به بهانه حضور بازیگران سینما در تبلیغات تلویزیونی؛

ستاره‌های تبلیغات تلویزیونی نمی‌درخشند!

۱۳۹۸/۱۲/۰۷ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۹۶۸۸۶۳
ستاره‌های تبلیغات تلویزیونی نمی‌درخشند!
مجتبی احمدی؛ دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

یکی از بیزنس‌های خوش عدد و رقم در حوزه اقتصاد به تبلیغات رسانه‌ای برمی‌گردد که البته می‌توان گفت بسیاری از سلبریتی ها و چهره های شناخته شده و محبوب دنیا بخش اعظمی از درآمدشان را به واسطه این نوع خاص از بیزنس به دست می آورند و معمولا بیزنس های تبلیغاتی براساس تاثیری که کاراکترهای معروف تبلیغاتی در عرصه هنر، ورزش و... دارند دارای اعداد و ارقام متفاوتی است و صاحبان کالا و برندهای مختلف در دنیای پر رقابت اقتصادی می کوشند تا با هر ترفند و حربه ای در این حوزه از دیگری پیشی بگیرند.

قطعا چهره های محبوب جامعه می توانند در این راستا (تبلیغات) موثر و البته پولساز باشند که با دستمزدهای گاهی نجومی به توافق های عددی و رقمی بالایی در حوزه تبلیغات دست پیدا می کنند و در یک مشارکت حرفه ای تاثیری دوجانبه از این اتفاق حاصل می شود اما این مسئله گاهی با آسیب هایی همراه است که جایگاه هنرمند در آن خدشه دار می شود.

در چند سال اخیر فضای مجازی جایگاهی بیش از قبل در میان مردم پیدا کرده و بازدیدهای شبکه‌های اجتماعی در گونه های مختلف خبری و محتوایی حتی از رسانه های تصویری مانند تلویزیون نیز پر و پیمان‌تر شده و در این شرایط باتوجه به حجم بازخورد و استقبال  بسیاری از هنرمندان ایرانی به خصوص بازیگران سینما از صفحات اجتماعی خود برای تبلیغات برندها، شرکت‌ها و... استفاده می‌کنند و با عقد قراردادهای ماهیانه و سالیانه و حتی در حد و اندازه‌های پخش یک تصویر از پیچ اختصاصی هنرمند بیزنسی مشارکتی رقم می‌خورد و البته گاهی در این مسیر با تبلیغات نامرغوبی در حد و اندازه‌های کیف و کفش و... جایگاه هنری هنرمند مخدوش می‌شود.

اما اخیرا دیده شده چند برند ایرانی با استفاده از تبلیغات تلویزیونی به سراغ چهره‌های محبوب و معروف و گاه معمولی تلویزیون و سینما رفته اند و اتفاقا توجه بسیاری را نیز در رسانه ملی به خود جلب کرده اند که البته این مسئله با خواسته مستقیم صاحبان برند نیز تطابق دارد.

نکته ای که شاید کمی عجیب و غریب به نظر برسد انتخاب نوع و خدمات برند برای تبلیغات است که البته این مسئله از دو سمت می تواند آسیب شناسی شود.

اول اینکه چرا فلان هنرمند به سراغ آن برند خاص رفته است؟ 

دوم آنکه چرا آن برند خاص این هنرمند را با آن تعاریف و شکل و شمایل و هیبت برای کار تبلیغاتی اش برگزیده است؟

قطعا در حوزه تبلیغات نیازمند نگاهی کارشناسانه و تعریف شده از سوی هر رسانه با هر مدیوم و البته هر مدل پخش و انتشار هستیم و بدیهی است که نگارش محتوایی تولیدات تبلیغاتی و استفاده از کاراکترهای تبلیغاتی باید با فاکتورهایی نزدیک به استاندارد صورت بگیرد.

درواقع می توان برای هر کالا یا برندی از هنرمند یا چهره ای سود برد که تناسب لازم را با محصول تبلیغاتی و برند داشته باشد. با این وصف که هر محصول طیفی از مصرف کننده را مدنظر دارد و هر چهره و شخصیت محبوب برای گروهی از افراد جامعه دارای جذابیت بیشتری است و عملا این نکته قابل بررسی است که با چه تعاریفی به سراغ انتخاب افراد برای تبلیغ کالا یا محصولمان می رویم.

اتفاقی هنری با تعریف اقتصادی که اگر براساس قاعده یا منطقی مشخص و تعریف شده ایجاد نشود حتما به اتفاق و محصول تبلیغاتی لطمه وارد می شود.

با بررسی تولیدات تبلیغاتی که با استفاده از چهره های به نام دنیای سینما و هنر و ورزش در دنیا تولید میشود می توان حدس زد که کارشناسان تبلیغات با مدنظر قرار دادن آیتم هایی اقدام به انتخاب کاراکتر تبلیغاتی، نوع برند و نحوه پخش و انعکاس  می کنند.

اخیرا شقایق دهقان، آتیلا پسیانی، امین حیایی، امیرحسین آرمان و صدای چند بازیگر معروف و محبوب روی تبلیغات آثار تلویزیونی دیده می‌شود که به زودی در گزارشی این موضوع را بررسی می کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز