معرفی کتاب هفته؛

چکیده‌ای از پژوهشی گسترده درباره بزرگ‌ترین دل‌مشغولی بشر در «قدرت اسطوره»

۱۳۹۸/۰۹/۰۷ - ۰۴:۰۶:۰۰
کد خبر: ۹۲۸۸۷۷
چکیده‌ای از پژوهشی گسترده درباره بزرگ‌ترین دل‌مشغولی بشر در «قدرت اسطوره»
جوزف کمبل در سال ۱۹۰۴ در نیویورک متولد شد و پس از ۸۳ سال درسال ۱۹۸۷ در هونولولو درگذشت. وی یک اسطوره‌شناس آمریکایی بود.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ جوزف کمبل از بزرگترین و مشهورترین نویسندگان در حوزه  شناخت اسطوره است که به خوبی در کتاب «قدرت اسطوره» تفکرات خود را بازتاب کرده و آنها را به رشته تحریر درآورده است. نوشته های جوزف کمبل، نوشته های بسیار موثر و پر تاثیر در دنیا هستند. به نظر عده ای از اهالی فن این کتاب یعنی «قدرت اسطوره» نوعی جمع بندی از تفکرات و ذهنیات نویسنده است. نویسنده در این کتاب کوشیده نشان دهد رابطه بین اسطوره های هر منطقه با انسان های معاصر و دنیای مدرن چگونه است.

کتاب «قدرت اسطوره» گفتگویی جالب و شنیدنی میان جوزف کمبل اسطوره شناس معروف و بیل مویرز درباره ابعاد اسطوره و معنای آن و تاثیر آن در زندگی ما است.این گفتگو 24 ساعته در پهنه ای وسیع جمع بندی پژوهش ها و مشاهدات کمبل درباره اسطوره و نقش آن است. در این گفت‌و‌گوی بلند که روایتی از آن در یکی از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا پخش شد، مشاهده‌ها، اندیشه‌ها، مکاشفه‌ها و پهنه‌های وسیعی که "کمبل" پیموده است منعکس می‌شود. «قدرت اسطوره» ضمن این که روایت زندگی کسی است که درباره‌ بزرگ‌ترین دل مشغولی بشر پژوهش کرده است بازتاب اسطوره‌ی تمام ملل است.

انسان‌ها در طول زندگی انسانی بر کره‌ی خاکی برای یافتن پاسخ بزرگ‌ترین پرسش، یعنی "هستی"، اسطوره‌های زیبایی را خلق کرده‌اند که از جهتی شباهت‌های ریشه‌یی با هم دارند. شاید بزرگ‌ترین واکنش انسان به انفجار فاجعه‌یی چون "سؤال" اسطوره‌سازی باشد. اما هر یک از این اسطوره‌ها نیز سرشار از پرسش‌هایی است که مکاشفه‌ی آنها به قول "مالارمه" به لذتی می‌انجامد که یگانه است و در عین حال برای هر یک از افراد بشر متفاوت. اما شاید آن چه اصل است نادیدنی است. یعنی شاید خود بشر نیز از معلق ماندن، از کامل به نتیجه نرسیدن لذت می‌برد. وقتی شما یک کار خلاق به وجود می‌آورید خودتان را باز نگه داشته‌اید، اجازه داده‌اید آن چه درون شماست، بیرون بیاید و آن چه را در بیرون است لمس کند و آن گاه دوباره باز گردد.

کتاب «قدرت اسطوره» در عین حال یک کار خلاق است با این که نقل اسطوره‌های ملل است. در این کتاب از اسطوره‌های شرقی و غربی به خوبی نام برده می‌شود و تسلط فی البداهه‌ی "کمبل" برک تاب‌های مقدسی چون، سفر پیدایش، اوپانیشادها، قرآن و ... حیرت انگیز است. "عباس مخبر" مترجم توانای این متن زیبا در مورد نام کتاب می‌گوید: "این نام خیلی هم با کتاب بی‌ربط نیست، اسطوره در جهان امروز قدرت بسیار زیادی اعمال می‌کند، در تار و پود رفتارهای اجتماعی مردم تنیده شده است. بنابراین بحث از قدرت می‌کند. قدرتی که جهان را مسخر خود کرده است.

«قدرت اسطوره» چشم انداز گسترده‌ای است در برابر ما و در واقع سوی پریشان دقیقه‌ پیچیده‌ هستی است که هنوز هم پرسش برانگیز و پوشیده است. مطالعه این کتاب می‌تواند برای هر خوانندهای جذاب باشد.

نظر شما