بررسی سیاست‌های تلویزیون نسبت به فیلم‌های سینمایی (بخش پایانی)؛

از رفتارهای سلیقه‌ای تا سیاست‌های متفاوت تلویزیون نسبت به آثار سینمایی

۱۳۹۸/۰۸/۱۶ - ۰۵:۰۱:۰۰
کد خبر: ۹۲۰۸۶۱
از رفتارهای سلیقه‌ای تا سیاست‌های متفاوت تلویزیون نسبت به آثار سینمایی
تلویزیون همواره نسبت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاهی متفاوت به آثار سینمایی داشته و بسیاری مواقع آثاری که از این وزارتخانه مجوز دریافت کرده‌اند را به عنوان آثاری مخرب قلمداد کرده و یا حتی بدون بیان دلیلی مشخص از پخش تیزر این آثار خودداری کرده است.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، با توجه به اینکه سالهاست اهالی سینما اعتراض‌های شدیدی نسبت به سیاست تلویزیون در برابر فیلم‌های سینمایی داشته‌اند در گفت‌وگو با چند سینماگر به بررسی این موضوع پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

مرتضی شایسته: تلویزیون همچنان تأثیرگذارترین رسانه برای تبلیغ آثار سینمایی است

مرتضی شایسته، تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا اظهار داشت: قطعاً سیاست تلویزیون نسبت به فیلم‌های سینمایی سیاست درستی نیست و اگر یک فیلم پروانه نمایش دارد و وزارت ارشاد به این فیلم اجازه اکران سراسری در سینماهای کشور را داده می‌تواند در تلویزیون کشور نیز بدون سانسور تبلیغ شود.

شایسته خاطرنشان کرد: جالب است که برخی مدیران ارشد تلویزیون در شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش نیز حضور دارند و اینکه همین مدیران در سینما مجوزی را صادر می‌کنند که در تلویزیون آن را قبول ندارند نکته عجیبی است که باعث تعجب من شده و برایم بسیار عجیب است. این سوال را باید از مدیران پرسید تا دلیل این تضاد عجیب مشخص شود.

او افزود: اگر تلویزیون می‌خواهد یک فیلم را تحریم کند باید مسئولان سازمان کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده را دعوت کنند و در یک نشست دلایل این تحریم را توضیح دهند تا حداقل طی این نشست‌ها دلایل برای سینماگران مشخص شود. متأسفانه سیاست‌های تلویزیون در برابر فیلم‌های سینمایی به شکلی است که بدون صحبت و مشخص کردن دلیل برای فیلم‌های سینمایی تصمیم می‌گیرد. با این حال باید بگویم که هنوز تلویزیون تأثیرگذارترین رسانه در تبلیغات آثار سینمایی است.

این تهیه‌کننده در ادامه با اشاره به کمتر شدن مخاطبان تلویزیون گفت: میزان تأثیرگذاری تیزرهای تلویزیون در دیده شدن و استقبال از یک فیلم سینمایی نسبت به گذشته بسیار کمتر شده، چرا که متأسفانه تلویزیون در سال‌های اخیر با ریزش مخاطب مواجه بوده و مردم برای دیدن فیلم‌های روز به شبکه‌های خارجی مراجعه می‌کنند. شبکه‌های ماهواره‌ای با پخش برنامه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های جذاب سعی دارد توجه مخاطبان ایرانی را به خود جلب کند و متأسفانه تا امروز به دلیل سختگیری‌های تلویزیون موفق عمل کرده و اگر تلویزیون ما به این سختگیری‌هایش ادامه دهد قطعاً در این رقابت شکست می‌خورد و عدم پخش تیزر فیلم‌های سینمایی نیز نمونه‌ای از این سختگیری‌ها است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سام و نرگس» در پایان اظهار داشت: فیلم‌هایی که مورد تأیید نهادها، شوراها و کمیسیون‌های جمهوری اسلامی هستند قطعاً در همه سازمان‌ها و نهادها باید مورد تائید باشند. این تضادها و مشکل‌ها را نمی‌توان پذیرفت و مسئولان باید این تضادهای عجیب را از بین ببرند.

حسن مصطفوی: تلویزیون به سینماگران و فیلم‌های سینمایی نگاهی تبعیض‌آمیز دارد

حسن مصطفوی با انتقاد از نگاه تبعیض‌آمیز تلویزیون به آثار سینمایی خواستار از بین رفتن این نگاه شد و تأکید کرد همچنان این رسانه تأثیرگذارترین رسانه در معرفی و تبلیغ آثار سینمایی به حساب می‌آید.

حسن مصطفوی، مدیر تولید باسابقه سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: نگاه تبعیض‌آمیز به سینماگران از سوی تلویزیون هر روز پررنگ‌تر می‌شود. به وضوح می‌توان این تبعیض را مشاهده کرد و می‌بینیم که تلویزیون از یک فیلمساز تا حدی حمایت می‌کند که فیلمش را به صورت رایگان تبلیغ کرده و تیزرهایش را پخش می‌کند اما از یک فیلمساز پول بسیاری می‌گیرد یا اصلاً فیلمسازی را از حق تبلیغ فیلمش در رسانه ملی محروم می‌کند.

مصطفوی خاطرنشان کرد: قطعاً این اتفاق یک بی‌عدالتی آشکار است. مشکل تلویزیون هر روز به افراد مختلف بیشتر می‌شود، باران کوثری، پگاه آهنگران، هانیه توسلی و... افراد ممنوع‌التصویری در تلویزیون هستند که هر روز به جمع‌شان اضافه می‌شود و این اتفاق مشکل تلویزیون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بیشتر می‌کند و می‌بینیم که تعاملی بین این دو نهاد وجود ندارد.

وی افزود: انتخاب‌های تلویزیون بسیاری سلیقه‌ای است و عدالتی در آن مشاهده نمی‌شود و چارچوب دقیقی نیز وجود ندارد. یک تهیه‌کننده می‌تواند با یک تماس با مدیران پخش تعداد تیزرهایش را افزایش دهد و دیگری هر کار کند فیلمش در تلویزیون تبلیغ نمی‌شود. همه اینها نشان از یک نگاه به شدت سلیقه‌ای است.

این مدیرتولید در ادامه با اشاره به تأثیرگذار بودن تلویزیون در تبلیغ و معرفی فیلم‌های سینمایی در حال اکران، گفت: تلویزیون قطعاً تأثیرگذار است و اگر می‌بینیم میزان مخاطبانش کاهش یافته باز هم به دلیل در دسترس بودن و دیگر دلایل اصلی‌ترین رسانه در معرفی و تبلیغ آثار سینمایی به حساب می‌آید. هنوز در شهرستان‌ها تلویزیون مخاطب خود را دارد و قطعاً هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند به اندازه تلویزیون تأثیرگذار باشد.

علی‌میرزایی: سیاست سینما و تلویزیون حتی در صورت یکسان بودن مدیران با هم متفاوت است

مهدی علی‌میرزایی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: قطعاً تبلیغات تلویزیون در میزان استقبال و فروش یک فیلم تأثیرگذار است، نمی‌توان قدرت و تأثیر تلویزیون را در حوزه تبلیغات نادیده گرفت.

علی‌میرزایی با اشاره به تبلیغات فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای، گفت: زمانی که فیلم‌های سینمایی ما در شبکه‌های ماهواره‌ای مثل شبکه «جم» تبلیغ می‌شد شاهد بودیم که چقدر میزان فروش آثار سینمایی‌مان بالا رفت و این قدرت را قطعاً تلویزیون ما نیز می‌تواند داشته باشد و اگر برنامه‌ای دقیق برای تبلیغ فیلم‌ها وجود داشته باشد قطعاً تبلیغات آثار سینمایی در تلویزیون مهم و حائز اهمیت و تأثیرگذار خواهد بود.

او افزود: قطعاً تفاوتی در سیاست‌های سینما و تلویزیون وجود دارد، بسیاری از مسائل مورد تائید سینما را تلویزیون تائید نمی‌کند و حالت عکس این موضوع نیز وجود دارد و این‌ها مسائل عمیقی هستند که تنها مربوط به امروز نمی‌شوند. از طرفی اعمال سلیقه‌هایی نیز همیشه وجود دارد که آفت سینما و تلویزیون است. برخی مواقع خارج از بحث سیاست‌های رسانه شاهد تصمیم‌گیری‌های شخصی هم هستیم اما وقتی افراد تصمیم‌گیرنده در شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش از مدیران تلویزیون هستند و در هر حوزه رفتارهای متفاوتی دارند به این نتیجه می‌رسیم که تلویزیون سیاستی مشخص دارد که مدیران باید آن را اعمال کنند.

این فیلمنامه‌نویس در ادامه اظهار داشت: بخشی از تفاوت‌های سینما و تلویزیون به رقابت این دو مدیوم برمی‌گردد و نظرات مدیران نیز تأثیرگذار است که مجموعه عوامل تأثیرگذار را می‌توان به وضوح در این تفاوت رفتارها دید که بر کسی پوشیده نیست اما مشکل از اینجا نشأت می‌گیرد که اراده و خواسته‌ای برای توضیح وجود ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «پالتو شتری» در پایان گفت: فضای مجازی قطعاً امروز یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در حوزه تبلیغات آثار سینمایی است که می‌بینیم همه مردم و به خصوص قشر جوان وقت زیادی را در این فضا صرف می‌کنند و با توجه به اینکه اطلاعات در این فضا به شکل کپسولی به مخاطبان ارائه می‌شود استقبال از مطالب بسیار بالاست و قطعاً این فضا برای تبلیغ فیلم‌های سینمایی فضای بسیار مناسبی است.

بهمن کامیار: صداوسیما باید مجوز وزارت ارشاد را به رسمیت بشناسد

بهمن کامیار، تهیه‌کننده و کارگردان سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: تصمیمی که تلویزیون در قبال پخش تیزر تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی گرفته را نمی‌توان اتفاقی مثبت دانست. وقتی یک فیلم طبق قانون از سوی نهادی مرجع مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز اکران می‌گیرد باید در سازمان صدا و سیما نیز به رسمیت شناخته شود و تلویزیون تیزرهای آن را پخش کند و صدا و سیما باید مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به رسمیت بشناسد.

کامیار با اشاره به ممیزی‌های بسیاری زیاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد خود فیلترهای بسیاری دارد که یک فیلم برای رفتن بر پرده سینما باید از آنها بگذرد و اینکه برای تبلیغات نیز بخواهد مسیری دیگر را طی کند که مورد تأیید تلویزیون باشد عملاً اکران فیلم در شرایطی مطلوب را غیرممکن می‌کند.

وی افزود: تیزر فیلم‌ها در فضای مجازی نیز باید مجوز بگیرد و از طرفی اجازه نمی‌دهند فیلم‌های ما در شبکه‌های خارجی تبلیغ شوند و چون این اتفاق نمی‌افتد وزارت ارشاد و تلویزیون باید این تعهد را برای تبلیغ فیلم‌های ایرانی اجرایی کنند تا حداقل بتوانیم از طریق رسانه ملی آثارمان را به مردم معرفی کنیم.

این تهیه‌کننده در ادامه تصریح کرد: شورایی که در تلویزیون باید یک فیلم را برای تبلیغ فیلم‌های سینمایی تأیید کند مربوط به بخش بازرگانی می‌شود اما شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی در وزارت ارشاد متشکل از مدیران ارشد سینمایی است که قطعاً در انتخاب مدیران بخش بازرگانی تأثیرگذار هستند و این نکته اشتراکی بین مدیران تلویزیون و اعضای شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش نکته عجیبی است که باید به آن توجه کرد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سد معبر» در پایان اظهار داشت: دیگر راه‌های تبلیغ فیلم‌های سینمایی تأثیر آنچنانی در فروش فیلم‌ها ندارد و همچنان تأثیرگذارترین رسانه برای تبلیغ یک فیلم سینمایی تلویزیون است. بیلبوردهای سطح شهر نیز در دست برخی افراد است که در کار تهیه و تولید هستند و بیشتر این بیلبوردها را به آثار خود اختصاص می‌دهند و اگر بخواهند آنها در اختیار دیگران قرار دهند هزینه‌ای را در نظر می‌گیرند که برخی مواقع از هزینه ساخت فیلم بیشتر می‌شود و یک تهیه‌کننده مجبور است برای تبلیغات فیلمش بیشتر از ساخت فیلم هزینه کند که اصلاً منطقی نیست. فضای مجازی شاید گزینه دوم برای تبلیغ یک اثر سینمایی باشد، حضور مردم در فضای مجازی طبق آمار 13 یا 14 برابر سرانه مطالعه مردم است و قطعاً این فضا با در نظر گرفتن این آمار می‌تواند بسیار تأثیرگذار و مهم باشد، همانطور که می‌بینیم در فضای مجازی چقدر سریع اتفاقات مطرح می‌شود و اگر فردی در نقطه‌ای ایران مثلاً حیوان آزاری کرده نه تنها کل کشور بلکه مردم دنیا نیز از آن مطلع شده و به آن واکنش نشان می‌دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز