در برنامه «مصیر» شبکه چهارسیما عنوان شد؛

نبوغ سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در صحنه های نبرد

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۱۴:۵۶:۱۹
کد خبر: ۹۴۹۸۵۱
هفتمین قسمت از فصل چهارم برنامه‌ی تلویزیونی «مصیر» کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما، یک‌شنبه 22 دی ماه به مناسبت شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با موضوع « نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در محور مقاومت‌» روی آنتن رفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مهمان این قسمت برنامه دکتر حسین شیخ الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه و معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ابتدا درباره ی مفهوم مقاومت به شکل امروزی تشریح کرد: «اصل مقاومت در آیات قرآن است. در واقع دستور مستقیم به پیامبر است که پایداری کن. در شکل جدید امام خمینی (ره) با خلوص و اعتقاد به خداوند و اعتقادات خود به عاشورا و اهل بیت پایه گذار فرهنگ جدید مقاومت بودند. این فرهنگ آمیختگی دین و سیاست، دنیا و آخرت است و در روشی که در انقلاب راهنمای ملت ما بود، عشق به خدا، عشق به ولی خدا و حضور موثر در صحنه تمرین شد. این حضور، دشمن را از بین برد. به نظر من بزرگترین ویژگی امام اخلاص بود. او تسلیم کامل در برابر خدا بود. اعتقادات به ولایت تکریمی و تشریعی خداوند داشت. امام هم با خودش صادق بود هم با مردم. مردم به صداقت او ایمان آورده بودند به همین دلیل هم در انقلاب هم در جنگ از او پیروی کردند. من فکر می‌کنم مردم در سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هم این ویژگی ها را دیدند. هم اخلاص او و صداقت او با خودشان را باور داشتند. مردم باور داشتند که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هر چه را دارد در راه خدا و ایمان به خدا و در جهت استقلال این کشور و مردم گذاشته است و آزاده است.»

شیخ الاسلام در توضیح دلیل شناخته شدن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: «فرماندهی نیروی قدس، فرماندهی علنی و تبلیغاتی نبود. فکر می‌کنم در برهه‌هایی و بعد از پیروزی ها مثلا در سال 2000 که اسرائیل مجبور به عقب نشینی در لبنان شد و در سال 2006 که پیروزی هایی در محور مقاومت به دست آمد، اشتیاق مردم برای شناخت کسی که این تدبیرها را می اندیشد و فرماندهی را به عهده دارد باعث شناخته شدن ایشان شد. اوج شناخته شدن ایشان جنگ با داعش بود. در جنگ با داعش چون در ظاهر جنگ مسلمانان بود نیازمند توضیح در جهان اسلام بودیم. به همین دلیل به نظر می‌رسد که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ناچار شدند به صحنه تبلیغات بیایند و برای توضیح در جمع مردم حضور داشته باشند. از اینجاست که شخصیتشان شناخته می‌شود.»

شیخ الاسلام افزود: «هر جا ظلمی بود، به خصوص ظلمی که با حضور غربی ها و آمریکایی ها ایجاد شده بود، مظلوم خودش را با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و رهبر معظم انقلاب اسلامی می شناخت. بارزترین مصداق این ظلم در فلسطین است. آمده اند کشورش را گرفته اند، خودش را می کشند، بچه اش را می‌گیرند و همه چیز را زیر پایشان له می کنند. ماجرای فلسطین در قلب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود به دلیل ظلم ستیزی‌اش. آمدن هنیه به ایران توسط مصر ممنوع شده بود ولی ایشان در تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شرکت کرد و در سخنرانی خود به او گفت شهید قدس.» 

شیخ الاسلام درباره ی محور مقاومت ادامه داد: «وقتی به زندگی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نگاه می کنید عاشق اهل بیت است اما در ظلم ستیزی به ظالم و مظلوم توجه دارد نه مذهب و... . در یمن و لبنان و عراق و سوریه هم این را می‌بینید. نوع مقاومتی جنگ فقط کشتار و درگیری نیست. فرماندهی و سازماندهی و آمادگی می خواهد و سال ها برای آن برنامه ریزی می‌شود.»

شیخ الاسلام ویژگی های فرماندهی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را این طور بیان کرد: «همه معتقدیم که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با استعداد بود و به فهمش از صحنه های نبرد اعتراف داریم. ارتش هایی که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در محور مقاومت در منطقه از ملیت های مختلف به‌شکل نامنظم تشکیل داده بود و توانایی آموزش به آن ها و سازماندهی آن ها و به کارگیری آن ها با برنامه ی دقیق و مشخص و هدف مشخص اهمیت خیلی زیادی دارد. این نوع فرماندهی و به کارگیری هر فرد بسته به نوع شخصیتش و توانایی و فهمش به دست ایشان انجام شده است. می خواستند وحشی گری و اجرای احکام توسط داعش را به عنوان اسلام به جهان معرفی کنند. می خواستند بدیلی در برابر جمهوری اسلامی ایران درست کنند و بگویند این هم نوعی از اسلام است ولی جلویش گرفته شد. و نشان دادند داعش فرهنگ اسلام نیست فرهنگ استکبار غربی است. ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی کار بارزی برای امریکا نبود. در این سفر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی رسما نماینده ایران برای انتقال پیام به نخست وزیر عراق بود. جزئیات سفر ایشان کامل مشخص بود و به این شکل ترور شدند. این ترور کار بزرگ اطلاعاتی نبود.»

شیخ الاسلام اثر حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در صحنه جنگ را بیان کرد: «سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بسیار شجاع و بی باک بود و معتقد بود اگر جلو نروم نمی توانم فرماندهی کنم و برای فرماندهی درست باید بدانم در صحنه چه خبر است. این حضور در صحنه بعد دیگری هم دارد؛ فردی که در حال جنگ است با دیدن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی انگیزه پیدا می‌کند. تقریبا همه ی فرماندهان جبهه مقاومت مثل سید عباس موسوی و حاج عماد مغنیه اینگونه بودند. این فرماندهان از یک تفکر هستند و مانند هم شهید می‌شوند.»

شیخ الاسلام درباره ی اتفاقات بعد از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: «بزرگترین حادثه بعد از شهادت ایشان استقبال مردم است. می خواستند با شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی راه مقاومت مخدوش شود و از بین برود. راهبرد استکبار بعد از انقلاب همواره این بوده است که ملت ایران، ملت عراق را بکشد و برعکس که 8 سال هم موفق بوده است. با شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس باهم و به عبارتی شهادت 5 ایرانی و 5 عراقی باهم و حضور مردم در شهرهای مختلف عراق و ایران بلاشک محور مقاومت تقویت شد. ثمرات حضور آقای هنیه به عنوان سمبل جهان سنت و رهبر معظم انقلاب به عنوان امام شیعه و رابطه خاص میان مقاومت و ولایت در آینده مشخص می شود. بلاشک یکی از دلایل تعالی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تا این حد، رابطه ی شخص او با ولایت است.»

شیخ الاسلام ادامه داد: «کسی نیست که نداند سردار شهید حاج قاسم سلیمانی عاشق رهبر معظم انقلاب بود و زندگی اش را در این راه فدا می کرد. ما دنبال عدالت و برچیده شدن ظلم هستیم. مقاومت فقط ایمان نیست فقط شجاعت نیست فقط شهادت نیست. مقاومت به لحاظ تجهیزات نظامی و فناوری هم از استکبار جلو افتاده است.»

شیخ الاسلام آینده مقاومت را پیش‌بینی کرد: «اخراج آمریکایی ها از منطقه از عراق شروع می‌شود و عراق منسجم تر میشود. عراق بیش از سایر کشورهای منطقه نفت دارد و بیش از هر جایی منطقه ی کشف نشده نفتی و کشف شده ی استخراج نشده ی نفتی دارد. آمریکا در اولین حضور خود در عراق به سراغ وزارت نفت رفتند و اولین قانونی که تحمیل کردند قانون مشارکت در تولید در همین مناطق بود. یکپارچگی مقاومت میان ایران و لبنان و سوریه و فلسطین و یمن حاصل می‌شود.سعودی‌ها به دنبال آتش بس موقت هستند اما انصار الله فقط آتش بس دائمی را قبول می‌کند. یمن یکی از آنجاهایی است مقاومت پیروزی هایی خواهد داشت.»

حسین شیخ الاسلا در پایان گفت: «تایید مردمی مهم ترین شاخصه یک پدیده در این جهان است. تایید مقاومت تا کنون به این شکل رقم نخورده بود و استقبال مردم نقشه های اسکبار برای نابودی مقاومت را برهم زد.»

در بخش های دیگر برنامه، صحبت هایی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و واکنش ها به شهادت او پخش شد.

مجموعه ی «مصیر» به تهیه کنندگی کاوه امیری جاوید و پژوهشگری هدی محمدی و اجرای محمدمهدی ابراهیمی نصر در گروه اجتماعی شبکه چهار سیما تولید می‌شود و یکشنبه ها ساعت 21 از شبکه چهار سیما پخش می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز