حسین سلطان محمدی با تحلیلِ جشنواره های خارجی عنوان کرد؛

به اسم نقد، کشور را به سخره می‌گیرند تا جشنواره خارجی بروند!

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۰۶:۰۶:۰۰
کد خبر: ۸۹۷۳۸۰
به اسم نقد، کشور را به سخره می‌گیرند تا جشنواره خارجی بروند!
منتقد سینما و تلویزیون در مورد حضور ایران در جشنواره‌های سینمایی خارجی گفت: در سال های اخیر به جای اینکه سینمای ما معرف کشورمان بعد از انقلاب باشد، منتقد انقلاب شده و متاسفانه به اسم نقد وضعیت حکومت را به سخره می‌گیرند و طعنه می زنند.

حسین سلطان محمدی، منتقد سینما و تلویزیون، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا درمورد تاثیر مثبت حضور ایران در جشنواره‌های خارجی گفت: حضور آثار سینمایی ایران در هر جشنواره‌ای اتفاق مبارکی است که نوع فعالیت، نگاه و توان حرفه‌ای فیلمسازان ما را در معرض دید مدیران و بینندگان جشنواره‌ها قرار می‌دهد و این امکان را فراهم می کند که به جشنواره های دیگر هم دعوت شویم و به نوعی تعامل فرهنگی بین ایران و کشورهای دیگر ایجاد شود.

این منتقد با اشاره به اهداف سیاسی جشنواره ها افزود: نکته بسیار مهم در برگزاری جشنواره های خارجی این است که همه آنها بلا استثناء متاثر از سیاست کلی کشور برگزار کننده هستند به نوعی که در این جشنواره‌ها رگه‌های پنهانی سیاست کشور میزبان دیده می شود. البته این به این معنا نیست که تمام فیلم‌هایی که در جشنواره های خارجی پذیرفته می شوند مبتنی بر اصول و قوانین کشور میزبان هستند. سینما یک رسانه فرهنگی مبتنی بر روابط انسانی است. به این ترتیب هر کشوری اثر خودش را می‌سازد اما باید استانداردهای فنی و تصویری را در سطح استانداردهای جهانی رعایت کند تا توسط این جشنواره ها پذیرفته شود.

وی ادامه داد: برای مثال نمی‌توان گفت فیلم «متری شیش و نیم» تمام محتوای داستانش را طبق قوانین کشور ایتالیا ساخته است. این فیلم دارای استانداردهای جهانی است که باعث شده توسط جشنواره ونیز پذیرفته شود.

سلطان محمدی با اشاره به تاثیر مثبت حضور در جشنواره های مختلف بر کیفیت کارهای بعدی یک فیلمساز بیان داشت: برای یک فیلمساز بسیار اهمیت دارد در چرخه سینمای بین الملل دیده شود. وقتی فیلمسازی فیلمش به جشنواره ای می رود طبیعتا علاقه مند می شود کارهای بعدی اش هم به این مرحه برسند بنابراین تلاش می کند فیلم هایش به استاندارد جهانی نزدیک شوند.

وی افزود: حضور بازیگر، کارگردان و... در یک جشنواره خارجی علاوه بر شهرت فرهنگی و اجتماعی منافع اقتصادی هم در بر دارد. می توان گفت اعتراض حامد بهداد و نوید محمدزاده به حضور «در جستجوی فریده» در مراسم اسکار به این دلیل بود که آنها علاقه داشتند  به عنوان سوپراستارهای «قصر شیرین» و «متری شیش و نیم» به جامعه جهانی معرفی شوند و از آنجا هم به جشنواره های دیگر دعوت شوند.

حسین سلطان محمدی با اشاره به آسیب های جشنواره های خارجی اظهار داشت: ما در این 40 سال که به سینمای جهان معرفی شدیم، سینماگرانی داشتیم که بعد از افتخارآفرینی به سمت ساختن فیلم هایی با استانداردهای غربی ها رفتند و در نتیجه کار آنها محدود به سینمای هنر و تجربه شد. در این شرایط فیلمساز روایت داستان، ساختار فیلم، زاویه نگاه و... را طوری پیش می برد که براساس اصول کشورهای میزبان جشنواره ها باشد. به نظر من این اتفاق نوعی آسیب است که باید برای آن فکری شود.

وی افزود: در سال های اخیر به جای اینکه سینمای ما معرف کشورمان بعد از انقلاب اسلامی باشد منتقد انقلاب شده است. متاسفانه به اسم نقد وضعیت حکومت بعد از انقلاب را به سخره می گیرند و طعنه می زنند.

حسین سلطان محمدی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز