«روز صفر» قابل دفاع نیست؟

۱۳۹۸/۱۱/۲۶ - ۱۰:۵۲:۴۶
کد خبر: ۹۶۴۵۳۷
«روز صفر» قابل دفاع نیست؟
برنامه شب سینما پنجشنبه شب، با حضور ایزد مهرآفرین، داود مرادیان و میلاد دخانچی به بررسی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر پرداخت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، «داود مرادیان» در این برنامه گفت: یکسری اقیلم داریم و یکسری نگاه توریستی. این که قصه بیرونی را به اقلیم ببریم و بومی کنیم، فرهنگ عمومی مردم را نادیده می‌گیریم. نمونه این ماجرا فیلم سینمایی «تومان» است که ربطی به فرهنگ بومی ندارد. اما فیلم «پوست» را هم داریم که منطبق با اقلیم است. 

«ایزد مهرآفرین» نیز صمن تأیید این نگاه گفت: ماجرای این قصه را می‌توان در هر جغرافیای دیگری هم دنبال کرد ضمن این که نوع روابط جاری در فیلم قابل نقد است و نگاه داوران به این فیلم، جای تعجب دارد.

«میلاد دخانچی» در بخشی از این برنامه گفت: سینما بر اساس مطالعات به روح زمانه مربوط است. سال گذشته شخصیت‌ها منفعل بودند و تقدیرگرایی اهمیت داشت. امسال هم برای تئوریزه کردن سینما بر اساس روح زمانه، نوعی از پرخاش، عصیان و برون‌زدگی وارد جشنواره شدم. اگر بخواهم از یک مفهوم استفاده کنم که دربرگیرنده باشد، از مفهوم سینمای خروج استفاده کنم. 

او در بخشی از این برنامه با اشاره به متن و حواشی فیلم سعید ملکان در این دوره جشنواره گفت: ساخت «روز صفر» که فیلم متوسطی است بر اساس الگوهای جیمزباندی و هالیوودی فاجعه است چرا که نشان می‌دهد ما در ساخت فیلم بومی ناتوان هستیم. این نگران کننده است و به هیچ وجه قابل دفاع نیست. در دستگاه رسمی ما با باور اسلامی و سربازان گمنام امام زمان طرف هستیم ولی فیلم «روز صفر» نسبتی با این باورها ندارد و تعارض جدی است. به نظر من «روز صفر» فیلمی ضدملی است.

ایزد مهرآفرین نیز گفت: این که مسعود فراستی در روز دوم جشنواره بیاید بگوید این بهترین فیلم جشنواره است، یک حرکت اشتباه بود.

او گفت: خالی بودن صندلی عوامل روز صفر بسیار اشتباه بود و اینگونه یک جشنواره ملی را زیر سئوال برد. آیا سازندگان این فیلم بیش از این سهم می‌خواستند؟ آیا به جای پنج سیمرغ، ده سیمرغ می‌دادند، می‌آمدید؟ این اصلا در اختیار صاحبان این فیلم نیست. اگر آن بازیگر به طور مبهم جشنواره تحریم کرد، عوامل «روز صفر» که رسما جشنواره را تحریم کردند. 

مهرآفرین گفت: «روز صفر» فیلم مورد علاقه من نیست. اکشن دارد و تلاش کرده متفاوت باشد اما در جزئیات و کلیاتش پر از ایراد است و مقوله محتوایی و شخصیت‌پردازی آن پر از مشکل است.  

او گفت: فیلم‌های مطرح جشنواره قهرمان دارند. «خورشید»، «روز صفر»، «شنای پروانه»، «درخت گردو»، «خروج»، «معز استخوان» و ... اینگونه‌اند و بر اساس دوره‌های قبل قهرمان دارند. 

دخانچی با اشاره به این که در مقابله با سینماگران ایرانی باید منصفانه برخورد کرد و همه چیز را به او نسبت نداد، گفت: امسال ما «لباس شخصی» را داشتیم که فیلمی سرحال است که حرف خوب می‌زند و ملی هم هست. ما امسال 5 فیلم خوب داشتیم که توسط 5 جوان ساحته شده بود و این نشان می‌دهد نسل سینمای ایران دارد عوض می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز