بهرام دهقانیار:

موسیقی متن در ایران برای از بین بردن ایراد فیلم‌ استفاده می‌شود / تهیه‌کننده‌ها اغلب مذهبی هستند و شناختی از موسیقی ندارند

۱۳۹۸/۱۰/۲۵ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۹۴۹۱۵۰
موسیقی متن در ایران برای از بین بردن ایراد فیلم‌ استفاده می‌شود / تهیه‌کننده‌ها اغلب مذهبی هستند و شناختی از موسیقی ندارند
بهرام دهقانیار کارکرد موسیقی متن در فیلم‌های ایرانی را برای از بین بردن ایراد آثار عنوان کرد.

بهرام دهقانیار، آهنگساز و سازنده موسیقی متن فیلم، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: من آثار کشور خودمان را چندان دنبال نمی‌کنم اما در تحلیلی کلی باید بگویم تعداد کسانی که به معنای واقعی به کارشان تسلط دارند در اقلیت هستند. متأسفانه تهیه‌کننده‌های ما سعی دارند با کمترین هزینه آثار خود را به نتیجه برسانند و تمام تلاش آنها بر این است که با کمترین دردسر فیلم خود را بسازند.

دهقانیار خاطرنشان کرد: در این شرایط طبیعتاً قدیمی‌ها که دستمزد بیشتری می‌گیرند بیکار هستند یا نمی‌توانند بر ایده‌های خود بیشتر تمرکز کنند. به همین دلیل در این شرایط قطعاً نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شود. با این حال باید بگویم با معیارهایی که در داخل کشور مطرح است همچنان شاهد آثاری هستیم که واقعاً قابل دفاع هستند.

آهنگساز مجموعه تلویزیونی «پدر سالار» با تأکید بر اهمیت شناخت موسیقی توسط تهیه‌کننده‌های سینما، گفت: متأسفانه بالای 60 درصد تهیه‌کننده‌های ما شناخت هنری چندانی به موسیقی فیلم ندارند. به نظر من در وهله اول در این موضوع تهیه‌کننده مطرح است که باید سواد موسیقایی بالایی داشته باشد و البته به موسیقی اهمیت بدهد اما متأسفانه اکثر تهیه‌کننده‌های ما به دلیل مذهبی بودن و کمبود بودجه توجه چندانی به موسیقی متن ندارند. از طرفی کارگردان‌های ما نیز تمرکز اصلی‌شان بر بازی بازیگران، فیلمبرداری و... است. کارگردان ایرانی به لنز دوربین فیلمبرداری بیشتر از موسیقی متن فیلمش اهمیت می‌دهد و بیشتر برای رفع عیب و ایرادهای فیلمش به سراغ موسیقی متن می‌آید. به این معنی که در سینمای ایران موسیقی متن مکمل فیلم است نه در خدمت فیلم.

این آهنگساز در ادامه اظهار داشت: موسیقی متن در سینما از ابتدا در جهت تائید و تشدید ایده‌های حسی داخل فیلم بوده و کارگردان‌ها به وسیله موسیقی اتفاقات درون فیلم را دراماتیزه‌تر می‌کنند، به طوری که فضای ترسناک را ترسناک‌تر یا فضای غمگین را غمگین‌تر می‌کنند اما در ایران وقتی فضای مورد نیاز که باید توسط تصویر به دست بیاید ایجاد نشده، کارگردان به سراغ موسیقی می‌رود و از آنجا که ساخت موسیقی جزو آخرین مراحل تولید است دیگر بودجه‌ای که برای ساخت فیلم در نظر گرفته شده به اتمام رسیده و سعی در این است که کمترین هزینه‌ها برای موسیقی صورت بگیرد.

او افزود: امروز در مدارس و دانشگاه‌ها، افراد بسیاری را می‌بینم که به ساخت موسیقی فیلم علاقه دارند و قصدشان فعالیت تخصصی در این زمینه است، همچنین پیام‌های بسیاری از افراد مختلف در فضای مجازی دریافت می‌کنم که علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه هستند. امروز این رشته در موسیقی یک رشته تخصصی شده و هر کس وارد این حرفه می‌شود یادگیری موسیقی برای او به تنها کافی نیست. افراد باید ساخت موسیقی در خدمت تصویر را یاد بگیرند و لازمه این کار شناخت سینما است. من به همه شاگردهایم تأکید می‌کنم که دوره‌های اصلی سینما را از دهه 30 میلادی گرفته تا امروز دنبال کنند و با تجزیه و تحلیل به یک شناخت کامل در این حوزه برسند.

دهقانیار در پایان اظهاراتش تأکید کرد: موسیقی‌دان‌هایی که در زمینه آهنگسازی برای فیلم فعالیت می‌کنند باید سیر تحول موسیقی فیلم را بشناسند تا به یک تحلیل و تجربه کامل در این زمینه برسند. متأسفانه امروز افرادی که در حوزه موسیقی متن تجزیه و تحلیل دارند بسیار اندک بوده و بخش تحقیقاتی در این حوزه بسیار ضعیف است. به نظر من همه آهنگسازهای ما باید فیلم‌های روز دنیا را ببینند و تحولات موسیقایی دنیا در حوزه آهنگسازی فیلم را بشناسند و این شناخت را در خدمت تولید اثرشان قرار دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز