خسرو دهقان:

«در جستجوی فریده» انتخاب معقولی است/ «متری شیش و نیم» نیز فیلم مناسبی بود

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۱۴:۴۳:۴۴
کد خبر: ۸۸۶۴۱۱
«در جستجوی فریده» انتخاب معقولی است/ «متری شیش و نیم» نیز فیلم مناسبی بود
خسرو دهقان با تأکید بر اینکه در آکادمی اسکار انتخاب فیلم خوب ملاک نیست، شناخت ذائقه آکادمی اسکار را از نکات لازم برای موفقیت در اسکار دانست.

خسرو دهقان منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، درباره انتخاب فیلم سینمایی «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده ایران در آکادمی اسکار گفت: به نظر من در آکادمی اسکار انتخاب فیلم خوب ملاک نیست و ما نباید بر اساس نظر شخصی یک فیلم را انتخاب کنیم. قطعاً انتخاب یک فیلم برای اسکار باید بر اساس سلیقه این آکادمی باشد و برای یک انتخاب درست باید ذائقه آکادمی اسکار را بشناسیم.

دهقان خاطرنشان کرد: همانطور که یک فروشنده باید ذائقه خریدار را بشناسد و محصولی که مورد پسند او است را به وی بدهد، کشور ما نیز باید ذائقه این آکادمی را بشناسد و وقتی این ذائقه‌شناسی انجام نشود و انتخاب‌های خود را داشته باشیم احتمال موفقیت‌مان بسیار کم می‌شود. برای ما مسائلی ارزشمند است و به عنوان ارزش به حساب می‌آید که به آنها توجه می‌کنیم و فیلمی که حاوی این ارزش‌ها باشد را به آکادمی فرستاده و این منجر به اتفاقی می‌شود که خیلی وقتها آن‌ها حتی فیلم‌های ما را نمی‌فهمند و فیلم نادیده گرفته می‌شود.

وی افزود: ما باید مشخص کنیم که به دنبال چه هدفی هستیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم. به هر حال هر انتخابی سخت است و نمی‌توان گفت که «در جستجوی فریده» انتخاب درستی بوده یا یک انتخاب غلط، اسکار در سال‌های اخیر به فیلم‌های ملودرام با موضوعاتی تلخ و مباحثی چون نژادپرستی و ... نگاه ویژه‌ای داشته و می‌بینیم که مثلاً فیلم «جدایی نادر از سیمین» که در این جشن موفق به دریافت جایزه شد فیلم تلخی بود. صحنه حمامی که در این فیلم بود و نادر در حمام مشغول شستن پدر است را به یاد بیاورید، اینگونه صحنه‌ها و سکانس‌ها، صحنه‌هایی هستند که با ذائقه اسکار هماهنگ بوده و مورد پسند این آکادمی هستند.

این منتقد در ادامه این بحث گفت: فیلم سینمایی «در جستجوی فریده» نیز فیلم ضد اسکاری نیست و در مجموعه انتخاب نسبتاً معقولی به حساب می‌آید اما به هر حال هر انتخابی با مخالفت و از طرفی ریسک شکست همراه است و البته فیلم‌های دیگری که گزینه معرفی به اسکار بودند نیز بعید می‌دانم آثاری قطعاً موفق به حساب بیایند.

دهقان در پایان اظهار داشت: فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» با توجه به موضوعی که دارد و قصه‌ای که درباره اعتیاد و مواد مخدر تعریف می‌کند به نظر من گزینه مناسبی برای معرفی به آکادمی اسکار بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز