نوروزنامه ۹۹/ وضعیت موسیقی درسالی که گذشت؛

موزیسین ها درآمد چندان زیادی ندارند!/بانوان زیادی در حوزه موسیقی فعالیت دارند/در اروپا دولت هزینه کنسرت ارکسترهای کلاسیک را پرداخت می کند!

۱۳۹۹/۰۱/۱۲ - ۲۳:۰۹:۰۰
کد خبر: ۹۶۶۹۲۰
موزیسین ها درآمد چندان زیادی ندارند!/بانوان زیادی در حوزه موسیقی فعالیت دارند/در  اروپا دولت هزینه کنسرت  ارکسترهای کلاسیک را  پرداخت می کند!
لوریس چکناواریان، موسیقی‌دان مطرح کشور، با ابراز امیدواری از حضور جوانان در عرصه موسیقی، تأکید دارد که نوازندگان ما در مقایسه با سال‌های گذشته پیشرفت داشته‌اند.

لوریس چکناواریان، آهنگساز و رهبر ارکستر اپرای تهران، در گفت‌وگوی نوروزی با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در مورد وضعیت موسیقی در سال ۱۳۹۸ اظهار داشت: وضعیت موسیقی بهبود پیدا کرده و این باعث خوشحالی است که جوانان به دنبال یادگیری موسیقی و سازهای گوناگون هستند. خوشبختانه روز به روز تعداد این جوانان افزایش پیدا می‌کند. همچنین گفتنی است که نوازندگان ما در مقایسه با سال های گذشته پیشرفت داشتند و امیدوارم به استفاده از سازهای جدید نیز توجه شود؛ چراکه سازهای این نوازندگان قدیمی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید کمکی به این نوازندگان کند تا ارکستر سمفونیک و ارکسترهای دیگر سازهای جدید و بهتری داشته باشند.

او در ادامه تاکید کرد: از این که جوانان موسیقی را دنبال می کنند و بانوان زیادی در حوزه موسیقی فعالیت دارند بسیار خوشحال هستم و این برای من به شخصه بسیار امیدوارکننده است.

این رهبر ارکستر در پاسخ به این پرسش که موسیقی چه میزان می‌تواند روی حال روحی مردم تاثیرگذار باشد، گفت: همواره گفته‌ام که موسیقی زبان خداست و هیچ یک از ادیان بدون موسیقی نمی‌توانند حس خود را به خدا برسانند و موسیقی حس های گوناگونی را به وجود می‌آورد و به عقیده من موسیقی هنر مهمی است که بدون آن نمی‌توانیم زندگی کنیم. با موسیقی بسیاری از دردها علاج پیدا میکند.

او درباره تعدد خواننده‌ها و سبک‌های مختلف در موسیقی کشور، بیان داشت: این حق هر مخاطبی است که بخواهد انتخاب کند، همانطور که انسان برای غذا، لباس و دیگر نیازهای خود حق انتخاب دارد در موسیقی هم همین گونه است که با توجه به تعدد خوانندگان و سبکهای مختلف موسیقی مخاطب انتخاب میکند که کدام سبک و یا موسیقی کدام خواننده را گوش دهد.

چکناواریان درباره وضعیت برگزاری کنسرت ها  با توجه به هزینه‌های لازم در شرایط اقتصادی فعلی، گفت: به این دلیل که حوزه من موسیقی کلاسیک است از کنسرت های سبک ها و خوانندگان دیگر اطلاعی ندارم اما در مورد موسیقی کلاسیک باید بگویم که در تمام دنیا درآمدش 20 درصد است و در کشورهای اروپایی دولت هزینه کنسرت های ارکسترهای کلاسیک را  پرداخت می کند و در آمریکا از مالیاتی که مردم پرداخت می کنند این هزینه‌ها فراهم می‌شود اما باید این را هم در نظر داشته باشیم که به طور کل موسیقی کلاسیک درآمد چندانی ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز