درباره یک اقدام ارزشمند و بی نظیر:

مجموعه آثار ابوالفضل جلیلی منتشر شد/جلیلی رکورددار فیلمهای اکران نشده است

۱۳۹۸/۰۶/۰۳ - ۱۲:۳۴:۴۱
کد خبر: ۸۸۹۱۶۴
مجموعه آثار ابوالفضل جلیلی منتشر شد/جلیلی رکورددار فیلمهای اکران نشده است
محمد تاجیک :امروز در خبرها یک خبر خوب و خوشحال کننده خواندم اینکه مجموعه آثار ابوالفضل جلیلی همزمان با برگزاری جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان ،در یک بسته دی وی دی ده تایی منتشر شده است .

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ این خبر برای من بسیار خوشحال کننده بود . با توجه به در گذشت پسر عمویم ،خیلی اخبار جشنواره فیلم کودک را با دقت پی گیری نمی کنم ولی  تصادفا به چنین خبری بر خوردم و به نظرم چنین کاری  خیلی خوشحال کننده است .

ابوالفضل جلیلی از کارگردانان مطرح سینمای ایران است که در دنیا نیز از شهرت خوبی برخوردار است ولی متاسفانه هیچ گاه فیلمهایش به درستی اکران نشده اند ..

او رکورددار فیلمهای اکران نشده در ایران است. قبلا هم مطلب زیاد نوشته بودم که ای کاش مجموعه فیلمهای آقای جلیلی در بک پکیج منتشر شود ...با اینکه قبلا نیز مجموعه آثار دیگر کارگردانان مطرح مثلا کیمیایی ،صدرعاملی ،ملاقلی پور ،در خشنده ،میلانی ،پوراحمد و... در یک پکیج منتشر شده است ولی این اقدام یعنی انتشار مجموعه آثار ابوالفضل جلیلی ،از همه واجب تر بود و یکی از ارزشمند ترین اقدامات سالهای اخیر در سینمای ایران محسوب می شود  .

گفتنی است مجموعه آثار ابوالفضل جلیلی کارگردان نام آشنای ایرانی شامل فیلم‌های «دت یعنی دختر»، «گال»، «گل یا پوچ»، «یک داستان واقعی»، «ابجد»، «حافظ»، «داروگ»، «دان»، «دلبران» و «رقص خاک» توسط موسسه نشر و پخش شهر فرنگ و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی در یک بسته ده‌تایی دی وی دی وارد بازار شد.

مجموعه ای از افتخاراتی که فیلمهای ابوالفضل جلیلی کسب کرده اند به نقل از ویکی پدیا به شرح زیر است :

جلیلی در سال ۱۳۷۲ دت یعنی دختر را ساخت که برای آن برنده اوسلای طلایی و نامزد شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز ۱۹۹۵ شد که نامزدی او برای بار دوم بعد از فیلم یک داستان واقعی بود. همچنین جلیلی برای رقص خاک برنده پلنگ نقره‌ای و نامزد یوزپلنگ طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو ۱۹۹۸ شد و جایزه فیپرشی جشنواره فیلم لندن و جایزه بهترین فیلم آسیایی جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو را از آن خود کرد. دان اثر بعدی باز هم در مورد زندگی نوجوانان بود که برای این فیلم نامزد صدف زرین و برنده جایزه همبستگی جشنواره فیلم سن‌سباستین ۱۹۹۸ شد. قصه‌های کیش فیلمی چند اپیزودی به کارگردانی محسن مخملباف، ناصر تقوایی و ابوالفضل جلیلی بود که ساخته شد و برای هر سه نامزدی جایزه نخل طلا کن را بهمراه داشت. وی دو سال بعد یعنی در سال ۱۳۷۹ دلبران فیلمی که در رابطه زندگی یک پسر بچه افغان در ایران است را می‌سازد که می‌توان گفت تحسین شده‌ترین اثر کارنامه جلیلی به همراه رقص خاک محسوب می‌شود. جلیلی برای دلبران برنده جایزه بالن طلایی جشنواره سه قاره، برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم توکیو فیلمکس و نامزد یوزپلنگ طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو ۲۰۰۱ شد. ابجد و گل یا پوچ دو فیلمی بعدی وی محسوب می‌شوند. آخرین فیلم او حافظ محصول سال ۱۳۸۵ که با نگاهی به زندگی حافظ شیرازی ساخته شد. این فیلم در جشنواره فیلم رم برنده جایزه ویژه هیئت داوران این جشنواره شد و قرقاول طلایی جشنواره فیلم کرالا را نیز به دست آورد. در سی‌امین جشنواره سه قاره در نوامبر ۲۰۰۸ از جلیلی به همراه امیر نادری در بخش ویژه جشنواره تجلیل شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز