منصور لشکری قوچانی:

سرمایه گذاری در سینمای ایران ضرر است/چرخ سینما فقط با فیلم های تجاری می چرخد!

۱۳۹۸/۱۰/۲۱ - ۰۵:۵۶:۰۰
کد خبر: ۹۴۱۳۷۲
سرمایه گذاری در سینمای ایران ضرر است/چرخ سینما فقط با فیلم های تجاری می چرخد!
تهیه کننده فیلم هایی چون «قاتل اهلی»، «هفت ماهگی»، «عصر یخبندان» و ... در مورد راه تامین هزینه‌های فیلمسازی درصورت شکست در گیشه، تاثیر فیلم بر کارنامه هنری یک تهیه‌کننده و رسالت اصلی سینما، به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

منصور لشکری قوچانی، در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، با اشاره به شکست فیلم‌های سینمایی در گیشه گفت: در حال حاضر از 57 فیلمی که امسال اکران شده است، فقط 5 فیلم توانسته هزینه خود را دربیاورد. حتی فیلم‌های «شبی که ماه کامل شد» و «متری شیش و نیم» هم ضرر کردند. این درصورتی است که بودجه اکثر فیلم‌ها از دولت و سر سفره مردم تامین می‌شود، مگر اینکه فردی درآمد نامحسوس داشته باشد و فقط بخواهد از اسمش برند بسازد.

تهیه‌کننده فیلم «قاتل اهلی» درمورد تاثیر وجود فیلم شکست خورده در کارنامه هنری یک فیلمساز بیان داشت: در ایران اینگونه نیست که اگر تهیه کننده‌ای فیلمش نفروشد، دیگر هیچ فیلمی را نسازد. ما تهیه کنندگانی را داریم 4 یا 5 فیلم‌شان ضرر مالی داده اما همچنان فیلم می‌سازد یا کارگردانانی که هنوز فیلم‌شان اکران نشده اما فیلم بعدی را شروع می‌کنند.

او ادامه داد: خوشبختانه من تا حالا ضرر نکردم اما دلیل اینکه این سال‌ها کم کار شدم این است که سرمایه‌گذاری در سینمای ایران مساوی است با ضرر. با توجه به وضعیت اقتصادی موجود در جامعه اگر کسی هر فیلمنامه‌ای را بسازد تقریبا ضرر خواهد کرد مگر اینکه بخواهد استفاده دیگری کند.

لشکری قوچانی در ادامه با اشاره به رسالت اصلی سینما اظهار کرد: من معتقدم سینما یک کالای فرهنگی است اما یک‌سری افراد آن را منبع درآمد خود قرار دادند که این هم به فرهنگ جامعه لطمه می‌زند و هم سطح سلیقه مردم را پائین می‌آورد. کسانی که الان کار می‌کنند فقط به جنبه تجاری اهمیت می دهند و برایشان فرق ندارد برج بسازند یا فیلم سینمایی. اینکه می‌گویند برخی کارگردانان بفروش هستند را قبول ندارم اما متاسفانه چرخه سینما از راه فیلم های تجاری می‌چرخد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز