گاندو نظر داده پس حتما فشار آورده تا گاندو سانسور شود! والبته او این حق را برای علی ربیعی که هم سبقه امنیتی دارد و قطعا از محتوای گاندو بیشتر سردر می آورد تا افشار که یک کارگردان معمولی است و هم در دانشگاه "رسانه" تدریس می کند و بازهم اگر از فرم سریال بیشتر از افشار مطلع نباشد قطعا کمتر از او نمی داند قائل نمی شود که چند جمله در نقد سریال بگوید، ضمن اینکه کجای نقد یک سریال به معنای فشار وارد کردن است؟ یعنی اگر کسی بگوید مثلا چرا در صحنه های داخلی سریال به این میزان از کروماکی استفاده کرده اید آیا به شما فشار وارد می کند که بخش هایی را سانسور کنید؟ ضمن اینکه گاندو تخریب صد در صدی دولت بود و آیا جواد افشار این حق اندک را برای سخنگوی دولت قائل نیست که حداقل از شان مجموعه ای که در آن کار می کند دفاع کند؟

اما توجیه بعدی او درباره ادعای سانسور سریال مضحک تر است او به خبرنگار برنا می گوید: "وقتی آقای آشنا اعلام می‌کند هر چه هست پخش کنید ما هیچ سانسوری اعمال نکرده‌ایم به این معنی است که چیزی وجود داشته که امروز درباره آن صحبت می‌کنند. این گفته‌ها باعث می‌شد تا فشارهایی رسانه‌ای به صدا و سیما بابت پخش «گاندو» وارد شود که قطعاً دلیل اصلی سانسور آن بوده‌اند." و البته توضیح نمی دهد که چگونه یک توئیت چند خطی باعث سانسور می شود؟ این در حالیست که توئیت های حسام الدین آشنا پس از جنجال سازی عوامل گاندو و در واکنش به ادعای سانسور بود و تا پیش از این ادعا مشاور رئیس جمهور هیچ مطلبی منتشر نکرده بود. 

این کارگردان در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا فشارهای مستقیمی برای سانسور این سریال وجود داشته؟ گفت: بله، علاوه بر این فشارهای رسانه‌ای که بسیار تأثیرگذار بوده‌اند فشارهای مستقیمی بوده که ترجیح می‌دهم درباره آن در حال حاضر چیزی نگویم.

عوامل تهیه و تولید گاندو اما توضیح نمی دهند که دولت چگونه به گاندو برای سانسور فشار آورده که دو قسمت پایانی آن تخریب مستقیم و غیراخلاقی دولت و وزارت امور خارجه بود و حتی یک پلان هم از آن حذف نشده است؟ آنها حتی توانایی چیدن چهار جمله منطقی در کنار هم برای اثبات ادعای سانسور را ندارند و نمی گویند اگر واقعا دولت توانایی اعمال نظر در برنامه های صدا و سیما را داشت چرا علیرغم پرداخت میلیاردها تومان به این رسانه بازهم هر روز ساعات بسیاری از وقت تلویزیون صرف تخریب دولت و عملکرد آن می شود؟ ادعای فشار دولت برای سانسور گاندو به قدری بی اساس است که حتی عوامل سریال هم توانایی دفاع از آن را ندارند و به نظر می رسد این جنجال سازی حربه ای تبلیغاتی بود تا مخاطبان سریال برای تماشای دو قسمت آخر این سریال که حاوی تخریب و توهین به دولت بود افزایش یابد.

نظر شما