بررسی طرح درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی؛

رضا سعیدی‌پور: نمی‌توان خانواده‌ها را مجبور به رعایت درجه‌بندی سنی فیلم‌ها کرد

۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۰۹:۵۶:۰۰
کد خبر: ۹۰۳۷۳۵
رضا سعیدی‌پور: نمی‌توان خانواده‌ها را مجبور به رعایت درجه‌بندی سنی فیلم‌ها کرد
رضا سعیدی‌پور با استقبال از طرح درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی تأکید کرد که نمی‌توان خانواده‌ها را به رعایت این درجه‌بندی‌ها مجبور کرد.

رضا سعیدی‌پور، مدیر سینمای ایران‌مال، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: وقتی از طرف سازمان سینمایی برای برخی فیلم‌ها در گروه سنی خاص درجه‌بندی‌هایی مشخص می‌شود کار ما سالن‌داران آسانتر می‌شود و دیگر لازم نیست که ما به خانواده‌ها توضیح دهیم که برخی فیلم‌ها برای فرزندانشان مناسب نیست.

سعید‌ی‌‌پور خاطرنشان کرد: این اتفاق قطعاً کار ما را آسان‌تر می‌کند. بارها شاهد بودیم که یک خانواده به دیدن فیلمی رفته‌اند و پس از پایان نمایش فیلم نزد ما آمده و از اینکه پیش از فروش بلیت به آنها درباره مناسب نبودن محتوای فیلم برای کودکان هشدار نداده بودیم گلایه و اعتراض می‌کردند. خوشبختانه با اجرای طرح درجه‌بندی سنی فیلم‌ها دیگر این اتفاق رخ نمی‌دهد و قطعاً این شرایط به نفع سینمادار است.

وی افزود: درجه‌بندی سنی مسأله‌ای رایج در همه جای دنیا است. اگر دقت کنید در شبکه‌های تلویزیونی نشانه درجه‌بندی سنی برخی فیلم‌ها دیده می‌شود و این اتفاق که در ایران رخ داده را نمی‌توان تنها به کشور خودمان مربوط دانست. در همه جای دنیا والدین کودکان درباره اینکه فیلمی را به صورت خانوادگی یا جدا از فرزندانشان ببینند تصمیم می‌گیرند و درجه‌بندی سنی به تصمیم‌گیری اعضای خانواده کمک می‌کند.

مدیر سینمای ایران‌مال در ادامه اظهار داشت: اما نمی‌توان شخص یا خانواده‌ای را مجبور به رعایت این موضوع کرد. امروز بچه‌ها در فضای مجازی با فیلم‌هایی مواجه هستند که پدر و مادر هنوز در عمرشان آن‌ها را ندیده‌اند و نوجوانان امروز به واسطه ارتباط با فضای مجازی از پدر و مادرهایشان بسیار جلوتر هستند. از طرفی اکثر بلیت‌ها به صورت آنلاین خریداری می‌شوند و وقتی یک خانواده که بلیت فیلمی با درجه‌بندی «+15» خریداری کرده می‌خواهد وارد سالن نمایش بشود و کودکی 9 ساله همراه خود دارد خودش انتخاب کرده که فرزندش این فیلم را ببینید و سینمادار نمی‌تواند جلوی این خانواده را بگیرد و اجازه ورود به سالن را ندهد.

وی افزود: درجه‌بندی سنی فیلم‌ها بیش از هر چیز در انتخاب فیلم‌ها بر اساس تناسب سنی مخاطبان کارایی دارد و نمی‌تواند به عنوان یک اجبار برای خانواده‌ها و یا سینماها اجرایی شود. در گذشته این درجه‌بندی بر اساس میزان مسائل غیراخلاقی که در فیلم مطرح می‌شد، صورت می‌گرفت اما امروز درجه‌بندی فیلم‌ها بیشتر بر اساس صحنه‌های دلخراش و یا مسائل خصوصی مطرح است ولی در نهایت باید بدانیم که سینمای کشورمان سینمایی به دور از مسائل ناهنجار است و دیدن فیلم‌ها نمی‌تواند آسیبی به خانواده‌ها بزند.

سعیدی‌پور در ادامه گفت: به نظر من این طبقه‌بندی در بسیاری مواقع می‌تواند باعث پرفروش شدن یک فیلم نیز بشود. قطعاً وقتی طبقه‌بندی صورت می‌گیرد برخی افراد به دلیل درجه‌بندی‌ها کنجکاو می‌شوند که فیلم را ببینند و این کنجکاوی خود عامل فروش بسیاری از فیلم‌ها می‌شود. به طور کلی نمی‌توان درجه‌بندی سنی فیلم‌ها را در فروش چندان تأثیرگذار دانست. در هر شرایط فیلم‌ها با معیارهای دیگری می‌توانند در سینما پرفروش یا کم‌فروش باشند. بدون شک درجه‌بندی سنی هیچ لطمه‌ای به فیلم‌های سینمایی وارد نمی‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز