نوروزنامه ۹۹/ بررسی عوامل موفقیت فیلم‌های سینمایی؛

سوپراستارها هم بدون قصه نابود می‌شوند!

۱۳۹۹/۰۱/۰۵ - ۲۳:۰۵:۰۰
کد خبر: ۹۶۷۳۳۴
سوپراستارها هم بدون قصه نابود می‌شوند!
ستاره، فیلمنامه، زمان اکران و نوع ژانر از فاکتورهایی هستند که در موفقیت یک فیلم سینمایی تاثیر بسزایی دارند. درمورد این موضوع با تهیه کنندگان و منتقدین و سینماداران گفت و گو کردیم که در ادامه حاصل را از نظر می گذرانید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ شاهرخ دولکو، منتقد سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در مورد عامل اصلی موفقیت یک فیلمِ درحال اکران گفت: ستاره، قصه و فیلمنامه، زمان اکران و ژانر از عواملی هستند که در موفقیت یک اثر سینمایی تاثیر بسزایی دارند و نمی‌توان هیچ کدام را نادیده گرفت. هرچند هر کدام از آنها جای نقد و بررسی فراوان دارند.

وی ادامه داد: ما تاکنون فیلم‌های بسیاری داشتیم که ستاره‌های درخشان در آن ایفای نقش کردند اما در فروش موفق نبودند. در مقابل فیلم‌هایی هم بوده که بازیگر مشهوری در آن بازی نکرده اما به دلیل فیلمنامه خوبی که داشته در گیشه موفق بوده است. در بحث ژانر هم همینطور است. فیلم‌های کمدی که در ظاهر همیشه از نظر فروش موفق هستند، بعضی مواقع اصلا نمی‌فروشند و زمین می‌خورند و در مقابل فیلم‌های با ژانر اجتماعی موفق می‌شوند و در گیشه فروش بسیار خوبی به دست می آورند.

این منتقد با اشاره به فیلم «ما همه با هم هستیم» که عنوان پربازیگرترین فیلم سینمای ایران را دارد بیان داشت: برای عناوینی که در بالا اشاره کردم می توان فیلم «ما همه با هم هستیم» را که روی پرده سینماهاست، مثال زد. این فیلم هم در زمان خوبی اکران شده، هم پر از ستاره‌های مطرح است و درعین حال ایده بسیار جذابی دارد. اینکه این تعداد ستاره سوار بر یک هواپیما می‌شوند؛ همین برای جلب نظر تماشاگر کافی است. مخاطب زمانی که تیزر را می بیند حدس می‌زند با حضور مهران مدیری و چند هنرپیشه طنز دیگر این فیلم در ژانر کمدی قرار دارد. از آنجایی که فیلم‌های کمدی در شرایط اقتصادی امروز جامعه بیشتر طرفدار دارند، پس تماشاگران به سمت سینماها می‌روند. بنابراین میتوان گفت «ما همه با هم هستیم» هر چهار عامل موثر موفقیت فیلمِ در حال اکران را دارد و به خوبی فروش خواهد کرد.

شاهرخ دولکو

 شاهرخ دولکو ادامه داد: به نظر من «ما همه با هم هستیم» میتواند در تبلیغ دهان به دهان موفق شود. هرچند که منتقدان تاکنون نظرهای جالبی نسبت به این فیلم نداشتند اما اصولا حرفی که منتقدان درباره فیلم می زنند با نظر تماشاگران زمین تا آسمانتفاوت دارد. برای مثال اغلب منتقدان درمورد چند فیلم پرفروش کمدی که در سالهای اخیر اکران شدند، گفتند فیلمهای بد و مضحکی هستند اما دیدیم همان فیلمها بالای 30 میلیارد تومان فروش کردند. فیلم کمال تبریزی در بازتاب منتقدین خوب نبوده اما نمی توان انتظار داشت که این ایراد بر فروش فیلم هم تاثیر بگذارد.

دولکو درمورد فیلم های دیگری که اکنون درحال اکران است، گفت: فیلم «شبی که ماه کامل شد» و «سرخ پوست» به دلیل ژانر و ایده اولیه شاید در نگاه اول جذاب به نظر نرسد. اینکه یک زندانی در زمان پهلوی از زندان فرار می کند یا داستان عبدالمالک ریگی در سیستان و بلوچستان ممکن است خیلی ایده جذابی برای تماشاگر نباشد اما حضور هنرپیشه ها و نوع ساخت فیلم به گونه ای است که تماشاگر را جذب خود می کند. در هر صورت باید گفت هر 4 مورد به سهم خود تاثیر زیادی در موفقیت یک فیلم سینمایی دارند و نقش آنها غیرقابل کتمان است.

استار تضمین کننده بازگشت سرمایه نیست

سیاوش حقیقی

سیاوش حقیقی، تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار سینما، در مورد عوامل موفقیت یک فیلم ِ در حال اکران گفت: من معتقدم قصه بیشترین تاثیر را در جذابیت فیلم دارد. اگر قصه و فیلمنامه پٌرکشش باشد و نحوه بازیگری آن توسط کارگردان به درستی مدیریت شود، فیلم قطعا فروش خوبی خواهد داشت. یک داستان خوب با کارگردانی معمولی می تواند خوب دربیاید، اما داستان بد با کارگردانی عالی هم، خوب نمی شود.

وی ادامه داد: شاید خیلی‌ها بگویند زمان اکران مهم‌ترین فاکتور برای موفقیت فیلم است اما من می‌گویم اگر فیلمنامه خوب نوشته شود و نحوه کارگردانی آن نیز درست باشد، اکران خوب هم به آن می دهند. در واقع پخش کننده ها خودشان دنبال فیلم می آیند.

تهیه‌کننده فیلم «مادری» وجود ستاره را در موفقیت آثار سینمایی بی تاثیر دانست و بیان داشت: سینما صنعت محسوب می شود و اولین هدف یک تهیه کننده بازگشت سرمایه اش است. اما نمی توان گفت تهیه کنندگان به دلیل خوب فروختن فیلمشان دنبال استار می روند. چون پٌرستاره بودن دلیل موفقیت و فروش خوب نیست. ما فیلم های بسیاری داشتیم که ستاره داشتند اما خوب نفروختند. برای مثال جواد عزتی بازیگر بسیار خوبی است که همه برایش سر و کله می شکنند اما فیلمی هم داشته که خوب نفروخته است. یا مثلا حمید فرخ نژاد در یک زمانی که فیلم هایش خوب می فروخت فیلمی هم داشت که در گیشه موفق نبود. صرفا نمی توان گفت ستاره می تواند بازگشت کل سرمایه را تضمین کند.

حقیقی با اشاره به فیلم «ما همه با هم هستیم» که اکنون در حال اکران است و در آن از استارهای سینما و تلویزیون ایران استفاده شده، اظهار داشت: من اصلا این مقدار سرمایه گذاری بر این فیلم را نمی فهمم. قطعا برای حضور این ستاره ها هزینه بسیار زیادی شده است. تا آنجایی که من اطلاع دارم  حدود 30 میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته، بنابراین این فیلم باید در ازای هر 3 میلیون یک میلیون تومان بفروشد تا بتواند فقط سرمایه اش را برگرداند. با توجه به فروشی که تا الان داشته من مانده ام چگونه می خواهد حتی دستمزد بازیگرانش را بدهد، چون میزان فروش نه تنها خوب نیست بلکه می توان گفت افتضاح است.

وی در ادامه افزود: با اینکه مردم به دلیل وضعیت اقتصادی نابسامانی که دارند به سمت فیلم های کمدی می روند تا اجتماعی، اما فیلم «متری شیش و نیم» در 4 روز 2 میلیارد تومان فروخت درحالی که «ما همه با هم هستیم» در 6 روز یک و نیم میلیارد تومان فروخته است. «متری شیش و نیم» که با 8 میلیارد تومان ساخته شد تنها در چهار روز توانست 2 میلیاردتومان را برگرداند اما «ماه همه با هم هستیم» چقدر باید بفروشد تا هم پولش را برگرداند هم سود کند؟!

سیاوش حقیقی درمورد بازی نوید محمدزاده در فیلم «سرخپوست» گفت: در این فیلم فقط یک نوید محمدزاده با تمام استارهای فیلم «ما همه با هم هستیم» در حال رقابت است و توانسته یک تنه خیلی خوب بفروشد. من اعتقاد دارم گیشه سینما برعهده بازیگر مرد است. آقایان معمولا اهل سینما رفتن نیستند، این خانم ها هستند که آنها را به سینما می کشانند. بنابراین بازیگر نقش مرد در جذب خانم ها به سینما بسیار تاثیرگذار است. درمورد فیلم «سرخ پوست» فقط می توان به تک بازی نوید محمدزاده باریک الله گفت.

رقابت مسموم تهیه کنندگان تمام نشود سینما روبه نابودی می رود

منصور لشکری قوچانی

منصور لشکری قوچانی با تشریح تعریف موفقیت برای یک فیلم سینمایی گفت: موفقیت یک اثر سینمایی برای هر تهیه کننده متفاوت است. برای تهیه کننده ای که فیلم اجتماعی می سازد مهم ترین مسئله در درجه اول، پیدا کردن مخاطب خاص و راضی کردن آن است اما زمانی که تهیه کننده فیلم کمدی می سازد چون این ژانر مخاطب عام دارد به دنبال فروش بیشتر است.

وی ادامه داد: برای مثال فیلم های «سرخ پوست» و «شبی که ماه کامل شد» با اینکه در ظاهر در یک ژانر به نظر می رسند اما کاملا مخاطبان متفاوتی دارند و از نظر من رقابت بین این دو فیلم اصلا معنی ندارد. تعریف من از موفقیت فیلم سینمایی، این است که یک تهیه کننده مخاطب فیلمی که می سازد را پیدا کند و به نحو صحیح اطلاع رسانی انجام دهد تا مخاطبانش هم او را پیدا کنند.

تهیه کننده فیلم «قاتل اهلی» رقابت تهیه کنندگان در فروش فیلم را کاری نادرست دانست و بیان داشت: میزان فروش فیلم، اصطلاح اشتباه و نادرستی است که جدیدا بین تهیه کنندگان سینما راه افتاده است. تهیه کننده باهوش کسی است که از این رقابتِ بیهوده بیرون می آید و خودش را نجات می دهد. اگر مخاطب فیلم ناراضی از سالن بیرون بیاید بیشتر به تهیه کننده ضرر می رسد تا اینکه فروش کمی داشته باشد. اگر فیلم من ضعیف و بدون داستان باشد اما به دلیل وجود ستاره یا هر عامل ظاهری دیگر خوب بفروشد این پول هیچ ارزشی ندارد.

این تهیه‌کننده در ادامه افزود: به عنوان مثال فیلم «شبی که ماه کامل شد» از نظر زمانی از دو فیلم دیگر بیشتر است. بنابراین ممکن است تعداد سانس های آن در سالن ها کمتر باشد. پس میزان فروش اصلا مقیاس درستی برای مقایسه خوب بودن فیلم نیست. تهیه کنندگان ما باید این فضای مسموم را از بین ببرند، چراکه اگر ادامه پیدا کند به سینما لطمه شدیدی وارد می کند.

لشکری قوچانی با اشاره به فاکتورهای موثر در موفقیتِ فیلم در حال اکران گفت: در مرحله اول فیلمنامه و سپس بازیگر است که در موفقیت فیلم تاثیر بسزایی دارد. بعد از اینکه دومورد محقق شد، زمان اکران و تبلیغات مهم ترین مسئله است. اینکه بگوییم ستاره تنها عامل موفقیت محسوب می شود کاملا اشتباه است. ما فیلم های بسیاری داشتیم که اصلا استار نداشته اما هم خوب فروخته هم تماشاگران دوست داشتند در مقابل فیلمی هم داشتیم پر از سوپراستار بوده اما مردم دوست نداشتند. برای مثال رضا عطاران از بازیگران استار و چهره است که در کارنامه کاری خود فیلم هایی داشته که مورد استقبال قرار نگرفته و فیلم هایی هم داشته که بسیار موفق بوده است. پس سوپراستار حرف اول و آخر  را نمی زند.

قصه و فیلمنامه است که تماشاگر را میخکوب صندلی می کند

محمد قاصد اشرفی

محمد قاصد اشرفی، مدیر مجتمع سینمایی ماندانا، درباره عواملی که باعث جذب مخاطب در سینما می شود گفت: مخاطبان برای آمدن به سینما و فیلم دیدن، به اولین چیزی که اهمیت می دهند کارگردان و سوابق آن است. در مرحله بعدی به هنرپیشه ها و بازیگرانی که در آن ایفای نقش کردند نگاه می کنند. پس از اینکه با توجه به این دومورد تصمیم گرفتند فیلمی را ببینند نوبت به انتخاب سالن سینما می رسد. مردم معمولا ترجیح می دهند سینمایی بروند که قبلا رفتند و از نظر صوتی، تصویری و رفاهی راضی بودند.

وی در ادامه افزود: پس از اینکه 3 مورد بالا محقق شد، نوبت به دیدن فیلم روی پرده سینما می رسد. زمانی که مخاطب روی صندلی سینما نشسته، قصه و فیلمنامه است که می تواند او را تا انتها نگه دارد. در واقع اینجا به تاثیر داستان و قصه می رسیم که آیا این توانایی را دارد تماشاگر را میخکوب صندلی و ذهنش را درگیر پرده نقره ای کند یا فاقد جذابیت است و مخاطب اواسط فیلم می رود.اگر نظر مخاطب جذب شد و راضی از سالن بیرون آمد یعنی این فیلم موفق بوده است.

مدیر سینما ماندانا به تاثیر تبلیغ دهان به دهان اشاره کرد و بیان داشت: بیشترین تاثیر بر روند جذب مخاطب، تبلیغ دهان به دهان است. زمانی که مخاطب راضی از سینما بیرون برود در برخورد با خانواده، دوستان و اقوام قطعا درمورد فیلمی که دیده صحبت می کند و همین عامل در کشاندن مخاطبان به سینما تاثیر بسیار زیادی دارد.

قاصد اشرفی تاثیر زمان اکران در موفقیت فیلم را بی تاثیر دانست و اظهار داشت: زمان اکران تنها درصدی تعیین کننده موفقیت فیلم است. بهترین فیلم های ما در نوروز اکران می شوند. معمولا از 7 فیلم 3 تعداد از آنها خوب کار می کند. بنابراین نمی توان گفت زمان اکران بسیار موثر و تاثیرگذار است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز