قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما:

اعمال محدودیت‌های آمریکا علیه خبرنگاران ایرانی نقض منشور سازمان ملل است

۱۳۹۸/۰۴/۲۹ - ۱۵:۴۵:۳۲
کد خبر: ۸۷۳۵۳۳
اعمال محدودیت‌های آمریکا علیه خبرنگاران ایرانی نقض منشور سازمان ملل است
حسن عابدینی قائم مقام خبرگزاری صداو سیما با اشاره به اعمال این محدودیت‌ها تاکید کرد: این امر فرا‌تر از وزیر امورخارجه کشورمان و حتی دیپلمات‌ها رفته و امروز خبرنگاران ایرانی هم با اثرات آن دست به گریبان هستند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ براساس  نامه رسمی دیپلماتیک که از سوی آمریکا به هیئت ایران در سازمان ملل فرستاده شده و رویترز هم امروز (سه‌شنبه) آن را منتشر کرده است، آمریکا محدودیت‌هایی را برای تردد بیش از ۱۰ دیپلمات ایرانی و خانواده‌هایشان که ساکن نیویورک هستند قائل شده است.

 این دیپلمات‌ها مشمول همان حکمی هستند که روز یکشنبه از سوی آمریکا برای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نظر گرفته شد که در میان تنش‌های بالا گرفته دو کشور به سازمان ملل رفته است و به استناد این حکم تنها می‌توانند بین مقر سازمان ملل، هیئت ایران در سازمان ملل، محل اقامت سفیر ایران در سازمان ملل و فرودگاه «جان اف کندی» تردد کنند.

حسن عابدینی قائم مقام خبرگزاری صداو سیما با اشاره به اعمال این محدودیت‌ها تاکید کرد: این امر فرا‌تر از وزیر امورخارجه کشورمان و حتی دیپلمات‌ها رفته و امروز خبرنگاران ایرانی هم با اثرات آن دست به گریبان هستند.

وی تاکید کرد: ایجاد محدودیت برای تردد خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در نیویورک از چند منظر، نمونه نقض بارز قانون توسط ایالات متحده آمریکا و نقض آشکار حقوق بین الملل است که در آن به وسیله منشور سازمان ملل، آمریکا را به عنوان میزبان معرفی کرده است، براین اساس نباید به واسطه سلیقه فردی مانع از تردد خبرنگاران و دیپلمات‌های خارجی حوزه سازمان ملل در نیویورک شوند.

 وی ادامه داد: این اقدام ضد جریان آزاد اطلاع رسانی است که دائما آنها مدعی حمایت از آن هستند، همچنین این اقدام نقض حقوق فردی افراد محسوب می‌شود و خبرنگار صدا و سیمای مقیم نیویورک اکنون حق رفتن به سایر نقاط در این شهر را ندارد.

عابدینی با بیان اینکه اعمال محدودیت‌های آمریکا برای دیپلمات‌ها و خبرنگاران ایرانی مستقر در نیویورک در یک الی دو هفته گذشته به شدت افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: هرچند پیش از این هم خبرنگاران صداو سیما و خبرنگار خبرگزاری ایرنا تنها می‌توانستند در شعاع چهل کیلومتری سازمان ملل تردد داشته باشند. با این حال این محدودیت‌ها چنان گسترش یافته است که خبرنگار تنها قادر خواهد بود از محل خانه تا سازمان ملل را طی کند؛ آن‌ها اجازه تهیه مایحتاج خود از فروشگاه‌های خارج از مسیر مشخص شده را ندارند؛ همچنین خبرنگار صدا و سیما برای رفت و آمد به مدرسه فرزندش هم با مشکل روبه‌رو شده است.

قائم مقام خبرگزاری صداو سیما گفت: اعمال محدودیت مذکور با دو ایراد عمده مواجه است؛ اول اینکه قانون آزادی اطلاع رسانی را به شدت نقض می‌کند چراکه خبرنگاران را از جهت گردآوری اطلاعات و پوشش اخبار با محدودیت روبه‌رو می‌کند، همچنین بحث حوزه میزبانی سازمان ملل مطرح است که طبق آن آمریکا از اعمال سلیقه در خصوص خبرنگاران و دیپلمات‌هایی که در چارچوب مصوبات سازمان ملل به آنجا اعزام می‌شوند، معذور است؛ از سوی دیگر حدود ۱۶ نهاد رسانه‌ای آمریکا در تهران دفتر داشته و مقیم هستند که می‌توان به رسانه‌هایی مانند خبرگزاری بلومبرگ، آسوشیتد پرس، شبکه تلوزیونی CNN، ABC، NBC اشاره کرد.

 عابدینی تاکید کرد: اگر آمریکایی‌ها واقعا حامی جریان آزاد اطلاعات هستند، باید نسبت به قوانین و عرف بین المللی هم پایبند باشند.

 وی با اشاره به افزایش محدودیت‌های آمریکا پس از سفر ظریف به این کشور هم اظهار کرد: حتی این محدودیت‌ها به دیپلمات‌ها و خبرنگاران هم تعمیم داده شده و شدت آن به قدری است که به نظر می‌رسد آن‌ها در حبس خانگی به سر می‌برند.

نظر شما