نظر یک ناشر در خصوص معافیت مالیاتی حوزه فرهنگ و هنر:

نصرالهی: من با هرگونه معافیت مالیاتی مخالفم!

۱۳۹۸/۰۹/۱۷ - ۰۹:۲۵:۱۸
کد خبر: ۹۳۳۳۰۰
نصرالهی: من با هرگونه معافیت مالیاتی مخالفم!
​یک ناشر در خصوص حذف معافیت مالیاتی هنرمندان معتقد است، باید استقلال فرهنگ و هنر از دولت حفظ شود چون در غیر این صورت، کارکرد اصلی خود را که انتقاد است، از دست می دهد و دیگر به هیچ دردی نمی خورد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، سمیه نصرالهی، ناشر در گفتگو با برنامه زنده رادیویی گیومه در خصوص بحث معافیت مالیاتی شاخه های فرهنگ و هنر در گفتگو با علی جعفری کارشناس مجری و منتقد گفت: من با هر گونه معافیت مالیاتی مخالف هستم. من مالیات را پرداخت می‌کنم. نه تنها من، بلکه بسیاری از ناشران دیگر با اینکه گفته شده، شما معافیت مالیاتی دارید، اما پرداخت می کنیم. دفاتر مالیاتی قبول نمی کنند. مشکلی است که ما چند سال است یعنی اتحادیه ناشران و اداره مالیات. هر سری هم ما اعتراض می زنیم، به شورای حل اختلاف برده می شود و باز هم در نهایت ما مالیات را پرداخت می کنیم. 

وی افزود: تا الان هم ما معاف از مالیات نبوده ایم. اما موافقم. من فکر می کنم مالیات نگرفتن، کمکی به بحث فرهنگی حتی هنر نمی کند. اولا اینکه فرهنگ و هنر باید استقلالش را از دولت حفظ کند چون کارکرد اصلی اش انتقاد است. اگر این را از آن بگیرند، به چه دردی می خورد. فکر می کنم دولت باید از مصرف کننده حمایت کند یعنی تماشاگر تئاتر یا فردی که کتاب می خرد. بازار رونق پیدا می کند. مشکل ما این است که اقتصادمان خراب است. 

این ناشر در ادامه بیان کرد: انتشارات ما کتاب های نمایشنامه را به چاپ می رساند. این بخشی از علایق شخصی به حساب می آید. اما کتاب های دیگری هم داریم که برای ما توجیه اقتصادی دارد و از آن درآمدزایی می کنیم. اینطور نیست که شرایط طوری باشد که هیچ انتشاراتی سودی نمی برد و بازار کتاب آنقدر خراب است که هیچ کاری نمی توان کرد. اگر اینطور بود بسیاری از انتشاراتی ها باید تعطیل می کردند و می رفتند. 

نصرالهی ادامه داد: ما در نمایشگاه کتاب که تجربه خوبی داشتیم و داریم، بن های مستقیم به مردم داده می شود. این بسیار مفیدتر است تا اینکه بخواهند مستقیما مالیات ندهیم یا بدهیم. این بن ها اگر در حوزه های دیگر هم ورود کند و تعلق بگیرد، به صورت مستقیم هنر و ادبیات وارد سبد خانوار می شود. 

این ناشر تاکید کرد: تجربه من درباره کتاب این است که دانشجویان تشنه کتاب که شاید وضعیت اقتصادی خوبی هم ندارند، می آیند و حتی بن های همکلاسی های خود را هم می خرند. این شرایطی را به وجود می آورد که چون تعداد مشخصی را می تواند خرید کند، ناچار است، انتخاب خوبی داشته باشد. اگر یک سال از نشری که کتاب خوب نداشته است، استفاده کند، سال بعد دیگر این کار را نمی کند. فکر می کنم اگر این امر در حوزه تئاتر هم بیفتد، مخاطب می تواند سره را از ناسره تشخیص دهد.  

گفتنی است، برنامه زنده رادیویی گیومه به تهیه کنندگی حسین معصومی،گویندگی مهدی طهماسبی، با حضور کارشناس مجری علی جعفری، شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 9 صبح از موج 5/107 قابل دریافت است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز