در حواشی جشنواره فیلم فجر (قسمت بیست و هفتم)

پای ویدئو چک را به داوری سینما هم باز کنید!

۱۳۹۸/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۶۳۶۰۴
پای ویدئو چک را به داوری سینما  هم باز کنید!
مجتبی احمدی؛ دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

در چند یادداشت داوری جشنواره فیلم فجر از چند منظر متفاوت را بررسی کردیم و سلیقه، نوع نگاه و قضاوت نسبی را در داوری تولیدات سینما جشنواره امسال به تحلیل نشستیم. خیلی ها کاندید شدند و خیلی ها جایزه گرفتند و خیلی ها نه.

اما وقتی نام جواد عزتی در میان نامزدهای بهترین بازیگر مرد نبود و بازی او در فیلم های «شنای پروانه»، «دوزیست»، «خورشید» و «مغز استخوان» دیده نشد و تنها به خاطر بازی در فیلم «آتابای» برای بهترین بازیگر نقش مکمل کاندید شد و درنهایت جایزه نگرفت تعجب همه را برانگیخت و اتفاقا این تعجب کارش به منتقدان و صاحب نظران سینما کشیده شد.

چراکه تقریبا درمورد بازی های او اتفاق نظر وجود داشت و مشخصا این تنوع ژانر و تعدد نقش در سینما برای بازیگری که به عنوان یکی از پرفروش های سینمای طنز حالا با چند نقش جدی در سینما می درخشد این عقیده مشترک را به ذهن همه طرفداران سینما رسوخ داد که جواد عزتی امسال از اختتامیه جشنواره فیلم فجر دست پر بیرون خواهد آمد یا بازی های او دیده نشده است یا به لحاظ کیفیت حضور او در این چند فیلم برای داوران حداقل های یک اتفاق متفاوت را رقم نزده است که البته بحثی است که نیاز به یک آسیب شناسی و دقت نظر بیشتر از سوی خود جواد عزتی دارد اما اینکه 5 بازی متفاوت از نگاه داوران دور مانده است شاید نیاز باشد کارنامه جواد عزتی را یک بار دیگر در جشنواره سی و هشتم ورق بزنیم.

وقتی که او برای نقشی کوتاه در فیلم «مغز استخوان» می تواند تماشاگرش را درگیر کند و یا در فیلم «شنای پروانه» دو جنس بازی متفاوت را از عزتی می بینیم و به لحاظ نموداری کاراکتری چندبعدی را ارائه می کند یا در دوزیست (برزو نیک نژاد) شخصیتی عمیق را با رگه هایی از لحظات یک زندگی خاص را برای شخصیت طراحی و اجرا می کند بدیهی است که او در این عرصه توانمندی داشته است.

اگرچه تعداد نقش ها دلیلی بر کیفیت نیست اما انصافا کیفیت کار جواد عزتی وقتی مشخص می شود که او را از قالب یک فیلم خارج کنیم. به طور مثال زحمتی که او برای لهجه ترکی در فیلم «آتابای» کشیده است یا نقش سنگینی که برای حمیدرضا قربانی بازی کرده است را با لایه های دیگر جامعه که برای اجرا حتما به تغییر ژانر نیاز دارد (در فیلم شنای پروانه) مقایسه کنیم تا این تمرکز روی کار او دقیق تر شود. به نطر بد نیست تا داوران یک بار دیگر به کارنامه جواد عزتی در جشنواره امسال سرک بکشند.

البته این ویدئو چک دلیلی بر کتمان درخشش پیمان معادی که با پیش بینی ما، قبل از جشنواره صاحب سیمرغ بود نمی شود اما حذف نام جواد عزتی از لیست نامزدهای بهترین کمی غیرقابل باور بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز