رضا درستکار:

انتخاب «قاتل و وحشی» برای حضور در جشنواره فجر / نباید از جشنواره انتظار شگفتی داشت!

۱۳۹۸/۱۰/۲۵ - ۰۵:۵۷:۰۰
کد خبر: ۹۴۸۸۴۳
انتخاب «قاتل و وحشی» برای حضور در جشنواره فجر / نباید از جشنواره انتظار شگفتی داشت!
رضا درستکار با اشاره به اینکه در شرایط حاضر نمی‌توان انتظار زیادی از فیلم‌های جشنواره فجر داشت تأکید کرد که در انتخاب آثار هیچ پیشنهادی به او به عنوان یکی از اعضای هیأت انتخاب نشده است.

رضا درستکار، منتقد سینما و عضو هیأت انتخاب سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: امسال در هیأت انتخاب هیچ توصیه‌ای به من برای انتخاب یا عدم انتخاب فیلمی خاص نشد، من فردی مطبوعاتی و منتقد سینما هستم و همه می‌دانند که در این صورت موضوع را با رسانه‌ها مطرح می‌کنم. تأکید می‌کنم هیچ توصیه یا پیشنهادی به من در انتخاب فیلم‌ها نشد و بعید می‌دانم توصیه‌ای به دیگر اعضای هیأت انتخاب نیز شده باشد.

درستکار خاطرنشان کرد: آرا در هیأت انتخاب به این شکل مهندسی می‌شود که افراد حاضر در هیأت از هر سلیقه‌ای باشند همان سلیقه بیشتر رأی می‌آورد. من به عنوان یک منتقد شاید بیشتر سعی داشته باشم که آثار مستقل به جشنواره راه پیدا کنند و افرادی که به سینمای مقاومت و سینمای دفاع مقدس اهمیت می‌دهند شاید به این فیلم‌ها بیشتر رأی داده و در نتیجه همین آثار در جشنواره بیشتر راه پیدا کنند. اگر چنین وضعیتی را مهندسی می‌دانند بله می‌توان آن را مهندسی دانست اما به مهندسی به معنای پیشنهاد به اعضای هیأت انتخاب را به هر شکل تکذیب می‌کنم. همه کسانی که در این هیأت حضور داشتند اعتباری دارند که با انتخاب‌های غلط این اعتبار را از بین نمی‌برند و با توجه به اینکه فیلم‌ها در جشنواره دیده می‌شوند قطعاً اگر انتخاب‌ها بر اساس پیشنهادها و توصیه‌هایی باشند همه متوجه این مسأله می‌شوند.

او افزود: کسانی که امروز به عدم حضور برخی فیلم‌ها در جشنواره اعتراض دارند به نام‌ها توجه دارند و فیلم‌های ساخته شده را ندیده‌اند. ما 89 فیلم دیدیم و از بین این آثار فیلم‌ها را انتخاب کردیم. من به شخصه از دوست‌داران سینمای رضا درمیشیان هستم و به فیلم او رأی دادم اما انتخاب‌ها تنها بر اساس آرای من نبوده و احتمالاً «مجبوریم» مورد پسند دیگر دوستان نبوده است.

این منتقد در ادامه گفت: فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله به دلیل یک دعوای حقوقی کنار گذاشته شد، طبق قانون مشکل حقوقی مقدم بر دیگر مسائل است. برای این فیلم در خانه سینما و وزارت ارشاد پرونده ایجاد شده که از دبیر جشنواره خواسته شد قبل از جمع‌بندی آرای هیأت انتخاب فیلم «قاتل و وحشی» از لیست انتخابی فیلم‌ها خارج شود. هیأت انتخاب با این مسأله مخالفت کرد اما در صورت انتخاب «قاتل و وحشی» امکان حضور آن در جشنواره وجود نداشت.

درستکار در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: قطعاً اگر مشکل فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» در مدت زمان تعیین شده حل شود در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. این فیلم سینمایی مورد تأیید هیأت انتخاب بوده و فکر می‌کنم بتواند از آثار مورد توجه جشنواره باشد.

عضو هیأت انتخاب سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: فکر می‌کنم شرایط عمومی کشور به شکلی است که محصولات در نسبت با این شرایط قرار دارد و امسال مثل همیشه با یک جشنواره متوسط روبرو هستیم. با توجه به شرایط حاضر و البته فیلم‌هایی که دیدیم نباید از این جشنواره انتظار وجود فیلمی شگفت‌انگیز داشته باشیم. با توجه به شرایط حاضر کشور همین سینمایی که امروز داریم هم جای شکرگذاری دارد.

او در پایان خاطرنشان کرد: من به تمام دوستان منتقد و اصحاب رسانه که منصفانه نتیجه آرای هیأت انتخاب را نقد می‌کنند حق می‌دهم، به هر حال هر کاری باید مورد نقد و بررسی قرار بگیرد ولی باید این موضوع را هم در نظر داشت که ما این آثار را از بین 89 فیلم انتخاب کرده‌ایم که هنوز هیچکس آن‌ها را ندیده و طبیعتاً منتقدان هنوز نمی‌دانند که با چه آثاری مواجه هستند. به نظر من آثار انتخاب شده در جشنواره فیلم فجر بهترین آثار سال 98 سینمای کشور هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز