مروری بر سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر؛

روایت افسانه‌های آذربایجان در «پوست»

۱۳۹۸/۱۱/۲۷ - ۰۲:۰۱:۰۰
کد خبر: ۹۶۴۲۴۸
روایت افسانه‌های آذربایجان در «پوست»
فیلم سینمایی «پوست» نخستین اثر سینمایی برادران ارک که موضوعی جالب را دنبال می‌کند و در رابطه با عشق، جادو و خرافه‌پرستی است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، برادران ارک پیش از این با ساخت فیلم کوتاه «حیوان» موفق به کسب جایزه رتبه دوم سینه‌فونداسیون کن و سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه جشنواره فجر شده‌اند. 

فیلمبرداری فیلم‌ «پوست» در روستای باویل از توابع شهر اسکو در آذربایجان شرقی فیلمبرداری شده و دیالوگ‌های این فیلم به زبان آذری بیان می‌شود.

در نقش‌های اصلی فیلم سینمایی «پوست» از بازیگران چندان مطرحی استفاده نشده و قطعاْ این فیلم ترسناک عاشقانه یکی از متفاوت‌ترین آثار سینمای ایران خواهد بود که دیدن آن می‌تواند برای سینمادوستان بسیار جذاب باشد.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است:

«پوست» عشق، جادو و خرافه‌پرستی است و درباره خانواده‌ای است که شامل یک مادر و پسر هستند و زندگی آن‌ها به دلیلی دچار مشکل می‌شود. از آنجا که «حیوان» فیلمی به‌شدت فرم‌گرا بود، انتظار می‌رود «پوست» هم فضایی مبتنی‌بر فرم داشته باشد.

عوامل و مشخصات فیلم سینمایی «پوست» به شرح زیر است:

نویسنده و کارگردان: بهمن و بهرام ارک

تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح

بهمن ارک: برخی قصه‌های افسانه‌ای آذربایجان در «پوست» روایت می‌شوند

بهمن ارک، کارگردان فیلم سینمایی «پوست»، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: فیلم سینمایی «پوست» قصه‌ای عاشقانه دارد که در کنار آن قصه‌های افسانه‌ای آذربایجان نیز روایت می‌شوند. قصه‌هایی که در آن‌ها جن و پری و... می‌بینیم و حتی همان شیری که در تعزیه‌ها دیده می‌شود نیز در این فیلم حضور دارد.

ارک خاطرنشان کرد: برای ساخت این فیلم سینمایی و نگارش فیلمنامه‌اش منابع اصلی ما افسانه‌هایی بودند که سینه به سینه و نسل به نسل در بین مردم مطرح شده‌اند و امروز به دست ما رسیده‌اند و البته از منابع مکتوب دیگری نیز استفاده کرده‌ایم که هنوز نمی‌توانم این منابع را عنوان کنم.

او افزود: اطمینان دارم فیلم «پوست» مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد و مردم آن را دوست خواهند داشت چراکه قصه آن از دل قصه‌هایی بیرون آمده که مردم با آنها زندگی کرده‌اند و دیدن آن‌ها در قالب یک اثر سینمایی قطعاْ‌ می‌تواند بسیار جذاب باشد. اگر اکران خوبی برای این فیلم در نظر گرفته شود، شک ندارم که «پوست» فیلم محبوبی خواهد بود.

این کارگردان در پایان درباره احتمال حضور این فیلم سینمایی در جشنواره‌های بین‌المللی گفت: در ساخت فیلم «پوست» یک همدلی بزرگ وجود داشت. بازیگران و حتی عوامل این فیلم به غیر از تهیه‌کننده آذری زبان هستند و خوشبختانه نتیجه خوبی از این همدلی حاصل شد که حضور تهیه‌کننده خوبی چون محمدرضا مصباح که حامی ما بود در حاصل شدن این نتیجه قطعاْ تأثیرگذار بوده و مطمئنم این همدلی در پخش «پوست» نیز وجود دارد. آقای اطبایی پخش این فیلم را در نظر گرفته‌اند ما برنامه‌هایی برای حضور در عرصه بین‌الملل داریم که اخبار خوبی در آینده در این زمینه شنیده خواهد شد اما هنوز درباره این موضوع بیش از این نمی‌توانم صحبت کنم.

فاطمه مسعودی‌فر: «پوست» در سینمای ایران بی‌نظیر است

فاطمه مسعودی‌فر، بازیگر فیلم سینمایی «پوست»، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: حضور در فیلم سینمایی «پوست» اولین تجربه تصویری من بود. من پیش از این در تئاتر ایفای نقش می‌کردم و آقای ارک کار من را دید و به من پیشنهاد بازی در این فیلم را داد که واقعاْ از اینکه این پیشنهاد را پذیرفتم بسیار خوشحالم.

مسعودی‌فر خاطرنشان کرد: «پوست» روایت قصه‌ای است که شاید در سینمای ایران برای اولین بار باشد که فیلمسازی به سراغ آن رفته است. من فکر می‌کنم این فیلم بتواند در جشنواره‌های مختلف دنیا دیده شود و از آنجا که قصه‌ای بومی تعریف می‌کند مردم نیز از ان استقبال می‌کنند.

این بازیگر در ادامه افزود: «پوست» نه تنها در سینمای ایران که حتی می‌تواند در سینمای جهان نیز اثری متفاوت باشد. قصه آن از دل افسانه‌های ایرانی و در واقع آذری بیرون آمده و فضایی که دارد من را بیشتر به یاد سینمای شاعرانه فیلمسازانی چون تارکوفسکی می‌اندازد.

او در پایان گفت: منظور من از این قیاس این نیست که «پوست» فضایی دقیقاْ‌ شبیه به سینمای تارکوفسکی دارد، من بیشتر به فضای شاعرانه و منحصر به فرد این فیلم اشاره دارم که فکر می‌کنم در سینمای ایران بی نظیر است.

آرش آقابیگ: «پوست» چالش‌برانگیزترین فیلم امسال من بود

آرش آقابیک، طراح جلوه‌های ویژه سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: امسال با فیلم‌های «شنای پروانه»، «ابر بارانش گرفته»، «پوست»، «تومان»، «دو زیست»، «روز بلوا»، «قصیده گاو سفید» و «مغز استخوان» به عنوان طراح جلوه‌های ویژه میدانی در جشنواره فیلم فجر حضور داشتم و در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر همانند چند سال اخیر پرکارترین فرد در این حوزه بودم.

آقابیک خاطرنشان کرد: چالش‌برانگیزترین فیلم در بین این آثار، فیلم سینمایی «پوست» بود که حدود 70 دقیقه در آن فضاسازی‌های مختلفی داشتیم. فضاسازی این فیلم تا حد زیادی مبتنی بر جلوه‌های ویژه میدانی بود و فضاهای مه‌آلود، بارانی، برفی، آتش‌سوزی و... بسیاری در این فیلم به چشم می‌خورد. فیلم «پوست» یک اثر خاص و متفاوت است که از لحاظ میدانی جلوه‌های ویژه بسیاری دارد.

او افزود: دو فیلم «ابر بارانش گرفته» و «تومان» نیز دو فیلمی بودند که حجم کارشان بسیار بالا بود و سکانس‌های بارانی بسیاری در این دو فیلم وجود دارد. در دیگر فیلم‌ها مثل «شنای پروانه» و «قصیده گاو سفید» حجم کارها کمتر بود و در فیلم «شنای پروانه» چند سکانس شکستن شیشه داشتیم که این صحنه‌ها را نیاز به جلوه‌های ویژه میدانی داشت.

طراح جلوه‌های ویژه میدانی فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» در ادامه اظهار داشت: فیلم «پوست» یک اثر متفاوت در ژانر وحشت است که می‌تواند نمونه ویژه‌ای در سینمای ما باشد. فضاسازی در این فیلم بسیار مهم است و بیشتر صحنه‌های آن همانطور که اشاره کردم به جلوه‌های ویژه نیاز داشت و در تاریکی می‌گذشت. این فیلم یک قصه بومی دارد که فکر می‌کنم برادران ارک قصه و اتفاقات آن را در زندگی خودشان نیز حس کرده‌اند.

این طراح جلوه‌های ویژه میدان اظهار داشت: هر روز که به جلو می‌رویم قصه‌هایی که در سینما شاهد هستیم به روز و بی‌باک‌تر هستند. فیلمنامه‌نویس‌ها بدون ترس فیلمنامه‌ می‌نویسند و کارگردان‌های فیلم‌ اولی که با بسیاری از آنها کار کرده‌ام نیز با جسارت و دقت بیشتری پا به این عرصه گذاشته‌اند. یک نمونه بسیار خوب سال گذشته فیلم «مسخره‌باز» بود که جلوه‌های بصری و میدانی بسیار خوبی در آن به چشم می‌خورد. فیلمسازان قدیمی شاید کم‌تر علاقه‌مند به این ریسک‌ها باشند. کارگردان‌های جوان سینمای ما فیلم‌های روز را دنبال می‌کنند و با نیازهای مخاطب آشنا هستند و به این نیازها پاسخ می‌دهند. با وجود این مسائل متأسفانه برخی مواقع هزینه‌ها دردسرساز است ولی خوشبختانه توجه به جلوه‌های ویژه میدانی هر روز بیشتر می‌شود و با وجود اینکه امکانات کمی در اختیار داریم محصول کار قابل مقایسه با کشورهای مهم و صاحب سینماست. برای بهتر شدن کیفیت آثار سینمایی ما در این زمینه نیاز به تعامل صنوف مختلف داریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز