به بهانه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر؛

دارسنج: داوران جشنواره فجر داور نیستند

۱۳۹۸/۱۱/۲۲ - ۰۴:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۵۶۸۹۵
دارسنج: داوران جشنواره فجر داور نیستند
محسن دارسنج امسال با فیلم «لباس شخصی» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد نظرات خود را درمورد زمان نمایش فیلمش برای اهالی رسانه بیان کرد که در ادامه از نظر می گذرانید.

محسن دارسنج، طراح چهره پردازی فیلم «لباس شخصی»، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در پاسخ به این سوال که چه مواردی در رقابت جشنواره فیلم فجر در بخش چهره‌پردازی مدنظر داوران است؟ گفت: در بخش گریم و چهره پردازی برای داوران جشنواره فیلم فجر هیچ مورد و آیتمی مد نظر نیست چرا که آن‌ها تخصصی در این زمینه ندارند.

این چهره‌پرداز سینما درمورد حضور فیلم «لباس شخصی» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اظهارداشت: فیلم «لباس شخصی» در بخش نگاه نو جشنواره فجر حضور دارد به همین علت زحمات عوامل مورد ارزیابی داوران قرار نمی‌گیرد. زمانی که تعدادی داور هیچ‌گونه تخصصی در زمینه چهره‌پردازی ندارند؛ بخواهند درمورد گریم اظهار نظر کنند همانند این می شود که من درمورد ساخت یک ساختمان نظری ارائه کنم به همین علت نمی‌توان روی قضاوت داوران حساب باز کرد. به طور مثال فیلم «ماجرای نیمروز ۱» که در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و سیمرغ بهترین فیلم را بدست آورد اما در بخش چهره پردازی گفتند در این فیلم برای گریم هیچ کار خاصی اتفاق نیفتاده بود و در پاسخ گفتم مگر باید اتفاق خاصی رخ می داد یا مثلا باید برای شخصیت‌ها شاخ می گذاشتم و می گویند که گریم یعنی شخصیت پردازی، گریم این نیست که من دندان برای شخصی بگذارم یا دندان‌هایش را بردارم یا دستش را قطع کنم گریم معنیش شخصیت پردازی است. متاسفانه هیچ کدام از داوران تخصصی در زمینه گریم ندارند و آنهایی که تخصصش را دارا هستند کاملا غیر حرفه‌ای عمل می‌کنند و از روی بغض و کینه قضاوت می‌کنند و داوران ما داور نیستند.

دارسنج درمورد اینکه برنده شدن و دریافت سیمرغ جشنواره فجر به لحاظ مادی و معنوی چه تاثیری در حرفه شان دارد بیان داشت: در یک زمانی تاثیر به سزایی داشت اما همگان متوجه شدند که جشنواره فجر یک جشنواره پیش بینی شده است و به آن اندازه که در گذشته جوایزش به لحاظ معنوی به درد بخور بود الان دیگر ارزشی ندارد درواقع آن اصلاتی را که داشت ازدست داده است چراکه شاهدش هستیم که چندین سال که هیچکس کاندیداها و کسانی را که برای دریافت سیمرغ انتخاب می کنند را هیچکس قبول ندارد. این جشنواره یک جشنواره مسابقه گونه نیست بلکه یک جشنواره فرمایشی است و هرشخصی که می آید می خواهد ساز خودش را بنوازد. انگیزه ای برای این جشنواره ندارم. نظرات جشنواره منتقدان، خانه سینما و جشن سینما را دارم و همین‌ها برایم در کار حرفه‌ای کافی است. آن زمان که «ماجرای نیمروز» در جشنواره فیلم فجر در بخش چهره پردازی حتی کاندیدا نشد من به عنوان طراح چهره پردازی آن فیلم در جشن منتقدان که به عقیده من از نظر جایزه و انتخاب اشخاص یکی از معتبرترین جشن‌هاست، جایزه بهترین چهره پردازی را بدست آوردم پس نتیجه می‌گیریم یا حدود 250 منتقد نمی‌دانند و اشتباه رای می‌دهند و یا 5 داور جشنواره فجر.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز