در برنامه «چرخ» بررسی می شود؛

از اوتیسم بیشتر بدانیم

۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۱۱:۵۰:۵۲
کد خبر: ۹۳۰۳۸۲
از اوتیسم بیشتر بدانیم
پنجاه‌ونهمین قسمت «چرخ» ساعت 19 امروز، یکشنبه 10 آذر، با موضوع "اوتیسم" روی آنتن شبکه‌ی چهار می‌رود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در این قسمت از مجله‌ی علمی شبکه‌ی چهار، حسین فروتن به‌عنوان مجری-کارشناس میز علم «چرخ» با دکتر هاشم فرهنگ‌دوست، متخصص علوم اعصاب و گفتاردرمان درباره‌ی اوتیسم گفت‌وگو خواهد کرد. 

اوتیسم یک اختلال رشد است که در سه سال اول زندگی ظاهر می‌شود. اوتیسم با تأثیر بر روی مغز کودک، رفتارهای اجتماعی و مهارت ارتباط برقرار کردن را مختل می‌کند. اوتیسم بیماری نیست، به دلیل آن‌که بیماری پاسخ پاتوفیزیولوژیک به یک محرک خارجی (مثل میکروب‌ها) یا داخلی (مثل سلول‌های سرطانی) است؛ اما اختلال به علت تفاوت در فعالیت‌های ساختاری یا عملکردی اجزای بدن حاصل می‌شود. تشخیص اختلال اوتیسم طبق رفتارهای شخص مبتلا است؛ ناتوانی در برقراری ارتباطات اجتماعی، حساسیت به نور و صدا، سکوت، پرخاشگری، حالات و حرکات غیرعادی بدن یا صورت، پرهیز از برقراری تماس چشمی، تأخیر در یادگیری حرف زدن و لحن یکنواخت از علائم اختلال اوتیسم هستند. در ایران از هر ۱۵۰ نوزاد، یک کودک مبتلا به اختلال اوتیسم می‌شود. 

در بخش روایت خبری، محمود حاج‌زمان مهم‌ترین خبرهای دنیای علم را بررسی خواهد کرد. گزارش بهزاد یوسفی از باغ ملی گیاه‌شناسی، یکی دیگر از بخش‌های پنجاه‌ونهمین قسمت «چرخ» خواهد بود.

مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند. 

«چرخ» روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

نظر شما