قسم؛ یک اجرای ماهرانه و کارگردانی سنجیده

۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۰۱:۰۲:۰۰
کد خبر: ۸۹۶۰۴۲
قسم؛ یک اجرای ماهرانه و کارگردانی سنجیده
اصغر نعیمی درباره فیلم «قسم» محسن تنابنده یادداشتی منتشر کرد که در بخشی از آن نوشته است: قسم یک اجرای ماهرانه و کارگردانی سنجیده دارد که خوددارانه است اما تاثیرگذار.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ اصغر نعیمی درباره فیلم «قسم» محسن تنابنده نوشت: «قسم» یک نمونه درست و فیلمی مثال زدنی برای پاسخ به این پرسش دیرین است که سینمای امروز ما به چگونه فیلم هایی نیازمند است.محسن تنابنده در دومین تجربه کارگردانی خود با انتخاب ایده ای دشوار و البته جذاب و جاه طلبانه می کوشد و موفق می شود تا مولفه های اصلی یک درام جنایی -مبتنی و وفادار به قواعد ژانر- را در بستری بومی و اینجایی به داستانی جذاب و پرکشش تبدیل کند. این شاید اولین بار در سینمای ما باشد که نویسنده ای توانسته عناصر کاملا بومی داستان را در کنار الگوهای ژانری همساز و هماهنگ کند. اما این موفقیت، همه دستاورد تنابنده در ساخت «قسم» نیست.

در واقع هر چند فیلمنامه ریزبافت، پر از جزئیات و خوب نوشته شده «قسم» یکی از نقاط قوت آن است، اما فیلم امتیاز اصلی خود را از اجرای ماهرانه و کارگردانی سنجیده تنابنده می گیرد که در ساخت و پرداخت صحنه ها و موقعیت ها غنای خاصی به متن داده. البته که شاید در وهله اول ساختار سهل و ممتنع فیلم چندان به چشم نیاید، اما من این اجرای غیر متظاهرانه و یکدست در زمینه های مختلف، اعم از میزانسن ها یا هماهنگ کردن بازی بازیگران و... را مهم ترین چالش تنابنده در کارگردانی «قسم» می دانم. چالشی که در نهایت هم از آن با موفقیت بیرون آمده است.

استراتژی خوددارانه و کمینه گرای او در نحوه اجرا، که مبتنی است بر امتناع از هر نوع جلوه گری در شکل نماها و طراحی میزانسن ها -آنهم در فیلمی جاده ای با شخصیت های پر تعداد- همراه با تمرکز بر روایت بی لکنت داستان، با ریتمی فکر شده و بازی های پر حس و حال و یکدست بازیگران، دقیقا همان چیزی است که تماشای «قسم» را به تجربه ای دلپذیر تبدیل می کند که تاثیرش تا مدت ها باقی می ماند.

نظر شما