نشست رسانه ای جشنواره کارتون و کاریکاتور «جوان ایرانی» برگزار شد

۱۳۹۸/۰۸/۱۲ - ۱۱:۵۴:۱۵
کد خبر: ۹۱۹۳۴۱
نشست رسانه ای جشنواره  کارتون و کاریکاتور «جوان ایرانی» برگزار شد
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در نشست رسانه ای دهمین جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور «جوان ایرانی»، بیانیه گام دوم انقلاب را متوجه جوانان مستعد و توانمند دانست و گفت: حوزه هنری بر مبنای تاکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اولویت اصلی خود را بر توجه ویژه به جوانان قرار داده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ نشست رسانه ای دهمین جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور «جوان ایرانی» صبح امروز(یکشنبه 12 آبان) در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد. 

در ابتدای این نشست سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری بیان کرد: کارتون و کاریکاتور هنرهایی بین المللی و قابل فهم برای عموم هستند. این هنرها به واسطه برخورداری از طنز قابلیت های زیادی برای انتقال مفاهیم دارند. 

وی درباره فعالیت جشنواره کارتون و کاریکاتور خراسان شمالی که در دوره دهم با محوریت موضوع جوان ایرانی برگزار می شود، افزود: عباس ناصری و وحید نمازی در 10 دوره گذشته تلاش بی وقفه و دلسوزانه ای برای پیشبرد این رویداد داشته اند. خراسان شمالی و شهر بجنورد امروزه به دنبال این تلاش ها به یکی از مناطق جدی در حوزه کارتون و کاریکاتور تبدیل شده است و امیدوارم بعد از این، در عرصه بین الملل نیز شاهد اتفاقات جدی توسط هنرمندان باشیم. 

شجاعی طباطبایی خاطر نشان کرد: برگزاری جشنواره ها در شهرهای دیگر و تمرکز زدایی از تهران باعث می‌شود هنرمندانی که حرفی برای گفتن دارند و فضایی را نمی یابند، بیشتر و بهتر دیده شوند. سیاست های حوزه هنری برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکیداتشان بر مباحث سیاسی و اجتماعی روز است. همانطور که بیانیه گام دوم انقلاب ایشان متوجه جوانان مستعد و کوشا و آینده سازان کشور است؛ جوانانی که در جنگ تحمیلی به اسطوره های مقاومت تبدیل شدند و حوزه هنری بر مبنای این تاکیدات اولویت اصلی خود را بر توجه ویژه به جوانان قرار داده است. در بجنورد به شایستگی ارزیابی دقیقی از این مباحث شده و موضوع جوان ایرانی برای جشنواره امسال انتخاب شده است. از دیگر تلاش های این بخش راه اندازی سایت تخصصی کارتون مگ و رادیو کارتون در بجنورد است که توجه بسیاری از هنرمندان این حوزه را جلب کرده است. 

وی همچنین توضیح داد: حوزه هنری همچنین مدافع جبهه مقاومت است و همیشه تلاش داشته تا درباره این موضوع جریان سازی کند. از جمله پیشبرد موضوع ترامپیسم که نگاه آرمان خواهانه ای نسبت به مسائل روز دارد. نمایشگاه پوستر میانمار نیز از جمله این فعالیت ها بود که آثار و نتایج آن برای مجامع بین المللی ارسال شد و جریان سازی کرد. 

عباس ناصری دبیر هنری جشنواره نیز عنوان کرد: تاکنون جشنواره ای در حوزه کارتون و کاریکاتور نبوده است که موضوع آن جوانان باشند و انتخاب این موضوع برای ما به دلیل نداشتن آرشیو کار سختی بود اما خوشبختانه با همکاری موسسه سپهر سوره هنر مشارکت خوبی مثل هر سال صورت گرفت. در دوره گذشته چهره استاد جواد علیزاده موضوع بخش کاریکاتور بود و از ایشان تجلیل نیز شد. امسال چهره استاد بهمن عبدی برای این بخش انتخاب شده و در آیین معرفی برگزیدگان مورد تقدیر هم قرار می گیرند.

وی ادامه داد: در بخش کارتون با موضوع جوان ایرانی 443 و در بخش کاریکاتور 160 اثر از 24 استان دریافت کردیم که توسط پنج داور و سه کمک داور ارزیابی شدند. کمک داوران جشنواره از برگزیدگان مسابقه چلگی بودند که داوران را همراهی کردند. همچنین 160 هنرمند مجموعا در این رویداد شرکت کرده اند و در نهایت 19 هنرمند از 13 استان روز شنبه 18 آبان ماه در بجنورد معرفی می شوند. در بخش جنبی نیز ورکشاپ ترامپیسم با حضور هنرمندان برگزیده و اساتید مدعو در بجنورد همزمان با جشنواره برگزار می شود. 

وحید نمازی دبیر اجرایی جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور جوان ایرانی نیز بیان کرد: با درک اهمیت تصویر و شناخت زبان کارتون و کاریکاتور و ویژگی های منحصر به فرد این هنر، باید بگوییم که مردم نگاه تیزبین، نکته سنج و دغدغه مند این هنر را دوست دارند. کارتون و کاریکاتور زبانی رسانه ای دارد و هنوز هم میداندار و بیان کننده دغدغه های مردم است. با توجه به ظرفیت های استانی امسال همت را بر این گذاشتیم که جشنواره ای جریان ساز و با موضوعی شاخص برگزار کنیم. البته نگاهمان صرفا جشنواره ای نبوده و این رویداد را به عنوان فرآیند مدنظر داشته و داریم. 

رییس حوزه هنری استان خراسان شمالی ادامه داد: جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور خراسان شمالی در 10 سال گذشته ماموریت های خود را در فاز زمانی ده ساله تعریف کرده است. اولین ماموریت این جشنواره تولید محوری و مساله محوری است. موضوعات منتخب آن باید در حوزه اجتماعی مطرح باشد و برای اکثر هنرمندان تازگی داشته و در راستای آن تولید صورت بگیرد. شناسایی استعدادهای جدید و تعامل حرفه ای با هنرمندان، اساتید و پیشکسوتان، داشتن ابداعات و حرف های تازه و گریز از روزمرگی باعث می شود اتفاقات جدیدی را رقم بزنیم. در این جشنواره هر سال شاهد اتفاقات جدیدی بوده ایم و برای ده ساله دوم نیز رسیدن به اهداف دیگری را پیش بینی کرده ایم. برگزاری مسابقه چلگی، راه اندازی سایت تخصصی و دو زبانه مجله کارتون و برگزاری 10 دوره جشنواره کارتون و کاریکاتور باعث ایجاد یک برند شده است. 

نمازی خاطر نشان کرد: همچنین تلاش کرده ایم در ترکیب هیات داوری در هر دوره انتخاب های متنوعی داشته باشیم و از جوانان هم در کنار اساتید کمک گرفته ایم. اضافه شدن بخش کاریکاتور به جشنواره هم دیگر اتفاق مهم طی دوره های گذشته بود. رویداد چلگی نیز فرصت دیده شدن را برای هنرمندان جوان فراهم می کند و با حمایت هایی نظیر نقد آثار و امتیازدهی و حضور در جلسات داوری برگزیدگان آن سعی کردیم کمکی به معرفی جوانان کرده باشیم. 

وی افزود: همچنین ایجاد شبکه توزیع و عرضه آثار مهم بود و برگزاری دو دوره مسابقه درک کارتون را به طور عمومی انجام دادیم. اتاق فکر جشنواره نیز هر ساله جلساتی را برگزار می کند و با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب موضوع جوان ایرانی نیز در ادامه همین جریان انتخاب شد. جوان ایرانی بیش از 20 بار در این بیانیه مورد خطاب رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است تا در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی و... سکان دار باشد. در حالیکه ما معمولا از عنوان جوان برای رده بندی سنی استفاده می کردیم اما خوشبختانه این عنوان، امروز موضوع یک جشنواره است. 

نمازی عنوان کرد: همچنین سعی کردیم قالب های دیگر رسانه ای مثل موشن گرافی را نیز درگیر کنیم. در بخش موسیقی هم قطعه ای مختص جوان ایرانی تولید شد و همزمان با مراسم اختتامیه در 15 استان از جمله قم، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کردستان، یزد، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردیبل، گلستان، سمنان و... نمایشگاه هایی از آثار منتخب برگزار می شود. 

بخش دوم جلسه به پرسش و پاسخ اختصاص یافت. 

شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تاثیر کاریکاتور و کارتون بر افزایش روحیه نقد پذیری در مسئولان گفت : یکی از فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) این بود که هنر باید نمایش دهنده مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باشد. ما تلاش می کنیم سطح و آستانه تحمل نقد را به واسطه به کار گیری این هنرها بالا ببریم اما متاسفانه این یک واقعیت است که روحیه نقدپذیری در جامعه پایین آمده است و حتی برخی از خبرگزاری ها و مطبوعات به راحتی ستون و بخش ثابت کاریکاتور را حذف کرده اند. امیدواریم کارتون و کاریکاتور بتواند سطح تحمل نقد را بیش از این ها بالا ببرد. 

اجرا و کارشناسی این نشست را محمدرضا زنگنه برعهده داشت. 

دهمین جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور جوان ایرانی روز شنبه 18 آبان ماه از ساعت 18 در تالار حافظ شهرداری بجنورد برگزیدگان خود را معرفی می کند.

نظر شما