مسعود بهبهانی‌نیا:

شخصیت‌های منفی را محبوب نکنیم!

۱۳۹۸/۰۸/۲۶ - ۰۶:۵۵:۰۰
کد خبر: ۹۱۹۳۲۴
شخصیت‌های منفی را محبوب نکنیم!
مسعود بهبهانی‌نیا در رابطه با اثرگذاری آثار نمایشی در ایجاد اخلاق‌های مثبت و منفی در مردم اظهار داشت: گاهی خواسته یا ناخواسته نویسنده شخصیت‌های غلطی را در سریال یا فیلم به وجود می آورد که علاوه بر تائید آن، شخصیت را محبوب و دوست داشتنی نشان می‌دهد.

مسعود بهبهانی‌نیا، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در ارتباط با تاثیر آثار نمایشی بر اخلاق و رفتار اجتماعی گفت: رسانه‌ها به‌خصوص کارهای نمایشی و داستان به دلیل اینکه از معدود وسایل تفریحی مردم ما هستند و هزینه کمتری در ازای آن پرداخت می‌شود. اکثریت جامعه مخاطب آن هستند؛ قطعا می‌تواند اثرگذار باشد؛ کار و ویژگی‌های هر اثر و میزان همزادپنداری و اثرگذاری روی مخاطبان دارای درجه‌بندی‌های متفاوتی است. 

او در ادامه افزود: به طور معمول می‌توان 3 مرحله را شناسایی کرد. گام اول این است که مخاطب، داستان و آن سریالی که نمایش می‌دهند را دوست داشته باشد، همچنین پیگیر مجموعه و نتیجه پایانی آن باشد. برخی از سریال‌ها در همین مرحله اول با شکست مواجه می‌شوند بدین معنی که بیننده علاقه‌ای به دنبال کردن سریال به دلیل ساختار غلط فیلمنامه و ضعف در بازی‌ها و .... نشان نمی‌دهد.

بهبهانی‌نیا تصریح کرد: اگر از گام اول عبور کنیم و توانایی علاقمند کردن بیننده را داشته باشیم. مرحله بعد همزاد پنداری است. یعنی ما چه میزان منطق رفتاری افراد را تشخیص می‌دهیم و آن‌ها را می‌فهمیم در این صورت کاراکترها در هر صورتی که گرفته شدند هر آن چه این رفتار مقبول‌تر و قابل درک‌تر باشد باعث همدلی با رفتار یک فرد می‌شود و برخی اوقات این گونه نیست و فقط او را درک می‌کنیم، این دو فصل جداگانه است. وقتی یک شخصیتی که ما دوستش داریم و احساس کنیم این دغدغه ما را بیان می‌کند اینجا نهایت همزادپنداری را به وجود می‌آورد، در نتیجه اگر این پیام‌ها و آن زیر ساخت داستان توانایی قانع کردن مخاطب را داشته باشد می تواند در مرحله سوم باعث تغییر رفتار، الگوهای ذهنی و تصحیح یک باور غلط شود.

نویسنده سریال «کیمیا» تاکید کرد: گاهی ما در مقدمه کار متوقف می‌شویم شخصیت مقبولی را طراحی کردیم اما داستانی که مطرح شده ارتباطی با زندگی روزمره مردم ندارد و تنها وجه سرگرمی داستان باقی می‌ماند که این وجه سرگرمی به نوعی توجه ترغیب کنندگان عام را دارد و اندازه تفریح و وقت گذرانی است. اما گاهی شخصیت‌های غلطی که در سریال‌ها وجود دارند و آن‌ها را ناخواسته تائید می‌کنیم.

او ادامه داد: ما گاهی این خطا را در برخی از فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها می‌بینیم. به‌طور مثال در فیلم «گوزن‌ها» فرد معتادی را معرفی می‌کند که این آدم مرام و معرفت و یک نوع مردانگی در وجودش است و از یک مبارز سیاسی حمایت می‌کند. در اینجا ناخواسته اعتیاد را تبلیغ می‌کنیم. این ها رفتارهای نادرستی است که خواسته و ناخواسته نویسنده، کارگردان می‌تواند اثرگذاری منفی روی ذهن مخاطبان داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز