بررسی میزان بودجه تلویزیون با عملکرد رسانه؛

بودجه صدا و سیما چگونه هزینه می‌شود؟!

۱۳۹۸/۰۶/۱۴ - ۰۶:۰۷:۰۴
کد خبر: ۸۹۴۲۰۳
بودجه صدا و سیما چگونه هزینه می‌شود؟!
رسانه ملی به عنوان پرمخاطب ترین رسانه در دسترس عموم مردم در اقصی نقاط کشور قطعا مخاطبین پرتوقعی نیز دارد، چراکه حتی در شرایط فعلی هم که انواع و اقسام مدیا در اختیار عموم مختلف است اما کماکان توقع دارند اخبار، سریال و کلا سبد سرگرمی شان را در این رسانه بیابند و قابل پذیرش نیست که بودجه امروز صدا و سیما بر روی کیفیت تولیدات تاثیر گذاشته است. در دوهفته اخیر در چند گزارش وضعیت اقتصادی و البته بودجه رسانه و نحوه تزریق آن را بر بدنه تلویزیون مورد بررسی قرار دادیم. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند تلویزیون به اندازه بودجه ای که به این سازمان اختصاص داده می شود تولیدات موثر ندارد و برخی نیز نظری دیگر دارند و...

سیدرضا اورنگ در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا با اشاره به بودجه صداوسیما گفت: هرساله طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی بودجه‌ای به سازمان صداوسیما که یک نهاد تقریبا دولتی است و نمی‌توان به آن نگاه خصوصی داشت اختصاص داده می‌شود. رئیس سازمان وظیفه دارد بر اساس سقف آن، تقسیم‌بندی انجام دهد که در طول سال کمبودی ایجاد نشود و تولیدات خوبی به مخاطبان ارائه دهد.

وی ادامه داد: بودجه‌ای که هرساله برای صداوسیما درنظر گرفته می‌شود اصلا مبلغ کمی نیست. منتهی ایرادی که در ساختار این سازمان وجود دارد، نبودن مدیران خوب و برنامه‌ریز است. یک نمونه از این عدم برنامه‌ریزی درست ایجاد شبکه‌های موازی است. وقتی تلویزیون توان ندارد چرا باید این تعداد شبکه‌های موازی داشته باشد و بودجه خود را برای آن هدر دهد؟! تلویزیون به جای این همه هزینه برای شبکه‌های متفاوت، می‌تواند همان را  صرف تولید برنامه‌ها و سریال‌های جذاب و پربیننده کند.

این منتقد با اشاره به عملکرد نادرست این سازمان تصریح کرد: متاسفانه حجم زیادی از بودجه سازمان صرف حقوق کارمندان می‌شود. یعنی صداوسیما به جای اینکه ارتقای کیفیت کارها را اولویت قرار دهد، صرف نیروی انسانی می‌کند. وقتی به ساختمان شبکه‌های مختلف می‌رویم می‌بینیم تعداد بسیار زیادی نشستند و مشغول کار هستند و پُست‌های مدیریتی دارند و حقوق می‌گیرند اما درنهایت هیچ خروجی قابل قبولی دیده نمی‌شود.

اورنگ در پایان اظهار داشت: در گذشته صداوسیما علاوه بر اینکه از دولت بودجه نمی‌گرفت حتی به آن کمک هم می‌کرد. الان سوالی که برای مردم ایجاد می‌شود این است؛ تلویزیون با وجود اینکه اسپانسر دارد، هر تهیه‌کننده هم برای برنامه‌اش اسپانسر می‌برد؛ پس با این 5 هزار و خرده‌ای میلیارد تومان بودجه چیکار می‌کند؟! قطعا باتوجه به این مسائل می‌شود گفت بودجه صداوسیما صرف پیشرفت و فرهنگ‌سازی در جامعه نمی‌شود.

صدا و سیما به اندازه بودجه اش کار نمی کند

علی قربانی، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به میزان هزینه‌ها در صدا و سیما بیان داشت: تنها بخشی از هزینه‌های صدا و سیما در قالب بودجه توسط دولت درنظر گرفته می‌شود. این سازمان علاوه بر این بودجه از راه اسپانسر و تبلیغات درآمد دیگری هم دارد، به همین دلیل ما نمی‌توانیم کل مبلغی که در صدا و سیما هزینه می‌شود را برآورد کنیم. اما با توجه به این منابع اعتبار خوبی در دست دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم در مورد تناسب میان بودجه صداوسیما و عملکرد آن در فرهنگ‌سازی گفت: صداوسیما با توجه به بودجه و اعتباراتی که دارد، تاکنون عملکرد راضی کننده‌ای ارائه نداده است و میزان فعالیت آن کافی نیست. به جز این مقدار بودجه، درآمدی هم که از راه اسپانسرهایش دارد این انتظار را ایجاد می کند که در مباحث فرهنگی از جمله سریال‌سازی، برنامه‌های خبری، سرگرمی و... بسیار بهتر و جدی‌تر کار کند.

ترازوی عملکرد مثبت سازمان قابل دفاع است

مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده مجلس شورای اسلامی، درمورد عملکرد صدا و سیما باتوجه به بودجه دریافتی اش گفت: در حال حاضر بیش از 100 شبکه با زبان فارسی علیه جمهوری اسلامی ایران در حال فعالیت هستند بنابراین لازم است که صدا و سیما را از نظر منابع مالی و اعتباری تقویت کنیم تا بتواند در برابر این هجمه ها بایستد.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا بیشترین بودجه به رسانه های ملی تعلق می گیرد در حالی که این مبلغ در ایران بسیار کم و ناچیز است. ما باید در درجه اول به این فهم برسیم که دشمنان انقلاب با رسانه هایشان مدام در حال تبلیغ علیه جمهوری اسلامی هستند، در این شرایط ما نباید خودمان خودمان را محدود کنیم؛ بلکه باید همگی تلاش کنیم رسانه مان تقویت شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم با اشاره به عملکرد صدا و سیما بیان داشت: بالاخره همه جا نقاط ضعف و قوت وجود دارد اما به نظر من ترازوی سنگینی صدا و سیما به سمت مثبت است. اگر تلاش های صدا و سیما نباشد توطئه هایی که دشمن در شبکه های بی بی سی، من و تو، صدای آمریکا و... هر شب می چیند؛ برچیده نمی شود.

این نماینده مجلس در پایان اظهار داشت: ارزیابی من از عملکرد صدا و سیما خوب و مثبت است و تاکنون توانسته چه در سرگرم کردن مردم چه ساخت سریال موفق عمل کند. برای مثال همین اخیرا برنامه «عصر جدید» که بسیار خوش ساخت و پرمحتوا بود توانست مخاطب میلیونی جذب کند و تبدیل به یک برنامه محبوب شود. تمام اینها نشان دهنده این است که صدا و سیما تمام تلاش خود را جهت بهتر عمل کردن انجام می دهد اما هنوز هم نیاز به حمایت بیشتر دارد.

نظر شما