کارگاهی برای بازآفرینی هنر سنتی ایران

۱۳۹۸/۰۷/۱۴ - ۱۰:۱۳:۵۵
کد خبر: ۹۰۷۷۲۸
کارگاهی برای بازآفرینی هنر سنتی ایران
کارگاه هنر گچبری در دوره‌های ایلخانی، صفوی و قاجار به مدرسی استاد مرتضی مطیفی‌فر به مدت 30 ساعت و به همت مرکز معماری اسلامی حوزه هنری برگزار می گردد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اکبر شیرمحمدزاده، مسئول آموزشی و هنری مرکز معماری اسلامی اظهار داشت: احیا‌ء هنرهای از یاد رفته و فراموش شده در ایران امروز معضلی است که بخشی بزرگی از جامعه‌ی معماری با آن درگیر است.

وی در ادامه افزود: در این دوره‌ی آموزشی که به مدت 10 جلسه سه ساعته برگزار می‌شود؛ به آموزش و شناخت گچ، آشنایی با انواع گچ و شیوه ساخت آن، نحوه پیاده کردن طرح، شناخت ابزار گچبری، اجرای انواع گچ اندازی بر اساس نیاز مربوط به هر دوره تاریخی، طراحی و اجرای الگوها و نقوش سبک های ( صفویه- ایلخانی- قاجار، اعم از نازک بری و •ضخیم بری- سبک های برجسته فرنگی)، اجرای تُنگ بری – شبکه بری، نقاشی، رنگ آمیزی و طلاکاری طرح پرداخته خواهد شد.

دوره‌ی دوم کارگاه‌ هنرگچبری دوره‌های ایلخانی، صفوی و قاجار در حالی برگزار می‌شود که دوره‌ی اول آن در پاییز سال گذشته با استقبال بسیار خوبی روبرو شد.

بسیاری از کارهای گچ‌بری به‌جا مانده در کشور ما در ردیف زیباترین و گران‌بهاترین کارهای گچ‌بری جهان هستند. این آثار، میراث فرهنگی و گنجینهٔ گران‌بهای مردم ایران است. این نوع کارها در دوره‌هایی از تاریخ ما به وجود آمده‌اند که در شرایط مناسب مادی و معنوی برای خلق این آثار بدیع وجود داشته است. در زمان ما نیز فراهم آورده شرایط مناسب برای کار و زندگی استادان این فن و ارج نهادن به این هنر ایرانی-اسلامی موجب زنده نگه داشتن و تعالی آن می‌شود. هنر گچ‌بری که طی ۲۰۰۰ سال مراحل تجربه، تکمیل و اعتلای خود را پیموده است، با بی‌توجهی به هنر استادان و بی‌برنامگی برای آموزش این هنر به جوانان و دانش‌پژوهان به دست فراموشی سپرده شود.

کارگاه هنر گچبری در دوره‌های ایلخانی، صفوی و قاجار از  ۱۳ آبان‌ماه سال جاری در محل مرکز معماری اسلامی حوزه هنری برگزار خواهد شد. علاقمندان جهت شرکت در این کارگاه می‌توانند به شماره‌ی 66487866 تماس حاصل فرمایند و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به ادمین مرکز معماری اسلامی به آدرس @irac_admin مراجعه نمایند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز