بررسی دستمزد در هنر مادر نمایش؛ (قسمت چهارم)

دستمزدها در تئاتر توافقی است/ بازیگرانِ نمایش های لاکچری حق دارند پول زیادی بگیرند!

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۱۱:۰۱:۰۰
کد خبر: ۸۸۳۴۸۴
دستمزدها در تئاتر توافقی است/ بازیگرانِ نمایش های لاکچری حق دارند پول زیادی بگیرند!
احسان کرمی، بازیگر و مجری تلویزیون که سابقه کار در تئاتر را هم دارد، درمورد مبنای دستمزد بازیگران در آن می گوید: قدیم ها براساس تجربه و حرفه‌ای بودن شخص قراردادها بسته می شد اما الان همه چیز بر پایه توافق است و هیچ مبنایی وجود ندارد.

احسان کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا با اشاره به مبنای دستمزد بازیگران در تئاتر گفت: در گذشته وقتی می‌خواستیم نمایشی را کار کنیم بر مبنای تجربه و حرفه ای بودن فرد، قراردادهای تیپ بسته می‌شد. الان صرفا تمام قراردادها توافقی است. اینکه تهیه کننده کار چه کسی است، اسپانسر وجود دار یا خیر، کارگردان کیست، چه فصلی اجرا می شود و... در میزان دستمزد بازیگران موثر است. به عبارتی دیگر هیچ مبنا و کف و سقفی برای میزان دستمزدها وجود ندارد.

این بازیگر ادامه داد: یادم هست یک سال تئاتری کار کردم که مخاطب خیلی زیادی هم داشت، برای آن 500 هزار تومان دستمزد گرفتم و در همان سال نمایشی دیگر کار کردم که 20 میلیون تومان دریافت کردم. یعنی عوامل متفاوت زیادی در تغییر دستمزد بازیگران وجود دارد.

کرمی با اشاره به عوامل موثر در میزان دستمزد بازیگران بیان داشت: ممکن است بازیگر به خاطر یک متن یا کار کردن با یک کارگردان اصلا در مورد پول صحبتی نکند. مخالفش هم وجود دارد. به این شکل که بازیگر این موارد برایش خیلی اهمیتی ندارد و از طرفی می‌بیند شرایط به گونه ای است که امکان پرداخت وجود دارد، بنابراین با تهیه کننده سر میز مذاکره و بحث کردن درمورد دستمزد می نشیند.

بازیگر نمایش «می‌خوام دیوونه باشم» تصریح کرد: بعضی نمایش‌ها روی صحنه می‌روند که اسپانسر دارند. مثل نمایش‌های پربازیگر با نمایش‌هایی که دکورهای سنگینی دارند. معمولا اینگونه نمایش‌ها تمرین‌های طولانی و طاقت فرسایی لازم دارند و تعداد اجراهایشان بالاست. در این شرایط طبیعی است بازیگری طلب دستمزد بالایی داشته باشد چون برای کارش زحمت می‌کشد و وقت زیادی می‌گذارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز