تلویزیون در روز عاشورا

۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۱۱:۰۵:۴۹
کد خبر: ۸۹۶۳۵۴
تلویزیون در روز عاشورا
شبکه‌های سیما تلاش کردند به واسطه‌ی پخش زنده مراسم عزاداری عاشورای حسینی در شهرهای مختلف کشور و همچنین پخش زنده اقامه نماز ظهر عاشورا، مناسبتی متفاوت را برای بیننده‌ی تلویزیونی که به هر دلیلی امکان حضور در این مراسم را نداشت، رقم بزنند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ دوربین‌های شبکه‌های سیما با استقرار در مکان‌های مختلف از جمله حرم‌های مطهر رضوی، حضرت معصومه (س)، میدان امام حسین (ع) تهران، آستان مقدس امام‌زاده هلال بن علی(ع) کاشان، حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) شیراز، حرم حضرت عبدالعظیم حسینی(ع)، امام زاده صالح(ع)، دانشگاه امام صادق (ع)، میدان طهرانی مقدم سعادت آباد و همچنین کربلای معلی، مراسم سوگواری عاشورای حسینی را به صورت زنده منعکس کردند.

شبکه‌های یک دو سه و پنج سیما ارتباط زنده با محل عزاداری و پخش تصاویر مختلف از شهرهای کشور و همچنین نقاط مختلف تهران را در دستور کار قرار داده بودند که این برنامه‌ها تا پایان اقامه نماز عاشورا به طول انجامید.

این شبکه‌ها حتی در مقاطعی با به کار بردن چند قاب و نمایش تصاویر همزمان از چند استان کشور تلاش کردند، بیننده تلویزیون را به شکل حداکثری در جریان عزاداری‌ها قرار دهند.

شبکه یک سیما تنها شبکه‌ای بود که همزمان پخش استودیویی و نماهای بیرونی را در دستور کار قرار داده بود و در دکوری که نسبتا تلاش شده بود از فضای دم‌دستی برنامه‌های محرمی در سال‌های گذشته فاصله بگیرد، پخش ویژه‌برنامه «من حسینی‌ام» را با اجرای مهدی آقابیگی روی آنتن فرستاد.  

این برنامه پخش مستقیم مراسم عزاداری عاشورای حسینی در نقاط مختلف کشور از جمله بندرعباس، زاهدان و تهران را بر عهده داشت و اذان ظهر به افق تهران را با صدای موذن‌زاده اردبیلی پخش کرد.

شبکه‌های دو و سه سیما هم با رویکرد برقراری ارتباط زنده از اجتماع بزرگ عزاداران عاشورای حسینی در شهرها واستان‌های مختلف ویژه‌برنامه‌هایشان را روی آنتن فرستادند. این شبکه‌ها گاه با ارائه همزمان چهار قاب از مراسم عزاداری در شهرهای مختلف کشور، تلاش کردند بیننده تلویزیونی را در جریان جزییات این مراسم قرار دهند.

شبکه چهار سیما در فضایی متفاوت از این سه شبکه، مقتل‌خوانی‌های ساعد باقری را پخش می‌کرد که این تصاویر گاه با ارتباط مستقیم با کربلای معلی در دوقاب جداگانه همزمان می‌شد.

شبکه پنج سیما به‌رغم آنکه برای مخاطب تهرانی تعریف شده است در پخش زنده مراسم عزاداری، همانند سه شبکه سراسری دیگر به انعکاس این مراسم از شهرهای مختلف کشور پرداخت. این شبکه همچنین تصاویری از نماز ظهر عاشورا که در شهر کرمان برگزار شده بود را به صورت زنده روی آنتن فرستاد.

شبکه خبر تا ظهر عاشورا حجم بالایی از تصاویر بخش‌های خبری و همچنین زیرنویس‌های خود را به انعکاس مراسم عزاداری عاشورا در نقاط مختلف کشور اختصاص داده بود. پخش تصاویر مستقیم از سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره تحولات منطقه بخش دیگر برنامه‌های این شبکه بود. شبکه خبر در ادامه پخش تصاویر زنده از برگزاری نماز ظهر عاشورا در خراسان رضوی را در دستور کار قرار داد.

شبکه آموزش با حال و هوایی نسبتا متفاوت از شبکه‌های دیگر نماهنگ‌های مرتبط با عاشورای حسینی به همراه نوحه‌ها و سخنرانی‌های متناسب با این مناسبت را روی آنتن فرستاد.

شبکه قرآن هم مانند اغلب شبکه‌های سراسری، پخش تصاویر زنده از مراسم عزاداری و اقامه نمازظهر عاشورا در شهرهای مختلف را در دستور کار قرار داده بود.

گروه تامین شبکه مستند به مناسبت عاشورای حسینی پخش مستندی با عنوان «دربند» را به عهده گرفت که این مستند به برگزاری مراسم محرم در شهر دربند در قفقاز می‌پردازد.

شبکه‌های نمایش (فیلم اکشن یخ ۲)،‌ تماشا (سریال کشیک قلب)، آی فیلم (چرخ و فلک) و شبکه کودک (کارتن) پخش برنامه‌های نمایشی و روتین خود را در این ساعات ادامه دادند.

ضمن اینکه تمامی شبکه‌ها جمله مشترک «لبیک یا حسین(ع)» با لوگوهای متفاوت را در گوشه‌ای از صفحه خود درج کرده بودند.

پخش برنامه «نمای نزدیک» با موضوع پشت صحنه و گفت‌وگو با عوامل «مختارنامه» هم برنامه شبکه نسیم در ظهر عاشورا بود.

نظر شما