نگاهی به فیلم «روز بلوا»؛

غوغای پولشویی در جشنواره فیلم فجر!

۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۰۴:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۶۱۶۰۹
غوغای پولشویی در جشنواره فیلم فجر!
محسن سیف همزمان با اکران فیلم های جشنواره فجر در آبادان، برای فیلم سینمایی «روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی دست به قلم شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ محسن سیف درمورد فیلم سینمایی «روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی نوشت: این روزها همه جا صحبت از پولشویی، رانت، اختلاس و سند سازی است. وقتی روی گیشه ها به روزنامه ها نگاه می کنی، وقتی اخبار را از تلویزیون دنبال می کنی، یا چرخی از شبکه های اجتماعی می زنی روزی نیست که در این خصوص صحبتی صورت نگیرد. حالا بهروز شعیبی بعد از ساخت فیلم‌هایی چون دارکوب، سیانور و دهلیز، روز بلوا را با همین مضمون روی پرده برده است. فیلمی پر از پولشویی، رانت و فساد مالی. سازمان رسانه ای اوج نیز که سال های زیادی است مشارکت در تولید فیلم‌های سینمایی خاص، تاریخی و انقلابی دارد  و کمتر فیلمی با متدهای جامعه ی امروزی ساخته است حالا به اینگونه، اعتراضش را به مسایل مالی و گردش های نامتعارف پولی در ایران نشان می دهد.

عماد ربیعی روحانی فیلم(با بازی بابک حمیدیان)، از چهر های سرشناس و رسانه ای در امور خیریه است، او بارها در برنامه های زنده تلویزیونی بر لزوم مجازات مدیران خطا کار برای رعایت حق الناس و جلوگیری از فساد اصرار ورزیده است.

پدر همسر عماد(با بازی داریوش ارجمند) فردی متمول و سرمایه گذار است، که در امور ساخت و ساز و تجارت شهره است، در کنار داماش و دخترش(با بازی لیلا زارع) ظاهرا به امور خیریه می پردازد. از ابتدای فیلم که مخاطب در گیر دار شناخت شخصیت های داستان است، ناگهان برادر عماد که از شرکای کاری اوست، حساب‌های مشترک و همچنین سپرده های مردم که نزد موسسه اعتباری آنها سپرده شده را برداشت کرده و متواری می شود. عماد که بوسیله ی دستگاه‌های امنیتی احضار شده است، متوجه می شود که بسیار از اموال به نام او زده شده است، بدون اینکه خبر داشته است، همچنین متوجه می شود که بسیاری از تبادل های مالی، خرید و فروش ها، صدور چک و سند در موسسه ی خیریه شان تخلف مالی بوده است. او که آبرویش و البته اعتقاداتش را در خطر می بیند با کمک هکر جوانی، برادرش رو پیدا می کند. اینجاست که متوجه می شود... .

فیلم روز بلوا که چهارمین اثر جدی بهروز شعیبی در مقام کارگردانی است، می خواهد لایه های فساد مالی در ایران را برای بیننده رو نمایی کند. اینکه افراد ذی نفوذ و صاحب منصب در موقعیت‌هایی قرار می گیرند که به راحتی می توانند در قالب موسسات مالی اعتباری و حتی خیر یه به رانت، پولشویی و سند سازی بپردازند یا اینکه با استفاده از آشفته بازار نوسان ارز با ارز دولتی واردات انجام دهند و به قیمت شناور در بازار عرضه کنند، تمام اتفاق این فیلم است. روز بلوا بی شک از لباس و موقعیت حاج عماد ربیعی برای فیلمش و جذب مخاطب بهره گرفته است. در نظر بگیرید اگر نقش بابک حمیدیان روحانی نبود، شاید موضوع فیلم که تکراری به لحاظ طرح در گفتمان عامیانه مردم بوده است، چندان نمی توانست کمکی برای جذب مخاطب بکند. هر چند در صحنه های زیادی از فیلم حاج عماد را با لباس شخصی می بینیم، اما هدف از اینکار القای این حس به مخاطب است که اولا حاجی در معرض خلع لباس از سوی دادگاه روحانیت است. دوما صحنه های کتک خوردن او، بهتر بود با لباس شخصی و نه لباس روحانیت اتفاق بیفتد، سوما حاجی ترس از آبرو و شناخته شدن دارد و پوشیدن لباس شخصی این ترس را فروکش می کند. سکانس آخر فیلم تحویل مدارک و اسناد فساد مالی موسسه ی خیریه توسط عماد به مقام های امنیتی است. فیلم تمام می شود بدون اینکه فردی دستگیر شود، گو اینکه کلاف سردرگم فساد مالی در فیلم شعیبی هم قرار نیست باز شود، چون که همه یه جورهایی با یه آدم هایی به یه جاهایی وصل هستند.

حمیدیان در این نقش درخشان ظاهر شده است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد شاید یکی از نامزدهای کسب جایزه ی بهترین بازیگر مرد را به خود اختصاص دهد.

بهروز شعیبی که خود قبل نقش روحانی در فیلم طلا و مس را ایفا کرده است، به اهمیت کاراکتر حاج عماد ربیعی واقف است به همین سبب در جایی اعلام کرده که فیلمش سخت ترین کاری بوده که تا الان انجام داده است.

احتمالا نسخه اکران عمومی روز بلوا با ممیزی هایی مواجه خواهد شد که باعث می شود نسخه ای کوتاه تر از جشنواره به دست مردم برسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز