جشنواره تئاتر مریوان به هنرمندان تئاتر شهرستان جسارت بخشید

۱۳۹۸/۰۶/۰۳ - ۱۲:۱۱:۰۶
کد خبر: ۸۸۹۱۳۴
جشنواره تئاتر مریوان به هنرمندان تئاتر شهرستان جسارت بخشید
شب تئاتر در ششمین برنامه از سری جدید خود، شنبه 2 شهریور، با اجرای منوچهر اکبرلو و موضوع جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان به صورت زنده از مریوان پخش شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ اولین مهمان برنامه سعید خیرالهی، کارگردان ، بازیگر و منتخب بخش بزرگداشت جشنواره این دوره، حضور مستمر از ابتدای برگزاری جشنواره را از دلایل این انتخاب دانست و بیان کرد: من از سال 82 در این جشنواره حضور دارم و این جشنواره انتخاب اول من است زیرا جشنواره مریوان سبب معرفی ما شد و فضای آرام و تاثیرگذاری را ایجاد کرد. تمام جشنواره ها معمولا در تهران است اما جشنواره مریوان به بچه های تئاتراستان ها جسارتی داد تا روی پای خودشان بایستند.

وی نبود زیرساخت مناسب از قبیل کمبود سالن ها  و علاقه مردم به تئاتر را از دلایل رشد و نمود تئاتر خیابانی در غرب ایران برشمرد.

در بخش بعدی برنامه ،کریستوف دوبیل کارگردان اوکراینی در مورد تئاتر خیابانی اوکراین گفت: تئاتر خیابانی در اوکراین اتقاق جدیدی است و حدودا به سال 1985 برمی گردد. در روند تولید تئاتر ما از کمک های مالی دولتی و خصوصی استفاده می کنیم که کمک های خصوصی به دلیل اینکه توقعی از ما ندارند و اجازه می دهند کار خودمان را انجام دهیم بهتر هستند.

وی افزود: این دومین بار است در ایران هستم. در جشنواره قبلی من متوجه حضور کودکان شدم. اغلب کارها بسیار جدی و سخت بود بنابراین سعی کردم این بار کار شاد و پر از شوخی  بیاورم.

روشن شدن چراغ تماشاخانه ها، سبب گرایش سرمایه گذاران به تئاتر

دکتر شهرام زرگر، داور جشنواره در پاسخ به این سوال که آیا راهی برای خود کفایی تئاتر خیابانی و عدم تکیه به حمایت های دولتی وجود دارد گفت: اتکا به حمایت مالی دولت از درآمدهای مردمی و مالیات و عوارض است که در واقع مثل همان پولی است که قبلا در کاسه می گذاشتند. اما به تجربه ثابت شده وقتی دستهای هنر به سمت نهادهای دولتی دراز شده است، باید از آزادی عمل ها بگذرد و اصالت های خود را گرو بگذارد. من فکر می کنم هنر باید در سبد خانواده جای خود را پیدا کند. اگر چراغ تماشاخانه ها روشن باشد، سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری رغبت پیدا خواهند کرد.

دکتر مهرداد رایانی مخصوص، مهمان بخش بعدی برنامه،  درباره بخش دگرگونه های اجرا گفت: این نام گذاری برای به وجود آوردن توجه ویژه است. من این اصطلاح را در جای دیگری ندیدم و چندان به اینگونه تقسیم بندی اعتقادی ندارم چون این نامتعارف بودن یا دگرگونه بودن فقط مخصوص تئاتر خیابانی نیست و تئاتر صحنه ای هم می تواند دگرگونه باشد.

جشنواره های بین المللی یکی از ایده آل ترین روش ها برای ظهور و بروز تئاتر ایران در کشورهای دیگر است

رایانی مخصوص درباره اجرای گروه های ایرانی در خارج از کشور گفت: جشنواره های بین المللی یکی از ایده آل ترین روش ها برای ظهور و بروز تئاترمان در کشورهای دیگر است. خوشبختانه امروزه بچه های تئاتر ما با به روز کردن خود بدون دخالت و حمایت دولت در جشنواره های بین المللی شرکت می کنند. اگر این ریتم ادامه پیدا کند من به شما قول می دهم در 10 سال آینده وضعیت بسیار درخشانی خواهیم داشت.

فاتح بادپروا، دبیر جشنواره، مهمان آخر برنامه، ضمن تشکر از هنرمندان تئاتر مریوان اظهار داشت: من از روز اولی که پیشنهاد این جشنواره را دادم افق دیدم یک جشنواره بین المللی در سطح جشنواره های بزرگ بود و خوشحالم که مریوان و هنرمندانش توانسته اند این جشنواره را در حد 6 جشنواره بزرگ تئاتر بیرونی (خیابانی) دنیا برسانند.

مردم، بانیان اصلی این جشنواره بوده اند و هستند و حالا خود مردم از هتل دار گرفته تا راننده تاکسی از این جشنواره سود می برند. رویکرد اصلی ما آوردن گردشگر به مریوان بود.

«شب تئاتر» از مجموعه «شب های هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که شنبه ها ساعت 23 به صورت زنده روی آنتن می رود. تهیه کنندگی این برنامه را امین اشرفی بر عهده دارد و سردبیری و اجرای آن را منوچهر اکبرلو عهده دار است.

نظر شما