رئیس رسانه ملی در آیین اختتامیه دومین جشنواره پویانمایی تاکید کرد:

ضرورت تدوین سند ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی

۱۳۹۸/۰۴/۲۱ - ۱۱:۲۳:۲۳
کد خبر: ۸۶۹۶۷۱
ضرورت تدوین سند ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی
رئیس سازمان صدا و سیما با تاکید برجایگاه ویژه صنعت پویانمایی در رشد و توسعه فرهنگی کشور گفت: لازم است سند ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی هر چه سریع‌تر تدوین شود و به عنوان نقشه راه جشنواره و سایر فعالیت‌های مرتبط قرار گیرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، دکتر علی عسکری در مراسم اختتامیه  دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی ایران که در کرمانشاه برگزار شد گفت: کرمانشاه استانی فرهنگی است و میزبانی از جشنواره دوم را نیز به خوبی انجام داد.

وی افزود: افزوده شدن بخش عروسکی به جشنواره پویانمایی اتفاق خوبی است زیرا برخی هنرمندان نگران این حوزه بودند همچنین با توجه به اهمیت و جایگاه برنامه‌های عروسکی، نیازمند جشنواره‌ای برای رقابت آثار تولیدی در این زمینه بودیم.

رئیس سازمان صدا و سیما با بیان اینکه نیروهای جوان فراوانی در سراسر کشور حضور دارند گفت: لازم است از این طریق پویانمایی و برنامه‌های عروسکی را در حوزه‌های گوناگون توسعه دهیم و تولیداتی در عرصه جهانی داشته باشیم.

وی ادامه داد: پویانمایی و برنامه‌های عروسکی اثر عمیقی بر روی کودکان، نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها دارند حتی باید در آینده روی این مسئله فکر کنیم که سریال‌های پویانمایی و عروسکی را هم در برخی مواقع جایگزین برخی سریال‌های تلویزیونی کنیم.

علی عسکری با اشاره به لزوم تبدیل ایران به یکی از قطب‌های تولید پویانمایی در سطح بین‌المللی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با وجود استعدادهای موجود، این قله فتح شدنی است.

رئیس رسانه ملی افزود: جای جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی در تقویم هنری و فرهنگی کشورمان خالی بود ولی به اهتمام بخش‌های مختلف صدا و سیما، اکنون صاحب چنین رویدادی بزرگ شده‌ایم.

وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عملکرد گسترده‌ای در استان‌های مختلف داشته است گفت: این نهاد بزرگ در برگزاری جشنواره حاضر اقدامات گسترده‌ای را انجام داد و در سایر استان‌ها نیز می‌توان چنین تجربه‌ای را شاهد بود.

علی عسکری تصریح کرد: لازم است سند ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی هر چه سریع‌تر تدوین شود و به عنوان نقشه راه جشنواره و سایر فعالیت‌های مرتبط قرار گیرد.

رئیس سازمان صدا و سیما تصریح کرد: باید بازار پویانمایی و برنامه‌های عروسکی را گسترش دهیم و جشنواره حاضر می‌تواند پیشران چنین هدفی باشد.

وی با بیان اینکه این جشنواره می‌تواند زمینه‌ساز حمایت بیشتر از شرکت‌های نوپای تولید انیمیشن باشد خاطرنشان کرد: رقابت سالم بین فعالان این حوزه، از جمله اهداف و دستاوردهای این رویداد مهم فرهنگی و هنری است.

دکتر علی عسکری کشف استعدادهای خلاق را از دیگر دستاوردهای جشنواره دانست و اظهارکرد: در این مسیر می‌توان در هر جشنواره، این دستاورد را در طول سال قبل از آن مورد بررسی قرار داد و استعدادهای کشف شده را معرفی کرد.

رئیس رسانه ملی افزود: لازم است گرایش و سلایق مخاطبان نسبت به محصولات پویانمایی و برنامه‌های عروسکی را به سمت تولیدات داخلی سوق داد و جشنواره می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

وی افزایش صادرات و رونق تولید را از دیگر اهداف مهم جشنواره پویانمایی و برنامه‌های عروسکی دانست و گفت: لازم است اندیشه جهانی داشته باشیم و برای کشورهای مختلف به تولید محصولات انیمیشن بپردازیم ضمن اینکه مزیت‌هایی در این زمینه داریم که وجود خرده فرهنگ‌ها، گویش‌ها و زبان‌های مختلف در کشورمان از جمله این مزیت‌هاست.

علی عسکری بر تقویت مراکز استانی برای تولید محصولات پویانمایی تاکید و تصریح کرد: پیام و محتوا، بر همه این امور اولویت دارند، اگر توانایی فیلمنامه‌نویسی با کیفیت بالا را نداشته باشیم دیگر تلاش‌ها بی نتیجه می‌مانند بنابراین دقت نظر در این حوزه اهمیت زیادی دارد.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: برای تولید فیلمنامه‌های مناسب، نیازمند مطالعات فرهنگی، جامعه‌شناختی و روان‌شناسانه هستیم و بعد از آن باید سوژه‌های مناسب را بیابیم و مدیریت و مهندسی پیام را نیز جدی بگیریم تا در نهایت به تربیت صحیح نسل آینده برسیم.

وی با اشاره به لزوم حرکت بر مدار تمدن‌سازی اسلامی خاطرنشان کرد: در این زمینه ادبیات غنی رهبر معظم انقلاب بسیار راهگشاست، من کسی را نمی‌شناسم که همچون ایشان ادبیات فاخر مفید برای اداره جامعه و شکل‌دهی به سیاست، اقتصاد، فرهنگ و عظمت و اقتدار کشور داشته باشد.

علی عسکری بیانیه گام دوم را از جمله این ادبیات فاخر دانست و گفت: این بیانیه در واقع تجلی روح زمانه ماست که باید به صورت جدی مورد توجه همگانی قرار بگیرد.

رئیس سازمان صدا و سیما به شعار سال یعنی رونق تولید پرداخت و افزود: لازم است با تولید پویانمایی و برنامه‌های عروسکی، نسل آینده را برای خطرپذیری و کارآفرینی آماده کنیم ضمن اینکه ایجاد فرهنگ کار در بین نوجوانان و جوانان، از دیگر کارکردهای این هنر است.

وی ادامه داد: امروز شاهد هجوم همه جانبه غرب به فرهنگ، اقتصاد و اجتماع ایران هستیم و به عبارتی در معرض یک جنگ تمام عیار و عظیم قرار گرفته‌ایم، عفاف و حجاب و سبک زندگی اسلامی از جمله موضوعاتی هستند که مورد هجمه قرار گرفته‌اند و این وظیفه ماست که باید با اتکا به همه ابزارها از جمله پویانمایی، در این نبرد فرهنگی و رسانه‌ای به مقابله بپردازیم.

نظر شما