اندر حکایت فیلم‌های توقیفی؛

چه فیلم هایی را قبل از توقیف در سینما ببینیم!؟

۱۳۹۸/۰۸/۱۷ - ۲۳:۰۴:۰۵
کد خبر: ۹۲۱۲۹۵
چه فیلم هایی را قبل از توقیف در سینما ببینیم!؟
مجتبی احمدی- دبیر گروه فرهنگ وهنر خبرگزاری برنا

بی شک تبلیغات در موفقیت گیشه هر فیلم سینمایی تاثیر مثبت دارد و باز تردیدی نیست که اگر فیلمی بتواند در تبلیغات موفق و موثر حاضر شود نه تنها گوی رقابت را از دیگر فیلم های روی پرده می رباید که حتی تبلیغات می تواند از یک فیلم ضعیف و در حد متوسط شاید یک گیشه قوی در بیاورد اتفاقی که بارها در این سینما تجربه کرده ایم.

امروزه نه تنها تبلیغات یک علم محسوب می شود که به جرات می توان گفت در حوزه های مختلف حرفه ای ابعاد تبلیغات به حدی گسترده است که عالمان علم بیزینس می گویند پیش از توسعه دادن هر شغلی بخش اعظمی از سرمایه تان را معطوف به تبلیغات مناسب و استاندارد بنمائید!

با این توصیف که تبلیغات در دیده شدن هرمحصولی موثر است باید گفت حوزه های هنری از جمله سینما،تئاتر،تولیدات شبکه نمایش خانگی و حتی سریال ها و برنامه های تلویزیونی با تبلیغات می توانند مخاطبین چندین برابر را برای خود بدست بیاورند.

اگرچه تبلیغات درحوزه های مختلف هنری شیوه های متفاوتی دارد و نیاز است در این باره با متخصصین امر و گروه های تولید کننده مشورت داشته باشند، با این حال ترفند های تبلیغاتی مدام در حال به روز شدن هستند. در بحث تبلیغات نیاز و سلیقه مخاطب، دسترسی اش به انواع مدیا و البته حضور کاربران در جغرافیای مختلف(محل زندگی،محل کار،فضای مجازی، مسیرهای تردد و...) باید بر اساس موقعیت های مختلف زمانی و مکانی، آپدیت شده و فراموش نکنیم که این اتفاق روزانه بر اساس جنس و کیفیت محصول مورد تبلیغ، شکل و شمایلی متفاوت به خود می گیرد.

در گذشته پوستر و تراکت، بعدها آنونس های تلویزیونی و بیلبورد های خیابانی ، البته تبلیغات سینمایی (آنونس های قبل از پخش فیلم  ها در سینما)و کمی این طرف تر شبکه های مختلف اجتماعی با قدرت بیشتر ( چرا که آنونس های فیلم های سینمایی بدون هیچ ممیزی و چارچوبی در شبکه اجتماعی قابل پخش اند) و موارد دیگر در بحث تبلیغات کمک حالِ دیده شدن فیلم ها در سالن های سینما بودند.

اما امروز فرمول ناب و نویی به دایره عظیم بیزینس تبلیغات در سینماها اضافه شده است ماجرایی فکورانه که اگر روی آن برنامه ریزی شود با کمترین هزینه می تواند گاهی در حد و اندازه های چندین برابر تبلیغات تلویزیونی و حتی تبلیغات فضای مجازی تاثیر داشته باشند.

 کافی است در فیلمتان چند سکانس  بدون مجوز وعبور کرده از خطوط قرمز مرسوم داشته باشید در این شرایط قطعا فیلمتان مسیری دیگر را طی خواهد کرد بسته به میزان التهاب سکانس های مذکور فیلم یا توقیف و یا دچار سانسور می شود اخبار توقیف یا سانسور در شبکه های مجازی ، روزنامه ها و سایت ها بدون پرداخت کوچکترین هزینه ای منتشر می شود و در نهایت این سوال را برای مخاطبان سینما ایجاد می کند که فیلم به چه دلیلی محکوم به سانسور شده است و در این شرایط موقعیت و  فضای ملتهب ایجاد شده  برای فیلم در کشاندن مخاطب به سینما تاثیر چند برابری خواهد داشت چرا که حس کنجکاوی مخاطب که مهمترین عنصر در پیگیری هرموضوعی می تواند باشد برانگیخته شده و او را به سالن های سینما می کشاند.

دراین شرایط تماشاگر برای از دست ندادن فیلم و با ترس اینکه این فیلم ممکن است بعد از چند روز اکران از روی پرده سینما پایین بیاید در همان روزهای ابتدایی با تهیه بلیط به سینما می رود و این گونه است که برخی از آثار درهمان روز ابتدایی رکورد فروش را جا به جا می کند.

بدین ترتیب می شود گفت جدیدترین و موثرترین شیوه ی تبلیغات در وضعیت فعلی ایجاد موقعیت ملتهب و پروسرصدا برای فیلم به خصوص در بحث محتوایی و ساختار است که استثناء در این فقره قیچی سانسور به کمک گیشه فیلم آمده و عملا چالش سازندگان فیلم و مسئولین مرتبط با اکران فیلم در کشاندن به مردم به سینماها به نوعی بُعد تبلیغاتی به خود می گیرد.

نظر شما