مسعود حاتمی: فیلم‌های کوتاه ایرانی با کمترین امکانات بیشترین افتخارات را کسب کرده‌اند

۱۳۹۸/۰۸/۲۴ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۲۳۶۳۹
مسعود حاتمی: فیلم‌های کوتاه ایرانی با کمترین امکانات بیشترین افتخارات را کسب کرده‌اند
مسعود حاتمی با تأکید بر اینکه باید از نسل جدید فیلمسازان حمایت کرد فیلم‌های کوتاه ایرانی را آثار موفقی در سطح بین‌الملل دانست که با کمترین امکانات بیشترین افتخارات را کسب کرده‌اند.

مسعود حاتمی کارگردان فیلم کوتاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: انجمن سینمای جوان به عنوان یک حامی همواره بودجه‌ای برای حمایت از ساخت فیلم‌های کوتاه و برگزاری جشنواره فیلم کوتاه اختصاص داده و البته این حمایت‌ها به هیچ‌وجه کافی نیست و انجمن سینمای جوان، وزارت ارشاد و دولت تنها از 10 درصد توان فیلمسازان فیلم کوتاه استفاده می‌کنند.

حاتمی خاطرنشان کرد: مسئولانی در کشور هستند که نگاه مثبتی به فیلم کوتاه دارند و البته این مسئولان تعدادشان به قدری اندک است که کمتر به چشم می‌آیند. قصد ندارم همه چیز را زیر سوال ببرم اما واقعاً فیلم کوتاه در سینمای ایران جایگاه خوبی ندارد.

او افزود: همانطور که در داخل کشور فیلم کوتاه جایگاه چندانی ندارد، فیلم کوتاه ایرانی در خارج از کشور بسیار مورد توجه فستیوال‌ها و جشن‌های مختلف است. من در همکاری با یک پلتفرم خرید و فروش فیلم‌های ایرانی و خارجی شاهد محبوبیت آثار ایرانی بودم و می‌دیدم که جشنواره‌های مختلف چقدر خواهان خرید فیلم‌های ایرانی هستند اما متأسفانه این خواسته یک طرفه وجود دارد و ما افرادی که این همکاری را میسر و ارتباط را برقرار کنند، وجود ندارند و این ارتباط به صورتی که بتواند کارساز باشد برقرار نمی‌شود.

کارگردان فیلم کوتاه «11» در ادامه اظهار داشت: حداکثر هزینه‌ای که انجمن سینمای جوان امروز به عنوان تنها حامی دولتی برای ساخت فیلم‌های کوتاه می‌پردازد 30 میلیون تومان است و این در حالی است که حداقل هزینه لازم برای ساخت فیلم کوتاه در کشور ما 80 تا 100 میلیون تومان است. همانطور که یک ورزشکار با حضور در رقابت‌های خارجی و بین‌المللی با کسب مقام می‌تواند برای کشور افتخارآفرین باشد موفقیت یک فیلم کوتاه نیز می‌تواند باعث افتخار ما باشد و مسئولان می‌توانند با هزینه کردن در این زمینه توسط فیلمسازان جوانمان افتخارات بسیاری برای کشور کسب کنند. تا امروز فیلم‌های کوتاه ایران با کمترین امکانات و بودجه، بیشتری افتخارات را کسب کرده است.

این کارگردان در ادامه گفت: امروز تعداد جشنواره‌های فیلم کوتاه در جهان بسیار بیشتر از جشنواره‌هایی است که مختص فیلم‌های سینمایی بلند است. سینمای کوتاه یک مدیوم جدی است و این بحث که سینمای کوتاه مسیری برای دستیابی به سینمای بلند است بحثی منسوخ شده‌ است چرا که این نگاه کم‌کم و به مرور در ایران نیز تغییر کرده است. دولت اگر قصد دارد در عرصه‌های فرهنگی هنری برای کشور افتخاراتی کسب شود، می‌تواند این افتخارات را با هزینه کردن در ساخت فیلم‌های کوتاه کسب کند.

حاتمی تصریح کرد: شرایط از هر نظر باید برای فیلم کوتاه تغییر کند. فیلم کوتاه می‌تواند وارد چرخه اقتصادی سینما شود و می‌توان بستری برای این موضوع آماده کرد. سینمای کوتاه ما امروز پیشروتر از سینمای بلند است، تعداد فیلم‌های ارزشمند ما که ارزش دیدن دارند در فیلم‌های بلند سینمایی بسیار اندک هستند و تعداد فیلم‌های کوتاه قابل دفاع در قیاس با فیلم‌های بلند بسیار بیشتر است. امروز حتی از عنوان برخی فیلم‌های کوتاه می‌توان فهمید که این فیلم‌ها فقط برای فروش و پول در آوردن ساخته شده‌اند. فیلمسازان فیلم کوتاه دغدغه حرف زدن دارند و تکنیک را به خوبی می‌شناسند.

او خاطرنشان کرد: سینمای فیلم کوتاه ما هنوز آلوده به بحث تجاری نشده است. قطعاً سینمای تجاری به طور مطلق موضوعی منفی و آسیب‌زننده نیست اما در سینمای بلند ما بحث تجاری تنها به یک موضوع منفی تبدیل شده و در واقع بخش منفی این موضوع است که امروز در سینمای تجاری پر رنگ شده که در فیلم‌های کوتاه ما وجود ندارد. به هر حال برای کسانی که از طریق سینما ارتزاق می‌کنند برخی مواقع ورود به بحث‌های آسیب‌زننده تجاری مسأله‌ای گریزناپذیر است و بعضاً می‌بینیم که چرخه خراب اقتصادی چگونه استعدادهای ما را می‌بلعد و نابود می‌کند.

حاتمی در ادامه گفت: هر سال استعدادهای بسیاری به عرصه فیلمسازی وارد می‌شوند که از این استعدادهای حمایت و حفاظت نمی‌شود. نسل جدید که فیلم‌هایشان را در جشنواره‌های مختلف می‌بینیم بسیار با استعداد است و باید از آن‌ها حمایت شود. اگر از استعدادهای امروز سینمای ایران حمایت شود سینمای ما جایگاه مهم‌تر و ویژه‌تری در جهان به دست می‌آورد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز