در اکران خصوصی«لیلاج»؛

فیلمسازی در این فضا سخت است!

۱۳۹۸/۰۹/۲۴ - ۰۵:۵۷:۰۰
کد خبر: ۹۳۰۹۷۸
فیلمسازی در این فضا سخت است!
سارا خسروآبادی، فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون است که تا به حال فیلمنامه سریال‌های متعددی مانند هفت سنگ، نابرده رنج، قلب یخی 3 و... به نگارش درآورده است.

سارا خسروآبادی درگفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا پیرامون علت ساخت فیلم «لیلاج» و معنی نام این فیلم گفت: درواقع «لیلاج» معنی لغوی قمارباز را دارد و اساسا قمار نقش مهمی را در این قصه ایفا می‌کند یدین خاطر که نقد معضل قمارکردن یکی از دغدغه های اصلی آقای یاری کارگردان این فیلم بود ایشان فضایی که در فیلم مشاهده خواهید کرد را به خوبی از نزدیک می‌شناختند. طرح اولیه کار از خودشان بود و زمانی که  این طرح را با من درمیان گذاشتند به کمک یکدیگر این طرح را بسط و گسترش دادیم و بعد از آن شخصیت‌ها جای خود را پیدا کردند روابط در این فیلم مشخص شد و وارد مرحله نگارش شدیم.

نام فیلم در ابتدا فصل شکار بود که هیچکدام از عوامل هم از نام فیلم رضایت نداشتیم و به «لیلاج» تغییرش دادیم چون بهترین اسمی بود که می‌توانست مفهوم و معنی قمار را به مخاطب برساند.

او در ادامه درمورد نحوه انتخاب بازیگران فیلم اظهار داشت: درکل من هنگام نوشتن فیلمنامه هیچ بازیگر خاصی برای شخصیت‌هایی که می‌نویسم مدنظرم نیست که بخواهم بگویم از ابتدا نقش رعنا را برای خانم محیا دهقانی نوشتم و اینکه موقع نوشتن فیلمنامه به بازیگر فکر نمی‌کنم به عقیده من بسیار خوب است و در مرحله پیش تولید می‌تواند کار رابه سمت جلو پیش ببرد.

البته که من اصلا در جریان این که چه کسی را به کدام نقش می‌خواهند انتخاب کنند نبودم اما الان به نظرم انتخاب‌هایی که برای شخصیت‌های داستان شده همگی انتخاب‌های عالی و درستی بوده است به طور مثال خانم دهقانی با اینکه تجربه چندانی در مقوله بازیگری ندارند واقعا برای این کار و نقش خودشان زحمت فراوانی کشیدند و این را در نظر داشته باشید با این که نقش رعنا خیلی جذاب بود و به نظرم بسیاری از بازیگران خانم علاقه به ایفای این نقش داشتند اما آن قدر نقش پرزحمتی و شرایط فیلمبرداری هم سخت بود که افراد زیادی بازی در این نقش را نپذیرفتند. واقعا تمام عوامل گروه زحمت زیادی کشیدند.

خسروآبادی در پایان در مورد وضعیت فروش این فیلم بیان کرد: همیشه همه ما از وضعیت فروش یعنی در واقع وضعیت اکران ناراضی هستیم. از ابتدا تصور ما در مورد این فیلم این نبوده که قرار است در حد فیلمی مانند «مطرب» و یا «هزارپا» فروش داشته باشد. این فیلم مختصات خودش را دارد ژانر این کار اجتماعی است و سعی کردم با فضایی که فیلم در آن ساخته شده جذابیت‌هایی را به لحاظ قصه گویی، صحنه پردازی و .. برای مخاطبان ایجاد کنیم. به عقیده من مقایسه این فیلم با فیلم‌هایی در ژانر و ساختارهای دیگر اشتباه است. فاکتورهای گوناگونی در فروش یک فیلم تاثیرگذار است مانند بازیگران یا میزان تبلیغات هر فیلم برای خودش به صورت جداگانه باید بررسی شود. اگر فیلمی را مردم بپسندد در واقع حق خودش را گرفته و هیچ تبلیغی مهمتر از رضایت مردم و اینکه خودشان دهان به دهان اسم فیلم را تبلیغ کنند نیست. ادعا نمی‌کنیم فیلم عالی و بدون نقصی ساخته‌ایم اما این یک تجربه ارزشمند است به‌خصوص در این فضا که کارکردن بسیار دشوار و سخت است.

نظر شما