اولین سالگرد درگذشت زرویی نصرآباد برگزار شد

۱۳۹۸/۰۹/۱۱ - ۱۲:۴۰:۰۳
کد خبر: ۹۳۰۹۷۴
سهیل محمودی در مراسم اولین سالروز درگذشت ابوالفضل زرویی نصرآباد گفت: وفق، مدارا و صلح با جهان در شخصیت ابوالفضل زرویی نصرآباد باعث شده بود تا او زندگی مطلوب درونی داشته باشد و ویژگی در طنزهایش که رضایت از زیستن خویش را مطرح می کرد، مشخص بود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ آیین اولین سالروز درگذشت ابوالفضل زرویی نصرآباد با حضور خانواده و جمعی از هنرمندان و همکاران این هنرمند فقید عصر امروز(یکشنبه 10 آذر) در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار شد.

اسماعیل امینی: ابوالفضل زرویی برای دوری از آلودگی های فرهنگی به انزوا پناه برد

پس از قرائت قرآن کریم توسط مرتضی یراق بافان، اسماعیل امینی شاعر پیشکسوت کشورمان درباره ویژگی های اخلاقی و حرفه ای زنده یاد زرویی نصرآباد گفت: ابوالفضل زرویی از جمله هنرمندانی بود که با حکم اداری اهل فرهنگ نشده بود. به همین دلیل کارهای موثری می کرد و هیچ وقت از سر تکلیف کاری را پیش نمی برد.  

وی افزود: آدم های بزرگ مثل او سرمایه های مادی و معنوی شان را صرف فرهنگ می کنند. آدم های بزرگی که صرفا به دنبال شهرت نیستند و اگرچه از منظر عده ای ساده لوح می آیند، اما آنچه از آنها باقی می ماند، به غنای فرهنگ و هنر ما کمک می کند.

امینی خاطر نشان کرد: عده ای این روزها به اجبار و متناسب با شرایط به اصطلاح «دین اداری» دارند. در واقع تظاهر به دینداری می کنند. زرویی دین اداری نداشت به همین دلیل اگر کتاب یا سروده ای درباره ائمه می نوشت یا می سرود، به منافعش نمی اندیشید و این نقطه تمایز او با دیگران بود.

این شاعر عنوان کرد: زرویی نصرآباد ساده زندگی کرد و برای دوری از آلودگی های فرهنگی و اداری که گریبان برخی از فرزانگان و فرهیختگان را می گیرد، به انزوا پناه برد.

ناصر فیض: زرویی نصرآباد از روزمرگی ها فاصله داشت

ناصر فیض رییس دفتر طنز حوزه هنری نیز با اشاره به خصوصیات بارز این هنرمند فقید عنوان کرد: جایگاه و ویژگی های انسانی و اخلاقی والای مرحوم زرویی را هرکسی که با او نشست و برجاست داشت، می فهمید. او درک می کرد که ابوالفضل زرویی متفاوت از همه کسانی است که به روزمرگی عادت دارند.

وی ادامه داد: او با جوانان به شیوه خودشان و با فرهیختگان به شیوه خودشان برخورد می کرد. کمتر کسی شبیه او در حوزه خودش غیر قابل انکار است. زرویی در حوزه طنز چند دهه اخیر واقعا غیر قابل انکار است. هنرمندی که هم طنزپرداز ماهری باشد و شعر آیینی بگوید.  

در ادامه سروش بخشش شعر «فدای همت مردی که داد آخر دست» زرویی نصرآباد را خواند.

سهیل محمودی: وفاق و صلح با جهان در آثار زرویی نصرآباد بارز بود

همچنین سهیل محمودی نیز صحبت هایش را درباره ابوالفضل زرویی نصرآباد با این بیت از صائب تبریزی آغاز کرد :

«چون سایه مرغان هوا در سفر خاک... آزار به موری نرساندیم و گذشتیم»

وی افزود: یکی از مصادیق این بیت، دوست نازنینم ابوالفضل زرویی نصرآباد بود. غریبانگی و مهربانی اش او با همه آدم ها زبانزد بود. من از سال ۷۰ با او در‌ارتباط بودم و وفق، مدارا و صلح با جهان باعث شده بود تا زندگی مطلوب درونی داشته باشد. این مطلوبیت درونی در طنزهایش که رضایت از زیستن خویش را مطرح می کرد، مشخص بود. هرچند که جهان با او به خوبی مدارا نکرد.

این شاعر ادامه داد: عمران صلاحی، حسن حسینی و ابوالفضل زرویی نصرآباد دوستان درگذشته ی من در حوزه طنز هستند که متعلق به نسل های مختلف اند  و باید بگویم که طنزهایشان جنسی عمیق داشت. از آن دسته طنزهایی که آدم را به گریه وامی دارد.

در ادامه این مراسم امید مهدی نژاد متن طنزی را در توصیف شخصیت ابوالفضل زرویی نصرآباد خواند.

محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، محمد زرویی نصرآباد برادر مرحوم زرویی و مدیرعامل سپهر سوره هنر، محمدعلی بهمنی، سهیل محمودی، اسماعیل امینی، ناصر فیض، سروش بخشش، علیرضا لبش، امید مهدی نژاد، عباس حسین نژاد، روح الله احمدی و... از حاضران در این مراسم بودند.

مراسم

مراسم

نظر شما