نوروزنامه ۹۹/ بهزاد فراهانی:

مسئولان، مسئولیت‌شان را بشناسند/ بهرام بیضایی را برگردانید!

۱۳۹۹/۰۱/۰۱ - ۲۳:۵۵:۰۰
کد خبر: ۹۷۳۹۰۰
مسئولان، مسئولیت‌شان را بشناسند/ بهرام بیضایی را برگردانید!
بهزاد فراهانی با نامساعد دانستن وضعیت تئاتر کشور، تأکید کرد که تئاتر ایران امروز توسط مدیرانی اداره می‌شود که دلسوز فرهنگ و هنر کشور نیستند، او به صراحت تأکید دارد که اگر مدیران دلسوز تئاتر کشور هستند باید شرایطی فراهم شود که بهرام بیضایی به کشور بازگردد.

بهزاد فراهانی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: وضعیت اقتصادی همیشه بر همه چیز از جمله فرهنگ و هنر تأثیرگذار است و طبیعتاً وضعیت بد اقتصادی که امروز گریبانگیر ما است تئاتر ما را نیز تحت تأثیر قرار داده و دچار مشکل کرده است.

فراهانی تصریح کرد: تئاتر ما امروز بیش از این وضعیت از تفکرات مدیران کلانش آسیب دیده و زخمی است. دوستانی که امروز در مقام مدیر و مسئول دست از سر تئاتر بر نمی‌دارند و کمکی به این هنر نمی‌کنند آسیب‌هایی جدی به آن وارد کرده و از طرفی نهادهای مختلف به خود اجازه می‌دهند در کار تئاتر دخالت کرده و اوضاع را بسیار بدتر از قبل می‌کنند.

این بازیگر در ادامه گفت: سانسور امروز در تئاتر ایران به یک معضل تبدیل شده، بخش خصوصی نیز شکل و شمایل واقعی خود را ندارد، در هیچ جای دنیا بخش خصوصی به شکلی که در ایران می‌بینیم نیست و در همه جای دنیا مثل کشورهایی چون لهستان و چک این بخش با کمک و یاری اقتصادی دولت‌ها شکل می‌گیرد و با وام‌های مختلف به این بخش کمک می‌کنند اما در ایران بخش خصوصی به لحاظ اقتصادی به حال خود رها شده و البته از طرفی دخالت‌های بازدارنده‌ای از سوی نهادهای مختلف در کار او می‌شود.

او افزود: سیاست‌های کلان ما در جامعه هنری و به خصوص تئاتر پوینده و مترقی نبوده، افرادی که در سمت‌های مختلف مثل وزیر یا رئیس جمهور برای تئاتر تصمیم می‌گیرند یا به آن فکر می‌کنند به دلیل عدم شناخت کافی از این هنر به شعارهایی سطحی درباره آن اکتفا می‌کنند.

بازیگر فیلم سینمایی «سگ کشی» در ادامه گفت: برخورد با تئاتر نیز به شکلی است که اگر بخواهند اثری اجرا نشود با برچسب‌هایی مثل ضد حکومتی بودن به آن جلوی اجرای نمایش را می‌گیرند. نگاه‌ها بسیار سطحی است و تلقی مسئولان به شکلی است که فقط یک نمایش ضد حکومت نباشد و شاهد نگاه عمیق‌تری نیستیم. تئاتر اگر سالم باشد، از آنجا که مخاطبش قشر فرهیخته است می‌تواند سازنده، مترقی و پشتوانه مردم باشد. تئاتر یک پدیده فرهنگی است که به شدت پدیده‌ای انسان‌ساز است.

فراهانی در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: در دو سال اخیر با برخوردی که نسبت به این هنر نمایشی صورت گرفته از سوی مسئولان و نهادهای مختلف هیچ حمایتی را شاهد نبودیم. برخوردها فقط منجر به توقیف، سخت‌گیری، به زندان انداختن هنرمندان، دخالت‌های بی‌مورد و... بوده. مراکز امنیتی بارها نمایش‌های مختلف را توقیف کرده‌اند و این در حالی است که تئاتر و نمایش هیچ گاه برای تشویش اذهان یا فعالیتی در جهت ایجاد ناهنجاری در جامعه نداشته است.

او تصریح کرد: این مشکل مربوط به دولت خاصی نمی‌شود و به طور کل وجود دارد، مدیران ما متأسفانه فرهیخته نیستند و وظیفه مدیریتی خود را نمی‌شناسند. وقتی ما بهرام بیضایی رئیس دپارتمان تئاتر را که فیلسوف شرق است به آمریکا می‌فرستیم و به جای او اشخاصی دیگر را می‌گذاریم مشخص است که تئاتر را نمی‌فهمیم و نمی‌شناسیم. امروز خطرهای بسیاری کشور ما را تهدید می‌کنند و همان خطرها تهدید‌کننده تئاتر نیز هستند، مسئولان اگر این خطرها را می‌شناسند و دلسوز تئاتر کشور هستند شرایطی را فراهم کنند که بهرام بیضایی به کشور بازگردد.

این کارگردان تئاتر در پایان در پاسخ به این پرسش که در سال آینده از مسئولان فرهنگی کشور چه انتظاری دارد، گفت: از مسئولان فقط می‌خواهم مسئولیت‌شان را بشناسند.

نظر شما